اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 12, 2021
12:16 جمعه، 21ام آبانماه 1400
کد خبر: 130319

افزایش ۵ برابری مصرف اینترنت اصفهان طی دو سال گذشته

 
 مدیر مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه هزینه های مخابرات طی ده سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است، گفت: در برنامه هفتم توسعه افزایش سرعت اینترنت باید به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یابد که این مهم تنها در بستر فیبر نوری مهیا خواهد شد
 
اسماعیل قربانی، امروز (پنجشنبه- ۲۰ آبان ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا قبل از سال ۷۲ مخابرات تنها ارائه خدمات تلفن ثابت بود، اما بعد از آن با ایجاد شبکه های ارتباط سیار خدمات این شرکت توسعه یافت.
 
 وی با بیان اینکه در حال حاضر حوزه ارتباطات مبتنی بر فرد توسعه و اینترنت در تمام سطوح گسترش یافته است، تاکید کرد: امروز وابستگی جامعه به مخابرات بیشتر شده و حتی یک روز بدون اینترنت و مخابرات امکان پذیر نیست.
 
مدیر مخابرات منطقه اصفهان، افزود: از سال ۸۸ به این طرف خصوصی شدن مخابرات صورت گرفت و ۵۱ درصد سهم این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، در این فضا انتظارات از یک شرکت خصوصی بیشتر و جامع تر نسبت به ساختار دولتی است.
 
وی گفت: اگرچه مخابرات خصوصی شده، اما یک وظیفه مهم بر عهده این شرکت است، باید توجه داشت که بستر ارتباطی چه برای مردم و چه برای سایر اپراتورها بدون استفاده از زیرساخت ها و خدمات پایه ای مخابرات امکان پذیر نیست.
 
قربانی یادآور شد: از سال ۹۵ شرکت های مخابراتی استانی حذف و مخابرات ایران به صورت متمرکز با ۳۱ منطقه مخابراتی شکل گرفت.
 
وی با اشاره به روند و فرایند توسعه کُند مخابرات طی سال های گذشته، گفت: در هر فعالیت اقتصادی و تجارتی، اگر درآمد و هزینه ها تعادل نداشته نباشد، ابتدا توسعه متوقف و در یک بازه زمانی، احتمال حذف آن فعالیت وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: تعرفه های مخابراتی همچون تلفن ثابت و اینترنت طی سال های گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است، به نوعی که امروز هزینه یک دقیقه مکالمه داخل استان ۴۵ ریال است و هزار دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت در استان ۴۵۰۰ تومان می شود که این عدد جوابگوی هزینه های مخابرات نیست.
 
به گزارش ایسنا، مدیر مخابرات منطقه اصفهان تصریح کرد: مخابرات وظیفه دارد در راستای حفظ و توسعه خدمات مخابرات تلاش کند، اما به دلیل اینکه از بودجه دولت استفاده نمی کنیم و متکی بر درآمدهای داخل سازمان هستیم، درآمد باید به گونه ای باشد که فعالیت جاری و توسعه ای شرکت را تضمین کند.
 
وی با بیان اینکه امروز انتظار همه مردم از مخابرات تلفن ثابت نیست بلکه آنها نیازمند یک سرویس اینترنت پرسرعت برای انجام فعالیت های آموزشی، اقتصادی و … هستند، تاکید کرد: امروز مخابرات به پیشران، تسهیل‌گر، ظرفیت مدیریت کننده سازمان های مختلف و بستر کسب و کار برای سایر فعالیت های جامعه تبدیل شده است.
 
قربانی گفت: تقاضای مردم از مخابرات موجب شده که نیازهای آنها را متناسب با فعالیت شان توسعه دهیم، اما توسعه فعالیت ها در حوزه همراه نیست بلکه باید در حوزه زیرساخت ها نیز صورت گیرد، به عنوان نمونه مخابرات به دلیل نبود سرمایه کافی نتوانسته سوییچ های خود را که ۲۵ سال پیش وارد گردونه مخابرات شده را، حذف کند.
 
