اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 9, 2021
11:20 سه شنبه، 18ام آبانماه 1400
کد خبر: 130216

پلتفرم جمع آوری ضایعات و پسماند راه اندازی شد

 
یک شرکت خلاق پلتفرمی را طراحی کرده که در آن خریداران و فروشندگان ضایعات و پسماند به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط می گیرند و خرید و فروش را انجام می دهند.
 
علی آذریان مدیر یک شرکت خلاق  در خصوص دستیابی به شیوه نوآورانه در جمع آوری آنلاین ضایعات اظهار کرد: پس از سه سال تجربه و فعالیت در بازار جمع آوری ضایعات و پسماند ارزشمند و آزمودن شیوه های مختلف به روشی نوآورانه و کاربردی برای رفع بخشی از چالش های این بازار دست پیدا کرده ایم.
 
وی با بیان اینکه جمع آوری ضایعات در شهر تهران و بسیاری از شهرهای ایران به شیوه کاملا سنتی انجام می شود، گفت: به همین دلیل خریداران سیار که به اصطلاح دوره گرد نامیده می شوند با خودروهای شخصی خود و با نصب بلندگو و ایجاد آلودگی صوتی اقدام به چرخیدن در معابر، کوچه ها و خیابان ها کرده و بدنبال خرید ضایعات ارزشمند هستند. این روش از سالهای دور وجود داشته و متاسفانه شاهد افزایش روزبه روز تعداد آنها هستیم.
 
وی افزود: این روش جمع آوری ضمن ایجاد آلودگی صوتی و افزایش هزینه های سوخت و استهلاک خودرو، موجب افزایش آلودگی هوا بدلیل چرخش غیرهدفمند این خودروها می شود که این افزایش هزینه ها با نبود فروشنده ضایعات و خالی برگشتن آنها برای چند روز متوالی همراه است. مشکل دوم در این بازار، عدم اطلاع فروشنده ضایعات از اقلام فروش خود و در نتیجه اختلاف همیشگی بر سر ارزش و قیمت ضایعات با خریدار آن است.
 
وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد فروشنده برای اطلاع از ارزش واقعی مجبور است با چندین خریدار سر و کله بزند.
 
وی در خصوص ارائه راهکار مناسب برای حل این مسائل توضیح داد: ایده محوری در این شرکت، طراحی و توسعه بستر آنلاین برای ارتباط دهی بین فروشندگان انواع ضایعات با خریداران آنهاست. در این شرکت پلتفرمی طراحی کردیم که با استفاده از آن، کلیه فروشندگان ضایعات اطلاعات سفارش خود را به همراه تصاویر اقلام ضایعاتی و پسماند ارزشمند به سیستم ارسال می کنند.
 
مدیر این شرکت خلاق با بیان اینکه در این شرکت کارشناسانی برای تعیین قیمت حضور دارند، عنوان کرد: پس از کارشناسی و ارزیابی حدودی قیمت ضایعات توسط کارشناسان این شرکت، این سفارشات به سمت خریداران ارسال شده و اطلاعات فروشنده و خریدار هر سفارش بر اساس مدل سازی تطبیقی بین فروشنده و خریدار و الگوریتم مچینگ قیمت پیشنهادی بین همدیگر تبادل می شود.
 
وی اضافه کرد: بدین صورت خریدار بعد از هماهنگی با فروشنده برای خرید و تحویل حضوری اقلام مراجعه می کند.
 
آذریان با بیان اینکه این محصول می تواند ارزش های مناسبی از جمله کاهش تدریجی آلودگی صوتی دوره گردها را به دنبال داشته باشد، گفت:ما در صدد بودیم که در این شرکت، ابزار ارزش گذاری کلیه اقلام سفارشارت ضایعات به صورت خودکار و لحظه ای، حجم بزرگی از معاملات خرید و فروش پسماند ارزشمند و ضایعات را مدیریت کنیم.
 
وی در ادامه در خصوص بازار و صنعت بازیافت در کشور گفت: به طور متوسط روزانه حدود ۶۵۰۰ تن پسماند عادی در شهر تهران تولید می شود که ۳۳ درصد از این میزان یعنی نزدیک به ۲۲۰۰ تن را ضایعات و پسماند خشک قابل بازیافت را تشکیل می دهد. این حجم علاوه بر تولید سالانه ۶۰ هزار تن پسماند الکترونیکی و الکتریکی در کشور است؛ همچنین بر اساس گزارش های سازمان دهیاریها و شهرداری های وزارت کشور شهر تهران حدود ۱۵ درصد از کل تولیدی پسماند در کشور را به خود اختصاص داده است و اندازه بازار صنعت بازیافت و ضایعات در ایران سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.
 
آذریان گفت: در شهرهای بزرگ از جمله تهران نزدیک به ۶ درصد آن از مبدا توسط شهروندان تفکیک اصولی می شود و ۷۰ درصد آن به روش جمع آوری غیربهداشتی از مخازن صورت گرفته و ۲۵درصد دفن مستقیم می شود از این رو امیدواریم بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ به بزرگترین بازیگر نوآور و فناور در این صنعت تبدیل شویم.
 
وی گفت: از یک سو مشتریان بخش فروشنده منازل، کارگاه های تولیدی، کارخانجات و اصناف که اقلام غیرقابل استفاده دارند مخاطب این محصول هستند. همچنین کلیه فعالان این صنعت از جمله خریداران دوره گرد و انبار و مغازه های خرید و فروش ضایعات و همچنین پیمانکاران بازیافت نیز مشتریان ما هستند. افزایش بار جمع آوری آنها و فعالیت به صورت بهینه و کاهش اتلاف وقت و هزینه های سوخت خودرو از جمله ارزش های پیشنهادی به این سمت از کاربران به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر اینکه به طور دقیق و با مدل کسب و کاری یکسان، نمونه خارجی چنین پلتفرمی وجود ندارد، گفت: اما به صورت مشابه، چندین شرکت معتبر و ارزشمند خارجی وجود دارد که به پیمانکاران بازیافت در خصوص جمع آوری آنلاین پسماند ارزشمند، راهکارهای فناورانه و نوآورانه ارائه و پشتیبانی می دهند.
 
آذریان تاکید کرد: اجرای این طرح از ابتدای مهر به صورت آزمایشی در تهران شروع شده و برای تست و عیب یابی اقدام کرده ایم.
 
به گفته مدیر شرکت خلاق، این شرکت هیچ فعالیت عملیاتی برای جمع آوری و خرید مستقیم ندارد بلکه صرفا پلتفرمی برای ارتباط دادن بین فروشندگان ضایعات با خریداران است.
 
وی با تاکید بر اینکه برای راه اندازی این محصول محدودیت جغرافیایی وجود ندارد، گفت: این پلتفرم در همه جای کشور قابل بهره برداری است.
 
 این طرح در رویداد نیازهای فناورانه حوزه محیط زیست صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.