اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 10, 2021
11:36 چهارشنبه، 19ام آبانماه 1400
کد خبر: 130261

تقی‌پور در کمیسیون طرح صیانت: با ۵ میلیارد تومان وام نمی‌توان با پیام‌رسان خارجی رقابت کرد

 
ششمین جلسه کمیسیون مشترک بررس طرح صیانت از حقوق کاربران با اینکه گفته شده بود کلیات طرح صیانت در آن بررسی خواهد شد؛ اما به ارایه گزارش نماینده و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره قوانین و مقررات کشورهای دیگر در حوزه فضای مجازی پرداخته شد.
 
 رضا تقی‌پور،رئیس کمیسیون مشترک در ابتدای جلسه خبر از تشکیل ۳ کمیته زیر کمیسیون طرح صیانت داد و گفت: « کمیته کسب‌وکارهای دیجیتال،کمیته فرهنگی و رسانه و کمیته زیرساخت برای حضور و ارائه نظر توسط صاحب‌نظران تشکیل می‌شود.»به گفته تقی‌پور نمایندگان تا اخر وقت امروز وقت دارند تا در یکی از کمیته‌ها عضو شوند.
 
در این جلسه یکی از نمایندگان پیشنهاد کمیته امنیت سایبری را داد که رضا تقی‌پور اعلام کرد این پیشنهاد را در جلسه هیات رئیسه مطرح می‌کند و در صورت موافقت این کمیته هم تشکیل خواهد شد.
 
طبق گفته تقی‌پور در ششمین جلسه  کمیسیون، نماینده وزارت ارتباطات، نماینده مرکز ملی فضای مجازی، نماینده مرکز تبلیغات و نماینده اتاق بازرگانی حضور داشند که تنها مستمع نظرات بودند تا در جریان بررسی طرح قرار بگیرند. او در این مورد بیان کرد: «نهادهایی که دعوت شدند، هفته آینده در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.»
 
با اینکه گفته شده بود در این جلسه نمایندگان به بررسی کلیات طرح می‌پردازند؛ اما دراین جلسه تنها کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به قوانین حوزه فضای مجازی در کشورهای دیگر پرداختند و به سوالات نمایندگان دراین مورد پاسخ دادند.
 
اگر اینستاگرام نخواست دفتری در ایران داشته باشد؟
محمدباقری بنابی،نماینده بناب در این جلسه این سوال را مطرح کرد که اگر اینستاگرام نخواست دفتری در ایران باز کند و اطلاعات مورد درخواست را در اختیار ایران قرار دهد، آیا در داخل ایران مانند اینستاگرام وجود دارد که مردم با آن راحت کار کنند که تقی‌پور بررسی این موضوعات را منوط به بررسی جزئیات طرح در هفته‌های آینده کرد. او در این مورد گفت: «در جلسات آینده دوستان توضیح خواهند داد که چه راهکارهایی پیشنهاد کردند.»
 
جلیل رشیدی کوچی،نماینده فارس همچنین با بیان اینکه در کشور قوانین نظارتی قوی وجود دارد؛ اما عیان نمی‌کنند، گفت: «ما اصولا باید ببینم در مقوله فضای مجازی دنبال چه هستیم. هم‌اکنون مسیر را اشتباه می‌رویم. آیا ما به دنبال این هستیم که زیرساخت فراهم کنیم تا مردم در زیرساختی که ما فراهم می‌کنیم، فعالیت کنند؟ مگر زیرساخت فراهم نکردیم؟ چند اپلکیشن معرفی کنم که دولت حمایت کرد؟ مانند ایتا و ای‌گپ.»
 
او ادامه داد: «بسیاری از این اپلکیشن‌ها هم قوی عمل می‌کنند و امکانات مانند تلگرام را دارند؛ اما چرا مردم از این اپلیکیشن‌‌ها‌ استفاده نمی‌کنند؟ اگر کشور چین و اپلیکشن وی‌چت را مثال می‌زنیم. ویچت همان اپلکیشنی است که ما شش سال پیش فیلتر کردیم.»
 
به گفته کوچی همه مخالف این هستند که مسائل خشونت و خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی در اختیار کاربر قرار بگیرد و هیچ جای دنیا موافق نیستند؛ اما نمایندگان باید به دنبال این موضوع باشند که چرا مردم در بستری که ما فراهم کردیم، فعالیت نمی‌کنند.
 
دراین مورد همچنین تقی پور در پاسخ به کوچی گفت: «پیام‌رسان‌های داخلی کاربران خوبی دارند و کسب‌وکارهای بسیاری روی این پلتفرم‌ها راه افتاده‌اند. سوال شما را باید اینگونه مطرح کرد که چرا این پیام‌رسان‌‌‌ها پاسخگوی همه نیازهای مردم نیستند که ما هم در این مورد انتقاد داریم.البته انتقاد ما به بخش خصوصی که صاحب پلتفرم است، نیست، بلکه بیشتر به حاکمیت است که گفتند از این پلتفرم‌ها حمایت می‌کنند؛ اما نکردند.»
 
او ادامه داد: «اینطور نیست که مردم ازپلتفرم‌های داخلی استقبال نکنند. این پیام‌رسان‌ها به لحاظ کاربر تعطیل باشند بلکه موضوع این است زیرساخت‌های فعلی  آنها پاسخگوی استقبال مردم نیست. قطعا با ۵ میلیارد تومان وام نمی‌شود با پیام‌رسان خارجی که میلیارد دلار بودجه دارد رقابت کرد. ضمن اینکه با وقتی در دولت گذشته وزارت ارتباطات همین مقدار هم همراهی کرد و زیرساخت و سرور در اختیار آنها گذاشت، انها توانستند خدمات خوبی ارائه دهند.»
 
افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران که به عنوان نماینده بخش خصوصی در جلسه حضور داشت نیز در اظهارنظر کوتاهی گفت: «کسب‌وکارها در فضای مجازی مانند فضای واقعی سال‌ها طول می‌کشد تا یک کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند. پس کسب‌وکارها وقتی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر منتقل شوند، مانند این است که مغازه خود را از یک شهری به شهر دیگر بردند و این برای آنها زیان‌بار است.»
 
درپایان جلسه مقرر شد تا جلسه آتی روز دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) ساعت ۷ تا ۹ صبح برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد در هفته آتی نمایندگان کلیات طرح را مورد بررسی قرار می‌‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.