اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 10, 2021
10:51 چهارشنبه، 19ام آبانماه 1400
کد خبر: 130253

GSMA: بدون استفاده از پتانسیل فناوری‌های هوشمند، دی‌اکسیدکربن کاهش نمی‌یابد

اتحادیه جهانی ارتباطات سیار به برگزارکنندگان اجلاس جهانی تغییرات آب‌وهوایی هشدار داد اگر دنیا نتواند از پتانسیل کامل فناوری‌های هوشمند استفاده کند، ممکن است به اهدافش در مورد کاهش دی‌اکسیدکربن دست نیابد.
 
 
براساس تحقیقات گروه  Telco Lobby Groupبا همکاری مؤسسه Carbon Trust، رونمایی از فناوری‌های هوشمند در بخش‌های مختلف صنایع می‌تواند تا چهل درصد هدف کاهش انتشار کربن را برآورده کند و اگر دنیا بخواهد تا سال 2050 به هدف «صفر خالص» (به معنای عدم افزودن به گازهای گلخانه‌ای در جو) برسد، بهره‌برداری از فناوری اجتناب‌ناپذیر است.
 
باوجوداین، تطابق صنایع با فناوری با آن به کندی پیش می‌رود. درحال‌حاضر تنها یک درصد از کارخانه‌ها از فناوری‌های ارتباطی استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که پذیرش گسترده آن می‌تواند در نُه سال آینده، در بخش تولید تا 1.4 گیگاتن خروجی دی‌اکسیدکربن را کاهش دهد. این کاهش معادل آلاینده‌های به‌وجودآمده‌ای است که تولید 140 میلیون خودرو آن را ایجاد می‌کنند.
 
متس گرانرید، مدیرکل GSMA در این‌باره می‌گوید: خطر اصلی این است که بدون استفاده گسترده از فناوری‌های هوشمند، جهان در سال 2050 تعهدات «صفر خالص» را از دست خواهد داد. رهبران کسب‌وکارها و سیاست‌گذاران باید اکنون برای کنترل کردن قدرت فناوری موبایل و ارتباطات به عنوان یک اهرم کلیدی در رقابت جهانی برای دستیابی به هدف صفر خالص اقدام کنند.
 
GSMA مدعی است 65 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل‌ونقل را می‌توان با استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی محقق کرد؛ زیرا با دورکاری، مسیریابی بهینه ترابری و حمل‌ونقل و شارژ خودروهای الکتریکی می‌توان دسترسی به این هدف را تسهیل کرد. این کار می‌تواند تا 2.8 گیگاتن از دی‌اکسیدکربنی که طی نُه سال آینده تولید خواهد شد، بکاهد و این مقدار دی‌اکسیدکربن معادل 2.8 میلیارد پرواز بین نیویورک و پاریس است.
 
در بخش املاک تجاری نیز کنتورهای هوشمند و سیستم گرمایش مرتبط، سیستم تهویه و تهویه مطبوع نیز می‌توانند به کاهش 2.2 گیگاتن از انتشار این گازها در مدت زمان مشابه کمک کند.
 
در چهارمین قسمت از تحقیق صورت‌گرفته درباره نقش توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری‌های هوشمند در انتشار گازهای گلخانه‌ای به این مسئله اشاره شده که در بخش انرژی به لطف استفاده گسترده از ارتباطات در شبکه‌های انرژی خورشیدی و بادی، پتانسیل حذف کاهش چهار گیگاتن دی‌اکسیدکربن وجود دارد.
 
گرانرید می‌گوید: همان‌طور که فناوری‌های کربن کم و کربن صفر تکامل پیدا می‌کنند، ممکن است افراد فکر کنند برای رسیدن به هدف «کربن صفر» باید به راه‌حل‌های مبتنی‌بر فناوری آینده تکیه کنیم. درصورتی‌که در GSMA ما مخالف این نظر هستیم.
 
او می‌افزاید: ما معتقدیم بسیاری از ابزارها و فناوری‌های هوشمند موردنیاز برای کاهش انتشار کربن، به‌خصوص در بخش انرژی، درحال‌حاضر وجود دارد و فقط از پتانسیل کامل آنها استفاده نمی‌شود.
 
تام دیلی، مدیرعامل Carbon Trust نیز توضیح می‌دهد: این تحلیل جدید توسط GSMA در مورد تأثیر فعال‌سازی افزایش ارتباطات در چهار صنعت پرمصرف انرژی بر تحقیقات قبلی Carbon Trust تأکید دارد؛ به‌طوری‌که نقش مهمی که فناوری‌های هوشمند و موبایل می‌توانند در قطع انتشار کربن داشته باشند را برجسته می‌کند و شفاف و واضح می‌نماید که این مقدار از تکنولوژی درحال‌حاضر وجود دارد، فقط باید در مناسب‌ترین مقیاس در سراسر صنایع راه‌اندازی شود.
 
GSMA هیچ تقاضای مشخصی از سیاست‌گذاران و رهبران تجاری متعددی که برای کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل در سال جاری وارد اسکاتلند شدند، مطرح نکرده است. مسئله مطرح‌شده در این مرحله هدف نیست، درحال‌حاضر هدف اصلی، ایجاد آگاهی است. فقط بعدها وقتی که سیاست‌گذاران با اهداف مشخصی، تلاش خودشان را برای تنظیم مقررات آغاز کنند، ورود به جزئیات چگونگی تسریع پذیرش فناوری‌های هوشمند، لازم خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.