وی با بیان اینکه اگر مبنای هزینه ها بر اساس نرخ ارز باشد، هزینه های مخابرات طی ۱۰ سال گذشته ۲۰ برابر افزایش یافته است، تاکید کرد: با بازنگری در طرح های مخابراتی می توان شاهد نقدینگی بیشتر برای طرح های توسعه ای مخابراتی باشیم.
 
مدیر مخابرات منطقه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در استان  اصفهان سه میلیون شماره تلفن ثابت وجود دارد، گفت: از این تعداد دو میلیون  و ۵۰۰ هزار تلفن ثابت مشغول به کار است که حدود ۵۰۰ هزار تلفن ثابت برای شرکت مخابرات کارکرد ماهیانه ندارد.
 
وی افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۴۶.۳۳  و ضریب نفوذ بر خانوار ۱۲۱ است، همچنین میانگین رفع خرابی تلفن ثابت در استان ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه است.
 
قربانی گفت: حوزه دیتا طی ده سال گذشته به سمت توسعه رفته است که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا شاهد افزایش ۵ برابری مصرف اینترنت در استان بوده ایم که متناسب بر آن ظرفیت اینترنت در استان افزایش یافته است.
 
وی تاکید کرد: با پیگیری های چند ماه گذشته ۴۰ گیگابیت سرعت اینترنت استان افزایش یافت.
 
وی گفت: تعداد پورت هایADSL  استان ۹۳۳ هزار پورت است که ۷۲۱ هزار مورد آن مشغول به فعالیت است، همچنین۹۶۰۰ پورت VDSL  در استان فعال است.
 
مدیر مخابرات منطقه اصفهان اضافه کرد: یکی از سرویس های مخابرات، سیرویس مبتنی بر فیبر نوری است که آینده تلفن ثابت بر پایه آن است و طی پنج تا ده سال آینده باید این اتفاق به صورت کامل رخ دهد.
 
مدیر مخابرات منطقه اصفهان گفت: در برنامه هفتم توسعه افزایش سرعت اینترنت باید به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یابد که این مهم تنها در بستر فیبر نوری مهیا خواهد شد که رسیدن به آن نیازمند حمایت دولت، مجلس و مدیریت شهری است.
 
قربانی تاکید کرد: مطالبه فیبر نوری به ایجاد زیرساخت پرسرعت در حوزه اینترنت و مخابرات کمک می کند و در حال حاضر بالغ بر ۶۷ هزار پورت پرسرعت قابل واگذاری در استان وجود دارد که از این تعداد نزدیک ۲۸ هزار سرویس پرسرعت در استان فعال داریم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در حوزه تلفن همراه یکی از استان های برتر کشور هستیم، توضیح داد: در استان اصفهان ۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تلفن همراه اول وجود دارد و ضریب نفوذ آن در استان ۱۳۸.۳۸ درصد است.
 
مدیر مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تمام شهرهای استان تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه قرار دارند، گفت: از مجموع ۱۶۹۵ روستای استان، ۱۴۳۱ روستا دارای ارتباط هستند که از ۹۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۹۲۱ روستا دارای تلفن خانگی هستند.
 
وی گفت: بکی از نیازهای روستاها پورت پرسرعت است و امروز روستاهای استان پورت پرسرعت دارند.
 
وی تاکید کرد: طی دوسال گذشته نقش ارتباطات ملموس تر شده است و ‌شیوع کرونا موجب شد تا فعالیت های مردم به سمت بستر مجاری برود و این بستر به سمت رفع نیازهای مردم رفت.
 
قربانی به واژه اکوسیستم دیجیتال اشاره کرد و گفت: امروز خود مخابرات و اینترنت به یک اکوسیستم دیجیتال کشور تبدیل شده و اگر بخواهیم مخابرات را حذف کنیم امکان حیات اکوسیستم دیجیتال وجود نخواهد داشت. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.