امینت

تلفن همراه

فناوری

November 9, 2021
17:32 سه شنبه، 18ام آبانماه 1400
کد خبر: 130249

تداخلات فرکانسی هوانوردی به چالش توسعه 5G در باند C تبدیل شد

ICTna.ir – فرکانس باند متوسط 5G که به C-band شناخته می‌شود و اپراتورهای آمریکایی در اوایل سال جاری میلیاردها دلار روی آن سرمایه‌گذاری کردند، با یک چالش غیرمنتظره مواجه شده است.

5G Cband.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که اپراتورهای آمریکایی از جمله AT&T و ورایزون برنامه توسعه شبکه 5G خود را روی باندهای فرکانسی ۴.۲-۳.۷ گیگاهرتز به تاخیر انداخته‌اند چراکه FCC به عنوان رگولاتوری مخابراتی و FAA به عنوان رگولاتوری هوانوردی درخصوص تداخل این باندهای فرکانسی با سیستم امنیتی کاکپیت هواپیماها ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی از همین باند فرکانسی برای سیستم ایمنی خود استفاده می‌کنند.

در اطلاعیه مشترکی که از سوی FCC و FAA منتشر شده، آمده است: امنیت هوایی و راهبری فناوری هر دو اولویت ملی ایالات متحده هستند و اعلام خبر تاخیر در راه‌اندازی شبکه 5G از سوی اپراتورها نشان از تعهد آنها به هر دوی این اولویت‌ها است.

این درحالیست که هیچ یک از این رگولاتورها نسبت به انتشار این اطلاعیه در وب‌سایت‌های خود اقدام نکردند و از سوی دیگر اپراتورها نیز موضع سکوت را در این باره اختیار کرده‌اند.

قرار بود سرویس‌های 5G روی باند C از پنجم دسامبر عرضه شوند و اکنون حداقل برای یک ماه از سوی اپراتورها به تاخیر افتاده استو

همانطور که در گزارش وال استریت ژورنال آمده، این مساله به تنهایی برای اپراتورهایی که سال‌ها طول می‌کشد ارایه سرویس‌های 5G خود را توسعه دهد، مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود اما غیرمنتظره بودن این اطلاعیه و احتمال بروز تاخیرهای بیشتر در صورت رفع نشدن نگرانی‌ها در ماه‌های آتی، پتانسیل وقوع یک بحران عمیق‌تر را دارد.

رسانه‌های آمریکایی با ابراز تعجب از وضعیت پیش آمده، نوشته‌اند: زمانی که اپراتورهای آمریکایی ابتدای سال جاری 81 میلیارد دلار برای این باندهای فرکانسی هزینه کردند، موضوع تداخل هوانوردی اصلا مورد بحث قرار نگرفت. درحالیکه عرضه سرویس‌های 5G باید در شرایطی به تاخیر بیفتد که تمامی ذی‌نفعان ۱۰ ماه فرصت برای بررسی این موضوع داشته‌اند، گیج‌کننده است.

به نظر می‌رسد این نگرانی پیش آمده موضوع مطرح شده از سوی FAA است و موظف است یا نگرانی‌های خود را با شواهد محکم اثبات کند یا از موضوع عقب‌نشینی کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.