اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 10, 2021
11:43 چهارشنبه، 19ام آبانماه 1400
کد خبر: 130264

کلیات طرح مجازات قماربازی اینترنتی به تصویب رسید

ICTna.ir – نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خود با کلیات طرح اصلاح مواد۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در خصوص برخورد با قماربازی اینترنتی موافقت کردند.
 
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کلیات این طرح با 198 رای موافق، 11 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب رسید.
سیدکاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره این طرح توضیح داد: مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی دارای خلاءهایی بوده که برای مردم در زمینه قماربازی اینترنتی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به گفته او، قماربازی اینترنتی بخش زیادی از سرمایه کشور را به خارج فراری داده و این نوع قماربازی موجب متلاشی شدن خانواده‌ها شده است. براساس جلسات کمیسیون حقوقی و قضایی با کارشناسان و مسوولان دولتی، قوه قضائیه، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان شورای نگهبان، این طرح بررسی شده تا خلاءهای قانونی مجازت قماربازی اینترنتی اصلاح شود.
موسی غضنفرآبادی، نماینده بم در موافق تبا این طرح گفت: موضوع قمار از حالت سنتی خارج شده و امروز در فضای مجازی بروز پیدا کرده است. برای فضای مجازی مجازات‌های قمار، بخت‌آزمایی و شرط‌بندی مشخص است اما در فضای مجازی برخورد با قمار به راحتی ممکن نیست چرا که به لحاظ زمان و مکان محدودیتی برای آن وجود ندارد. بر این اساس هزاران میلیارد تومان از اموال کشور رد و بدل می‌شود و این گروه‌های قمار خارج از کشور فعالیت دارند اما به خانواده‌ها آسیب‌های اجتماعی شدیدی وارد می‌کنند.
به گفته او، برای قمار در فضای مجازی قانون نداریم و به سختی می‌توان بین قمار و قوانین جزایی ارتباط قضایی ایجاد کرد، بنابراین لازم است جلوی این کار حرام را بگیریم و باید با قانون جلوی خروج پول از کشور به کشورهای دیگر گرفته شود.
نصراله پژمان‌فر نیز در موافق تبا این طرح گفت:‌تبعات قمار اینترنتی بر حوزه اقتصادی روشن است، پول‌های بسیاری از کشور خارج می‌شود چراکه عمده مراکز قمار در خارج است و در قالب‌های مختلف پول دریافت می‌کنند و میلیاردها تومان از پول کشور به مراکز قمار در کشورهای دیگر منتقل می‌شود.
در همین حال، ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم آشتیان در مخالف تبا این طرح گفت: قمار اصطلاحی قدیمی بوده که در فضای حقیقی با ابزارآلات مشخصی به آن پرداخته می‌شود اما هم‌اکنون باوجود فضای مجازی، تعاریف قمار و شرط‌بندی در این فضا باید بازتعریف شود.
او افزود: باتوجه به نبود زیرساخت مناسب در فضای مجازی از این فضا سوءاستفاده‌های فراوانی صورت می گیرد، لذا باید ابتدا زیرساخت‌های مناسب ایجاد شده و قانون متناسب با شرایط و امکانات موجود تصویب شود. درحال حاضر زیرساخت بسیاری از شبکه‌های مجازی در اختیار ما نیست.
به گفته او، باتوجه به اینکه زیرساخت برخی از شبکه‌های فضای مجازی در خارج از کشور است، قاضی برای حکم دادن نمی‌تواند به شواهد استناد کند و باید ادله کافی در اختیار داشته باشد. از طرفی اقدامات دیگری در کشور رخ می‌دهد، همانند پیش‌بینی نتیجه فوتبال که شبه شرط‌بندی و بخت‌آزمایی بوده و باید به این موضوع نیز به دقت پرداخته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.