اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 8, 2021
12:04 دوشنبه، 17ام آبانماه 1400
کد خبر: 130188

رای‌گیری برای کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون مشترک

ICTna.ir – پنجمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برگزار شد و بالاخره کار بررسی آیین‌نامه داخلی این کمیسیون پایان یافت و در 19 ماده و 6 تبصره با حداکثر آرای اعضا به تصویب رسید.

Siyanat.jpeg

در این جلسه مقرر شد کلیات طرح در کمیسیون به رای گذاشته شود اما پیش از رای‌گیری برای کلیات، دیدگاه‌های بخش خصوصی و سایر ذی‌نفعان حین بررسی مواد طرح توسط کمیسیون استماع خواهد شد.

در بخش پایانی بررسی آیین‌نامه این کمیسیون، رضا تقی‌پور، رییس کمیسیون گفت: بررسی آیین‌نامه به اتمام رسید و در جلسات بعدی کمیسیون وارد بررسی طرح خواهیم شد. تاکید ما بر متن ارجاع شده به کمیسیون است و نسخه‌های مختلف و عناوین مختلف درخصوص این طرح بیان می‌شود اما برای اینکه در یک فضای منطقی بررسی مباحث را ادامه دهیم همه به نسخه ورودی کمیسیون متمرکز خواهیم بود.

او افزود: باید به این مهم نیز توجه کنیم وقتی افراد با کلیات طرح موافق هستند، این موافقت به این معنی نیست که با تمام جزئیات آن نیز موافقت می‌کنند و ممکن است انتقاد و اصلاحی را مورد نظر داشته باشند.

به گفته تقی‌پور، این طرح در جلسات آینده طبق روال مجلس با پیشنهادات اعضا به صورت از پیش ثبت شده بررسی خواهد شد.

در ادامه، علی محسنیان، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با ارایه گزارشی از سوابق و کلیات این طرح گفت: مدیریت فضای مجازی از دغدغه‌ها و مطالبات اولویت‌دار رهبری انقلاب است و سوابق تقنینی این حوزه در کشورهای مختلف صورت گرفته است.

او افزود: در نقاط مختلف جهان حداقل در هفت  شاخص این حوزه قانون‌گذاری انجام شده اما در کشور ما صرفا در دو شاخص، قانون‌گذاری صورت گرفته است که برای مثال ایالات متحده از کشورهای پیش رو در قانون‌گذاری حوزه فضای مجازی است.

محسنیان با اشاره به قانون GDPR مربوط به مقررات عمومی حفظ داده‌های فضای مجازی اتحادیه اروپا اظهار داشت:‌ رویکرد ما در این طرح هم حمایت از حقوق کاربران و هم ایجاد ظرفیت‌های داخلی همچون موتور جستجوگر بومی و هم پیام‌رسان داخلی است.

او با اشاره به موتورجستجوگر بومی چینی با عنوان بایدو و پیام‌رسان داخلی چینی به نام وی‌چت افزود: مدل این طرح با تلفیقی از مدل چین، روسیه و اتحادیه اروپا دنبال شده است.

گفتنی است در چهار جلسه قبلی کمیسیون، ۱۴ ماده به تصویب رسیده بود و مواد ۱۵ تا ۱۹ آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک نیز عصر روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته و به پایان رسید.

براساس بند الف ماده 15 آیین‌نامه این کمیسیون درخصوص نحوه رسیدگی به پیشنهادات، ابتدا کلیات طرح هر یک از مواد و اجزاء توسط یکی از دبیران قرائت می‌شود. سپس پیشنهادهایی که در زمان مقرر در سامانه قانون‌گذاری ثبت شده است، به ترتیب حذف کل، اصلاح کل، حذف جزء (بند یا تبصره) و اصلاح جزء مطرح می‌شود و در صورت وجود مخالف پیشنهاد، یک مخالف و یک موافق و پس از آن کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به مدت حداکثر پنج دقیقه نظر خود را بیان می‌کنند و بعد از آن پیشنهاددهنده مجدداا به مدت پنج دقیقه از پیشنهاد خود دفاع می‌کند و سپس در مورد پیشنهاد، رای‌گیری می‌شود. در این مرحله، پیشنهاد حذف کل یا جزء (بند با تبصره) تا قبل از ورود به ماده در کمیسیون پذیرفته می‌شود.

براساس تبصره بند الف ماده 15، بنا به تشخیص رئیس جلسه یا تقاضای حداقل پنج نفر از اعضای کمیسیون، مخالفان و موافقان (حداکثر تعداد سه نفر) می‌توانند به مدت برابر صحبت کنند و براساس بند ب، چنانچه پیشنهاد ثبت شده‌ای مطابق جزء (۱) وجود نداشته باشد و پیشنهادهای حذف کل یا جزء یا اصلاح کل نیز تصویب نشود، اصل ماده به رای گذاشته می‌شود.

طبق بند پ ماده ۱۵، در صورت عدم تصویب موارد مذکور در اجزاء (۱) و (۲)، مجددا پیشنهاد حذف در جلسه پذیرفته و در مورد آن رای‌گیری خواهد شد و طبق بند ت، پس از طی مراحل فوق، برای ماده مورد بحث با اصلاحات انجام شده رای‌گیری به عمل می‌آید و در صورت عدم تصویب، پیشنهادهای جدید در همان جلسه یا جلسات بعدی قابل طرح است. براساس بند ث نیز پس از تصویب هر یک از مواد یا اصلاح کل آن، پیشنهادهای الحاقی مرتبط و غیرمغایر با مصوبه به تشخیص رئیس جلسه، در صورتی که در مهلت مقرر در سامانه قانونگذاری ثبت شده باشد، قابل طرح است.

در تبصره ماده ۱۵ نیز آمده است: در صورت درخواست هر یک از افرادی که در جزئیات حق اظهارنظر دارند، رئیس جلسه می‌تواند وقت آنان را به میزان مقتضی تمدید کند و تشخیص کفایت مذاکرات با رئیس جلسه است.

در ماده 16 نیز مقرر شد قبل از رای‌گیری کلیات طرح، نظرات نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌ها شنیده می‌شود و در صورت موافقت رئیس کمیسیون و یا درخواست سه نفر از اعضا، نظرات سایر ذینفعان هم شنیده می‌شود، سپس نماینده رسمی دولت اظهارنظر می‌کند و در نهایت سه  نفر از نمایندگان مخالف و سه نفر از نمایندگان موافق به ترتیب اظهارنظر می‌کنند که مدت زمان صحبت آنها پنج دقیقه است.

ماده 17 آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی نیز بدین شرح اصلاح شد که مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدید نظر است، جز در صورت ابهام در مصوبات، یا مغایرت یا تعارض میان دو یا چند ماده یا اجزای یک ماده که با تشخیص رئیس کمیسیون و یا حداقل 10 نفر از اعضاء و موافقت دو سوم اعضای کمیسیون نظرات صحن قابل طرح است.

در ماده 18 نیز مقرر شد محل تشکیل جلسات رسمی کمیسیون در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد و طبق ماده 19، آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در 19 ماده و 6 تبصره به اتفاق آرای کلیه اعضای کمیسیون مشترک به تصویب رسید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.