اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 8, 2021
12:14 دوشنبه، 17ام آبانماه 1400
کد خبر: 130189

رسیدگی به طرح صیانت از ۱۸ آبان ماه آغاز خواهد شد

 
رسیدگی به طرح صیانت با پایان یافتن بررسی آیین‌نامه داخلی کمیسیون این طرح از روز سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه آغاز می‌شود.بررسی آیین‌نامه داخلی کمیسیون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه امروز (۱۶ آبان‌ماه) کمیسیون به پایان رسید.
 
در پنجمین جلسه کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران، آیین‌نامه این کمیسیون در نهایت به تصویب رسید و به گفته رضا تقی‌پور،رئیس کمیسیون متن این آیین‌نامه روی سایت مجلس منتشر خواهد شد. حالا پس از پایان بررسی آیین‌نامه داخلی، از جلسه آتی نمایندگان به بررسی طرح می‌پردازند.
 
براساس ماده ۱۵ آیین‌نامه، پیش از رای‌گیری برای کلیات طرح نظر نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌ها و درصورت موافقت رئیس کمیسیون و درخواست ۳ نفر از اعضا، سایر ذینفعان شنیده می‌شود و سپس نظر نماینده رسمی دولت شنیده می‌شود. پس از صحبت‌ها ۳ نفر موافق و ۳ نفر مخالف ازنمایندگان کمیسیون به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند. در صورت به تصویب نرسیدن کلیات طرح صیانت، نمایندگان باید ظرف ۱۰ روز طرح جایگزین به کمیسیون پیشنهاد دهند.
 
بسیاری از حاضران در جلسه چهارم کمیسیون بررسی طرح صیانت، به این بند از آیین‌نامه معترض بودند چرا که به اعتقاد آنان این بند می‌تواند مانع رسیدگی طرح در کمیسیون و از دستور کار خارج شدن آن شود در صورتی‌که موافقان این ماده معتقدند که مجلس فقط به هشتاد و پنجی شدن این طرح رای داده است و این کمیسیون را ملزم به تصویب آن نکرده است.
 
همچنین براساس ماده ۱۶ مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدیدنظر است. در صورت ابهام در مصوبات و مغایرت یا تعارض میان یک یا دو ماده یا اجزای ماده به تشخیص رئیس کمیسیون یا حداقل ۱۰ نفر از اعضا و موافقت دو سوم اعضای کمیسیون رای‌گیری مجدد انجام می‌شود.
 
پس از پایان بررسی آیین‌نامه،رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون اعلام کرد با شروع بررسی خود طرح صیانت، طبق روال مجلس فقط پیشنهادهای مجلس که از قبل ثبت شده باشد، در جلسات خوانده می‌شود و سپس موافق و مخالفان ثبت نام می‌کنند.
 
در پایان جلسه هم سیدعلی محسنیان، یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها توضیحات کوتاهی از سوابق طرح و قوانین این حوزه در کشورهای دیگر و مقررات عمومی حفاظت از داده‌ اتحادیه اروپا ارائه داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.