اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 10, 2021
11:21 چهارشنبه، 19ام آبانماه 1400
کد خبر: 130257

۳ کمیته تخصصی در کمیسیون طرح حمایت از کاربران فضای مجازی تشکیل شد

 
سه کمیته «کسب و کارهای دیجیتال»، «کمیته فرهنگی و رسانه» و «کمیته زیرساخت» در ششمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی تشکیل شد.
 
به گزارش خانه ملت، ششمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (اصل ۸۵ قانون اساسی) عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه) با حضور اعضا برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست سه کمیته کسب و کارهای دیجیتال، کمیته فرهنگی و رسانه و کمیته زیرساخت تشکیل شد.
 
رضا تقی‌پور انوری رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در توضیح علت تشکیل این سه کمیته گفت: عناوین این سه کمیته جزو محورهای مهم کمیسیون ما هستند و از سوی دیگر قرار است بخش خصوصی و گروه‌های مختلفی به این کمیسیون دعوت شوند که لازم است، مسائل به صورت تخصصی‌تر در این کمیته‌ها بررسی شوند.
 
در این جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی از روند قانونگذاری در حوزه فضای مجازی در دیگر کشورها از جمله ترکیه، استرالیا، چین، آمریکا و … ارائه کرد.
 
قانونگذاری فضای مجازی در ترکیه
 
بر اساس این گزارش، ترکیه یکی از کشورهایی است که پس از حوادث تروریستی بمب‌گذاری آنکارا در سال ۲۰۱۵ و کودتای سال ۲۰۱۶، قوانینی برای فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی خارجی اعمال کرده است. مجلس ملی ترکیه همچنین در سال ۲۰۲۰ قانونی با عنوان «مقررات انتشار اینترنتی و جلوگیری از جرایم مرتبط با آن» به تصویب رساند.
 
طبق این قانون، شبکه‌های اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر فعال در ترکیه باید موارد زیر را اجرا کنند:
 
_گشایش دفتر و تعیین نماینده مقیم از میان شهروندان ترکیه؛ نماینده بومی یا محلی به عنوان واسط بین شرکت و دولت عمل می‌کند و هدف از انتصاب آن کوتاه کردن روند حذف محتوا است.
 
_الزام به اعمال حذف و محدود سازی مورد درخواست دولت ترکیه ظرف ۴۸ ساعت؛ گزارش دهی پلتفرم‌های مربوطه دو بار در سال در خصوص میزان پاسخگویی آن‌ها به درخواست‌های دولت.
 
قانونگذاری فضای مجازی در آمریکا
 
آمریکا نیز در حوزه فضای مجازی قوانینی را مصوب کرده است، قانون سیپا (CIPA) یا محافظت از کودکان در اینترنت مصوب سال ۲۰۰۰؛ که برای مدارس و کتابخانه ها در ایالات متحده الزامی شده و از آن‌ها می‌خواهد که برای محافظت از کودکان برابر محتوای آنلاین مضر از فیلترینگ استفاده کنند تا بتوانند از شرایط تأمین مالی فدرال بهره مند شوند.
 
_قانون جزایی فدرال آمریکا (بخش ۱۸)، جرایم سایبر از سال ۱۹۸۵ شامل مواردی مانند کلاهبرداری و سرقت برخط و ….
 
_قانون جرایم سایبری آمریکا (۲۰۰۸): جرم انگاری برای مواردی مانند جعل هویت و مشخصات دسترسی، ارسال رایانامه و ایمیل ناخواسته، توجه به داده‌های نیاز به محافظت در افشا، استفاده تجاری از ایمیل با هدف فریب دریافت کنندگان و ….
 
_سال ۲۰۰۱، لایحه میهن پرستی با هدف کنترل و نظارت بر تبادل داده‌های اینترنتی مرتبط با تروریسم.
 
_قانون فدرال مدیریت امنیت اطلاعات مصوب ۲۰۰۲ با هدف حفاظت از زیرساخت‌های حساس به ویژه غیرنظامی و نیز الزام وزارت امنیت میهنی به پشتیبانی امنیت اطلاعاتی متناسب با خطرات وارده.
 
_قانون امنیت سایبری مصوب ۲۰۱۲ با سه هدف پایش، مستمر اینترنت، ایجاد اتصال های اینترنتی مطمئن و تائید فدرال هویت فردی در شبکه اینترنت.
 
اعضای کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بعد از پایان تشریح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سوالات و نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.