تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 9, 2021
11:01 سه شنبه، 18ام آبانماه 1400
کد خبر: 130209

بیگی، نماینده مجلس: ندادن ۱۰ میلیون کارت ملی به دلیل تحریم توجیه خوبی نیست

 
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تحویل ندادن ۱۰ میلیون کارت ملی به شهروندان را به بهانه تحریم را توجیه خوبی نداست و گفت: «این کمیسیون با توجه به اینکه قرار بود روند صدور کارت‌های ملی جدید سه سال پیش خاتمه یابد؛اما همچنان بلاتکلیف مانده، پیگیر است تا هرچه سریع‌تر این کار به پایان برسد.»
 
صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۱ آغاز شده و براساس هدف‌گذاری‌ها، قرار بود این کارت تا پایان سال ۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود؛ اما به دلایلی چون تحریم‌ها و نبود مواد اولیه برای تولید کارت‌ها صدور کارت به تاخیر افتاده است. سازمان ثبت احوال هنوز موفق نشده است تا برای تمامی ایرانیان کار ملی هوشمند صادر کند. دراین مورد حتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز به صورت خاص در قالب اعتبار طرح تملک دارایی سرمایه‌ای یا بودجه عمرانی نیز مبلغ ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به صدور کارت ملی هوشمند اختصاص یافته است.
 
براساس جدیدترین گزارش سازمان ثبت احوال از ۶۰ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۶۷۵ ایرانی که فرایند تکمیل ثبت نام کارت ملی هوشمند را انجام داده‌اند برای بیش از ۵۱ میلیون نفر این کارت ملی صادر شده است.
 
 
علیرضا بیگی،عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها
حالا علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اعلام می‌کند که هنوز ۱۰ میلیون نفر کارت ملی‌های جدید خود را تحویل نگرفته‌اند. او دراین مورد به خبرگزاری ملت گفت: «سازمان ثبت احوال عنوان می‌کند عدم تحویل کارت‌های ملی و صدور آن به دلیل تحریم و دارا نبودن مواد اولیه برای صدور است.به نظر من تحریم توجیه خوبی برای عدم صدور کارت‌ها نیست. دولت باید از شرکت‌های دانش بنیان بخواهد تا راهی برای تولید مواد اولیه تهیه کارت‌های ملی هوشمند بیاندیشند. چرا که این ظرفیت در کشور وجود دارد.»
 
او ادامه داد: «به همین خاطر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با توجه به اینکه قرار بود روند صدور کارت های ملی جدید سه سال پیش خاتمه یابد؛ اما همچنان بلاتکلیف مانده، پیگیر است تا هرچه سریع‌تر این کار به پایان برسد.»
 
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین در صحبت‌های خود به مشکل تهیه چیپ برای کارت‌های ملی اشاره و بیان کرد: «در برنامه پنج ساله ششم تکلیف اساسی برای دولت در این خصوص تعیین شده بود که تأمین منابع لازم هم انجام شده است. به همین خاطر باید چیپ کارت نیز در کارت‌های هوشمند ملی تعبیه شود و هم زمان باید سامانه و کارتخوان‌های لازم نیز تعیین شود که بعد از صدور کارت‌های باقیمانده بتوان از قسمت هوشمند کارت ملی نیز استفاده کرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.