اپراتورها

تلفن همراه

November 12, 2021
12:29 جمعه، 21ام آبانماه 1400
کد خبر: 130322

شهرداری رفسنجان دکل در حال ساخت مخابرات را تخریب کرد

 
 تخریب شبانه دکل مخابراتیِ در حال احداث بی.تی.اس در شهر رفسنجان توسط شهرداری سبب بروز واکنش‌ها و اعتراض‌های مختلفی شده است.
 
ا مستقر در رفسنجان گفته شده شهرداری این شهر شامگاه چهارشنبه دکل بی.تی.اس را با لودر تخریب کرده است.
 
ساخت این دکل در زمین دفتر نشر معارف انقلاب – مرکز فرهنگی رفسنجان و محل موزه ریاست‌جمهوری  در نزدیکی میدان امیرکبیر این شهر از ۲ ماه قبل آغاز شده بود.
 
هدف از احداث این دکل تقویت آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه اعلام شده است.
 
دفتر نشر معارف انقلاب- مرکز فرهنگی رفسنجان در رفسنجان چندین سال است که ایجاد شده و در آن علاوه بر موزه ریاست جمهوری که شامل هدایایی است که مقامات کشورهای خارجی به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اهدا کرده اند، موزه آثار دوران دفاع مقدس نیز در این دفتر نشر به نمایش گذاشته شده تا مردم از آن بهره مند شوند.
 
برخی مسئولان می‌گویند از آنجا که این طرح با هدف تأمین رفاه، امنیت و آسایش  مردم در حال اجرا است و  از حوزه اعتبارات بیت المال ( مخابرات ) برای آن هزینه می شود جزو اموال عمومی محسوب می شود.
 
همچنین گلایه شده است: حتا اگر هم درباره ساخته شدن تا نشدن دکل، به هر علتی حق با شهرداری باشد، با این شکل تخریب، هم هزینه ای که تاکنون شده هدر رفته و هم برفرض احتمال جبران خسارت تخریب توسط شهرداری، باز هم از اعتبارات شهرداری و بیت المال هزینه خواهد شد.

 
براساس گزارش منابع مختلف، دادستان، رئیس دادگستری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس مخابرات شهرستان و چند نفر از مسئولان دیگر شبانگاه در محل حاضر شدند اما آنگاه تخریب انجام شده بود.
 
میزان حدودی خسارت وارده در نتیجه این تخریب حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
 
داستان چیست؟
 
موضوع گویا از همان داستان همیشگی نارضایتی مردم رفسنجان از پوشش های نامناسب و آنتن دهی ضعیف شبکه موبایل شروع می‌شود که از یک سال پیش به نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری رفسنجان مراجعه کرده بودند تا این معضل رفع شود.
 
براساس اطلاعاتی که در اختیار ایرنا قرار گرفت، با پیگیری های نماینده مجلس و فرماندار رفسنجان از طریق مخابرات شناسایی نقاط کور و ایجاد دکل BTS  باهدف کسب رضایت مردم و رفع معضل آنتن دهی تلفن همراه در دستور کار مخابرات قرار گرفت تا در فصای اینترنت مردم بتوانند امور خود را براحتی و بدون دغدغه انجام دهند.
 
۶ نقطه شهر رفسنجان BTS  در حال نصب است
 
مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه ای کرمان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای توسعه ارتباطات موظفیم در مناطق شهری دکل های  BTS را نصب کنیم.
 
مهندس علیرضا خدایی افزود: محل این سایت ها ( دکل ) نیز توسط دفتر طراحی طرح مهندسی شرکت ارتباطات سیار مخابرات منطقه ای تعیین می شوند.
 
وی تصریح کرد: شناسایی نقطه نصب دکل، با توجه به شهری بودن، توریستی بودن و روستایی بودن منطقه، فرق دارد و در رفسنجان هم ۶ دکل BTS   در فضاهای سبز این شهر از جمله پارک قیام رفسنجان در حال نصب و اجراست.
 
اجرای طرح مخابراتی با برگ قانونی
 
مهندس خدایی بیان کرد: یکی از نقاط کور که نیاز به رفع مشکلات ضعف آنتن دهی موبایل دارد منطقه میدان امیرکبیر رفسنجان توسط کارشناسان مخابراتی شناسایی و برای اجرای طرح و نصب این دکل BTS  با نماینده دفتر نشر معارف انقلاب- مرکز فرهنگی رفسنجان تفاهم نامه ای در اسفند سال گذشته منعقد شد.
 
وی با اشاره به اینکه این ملک متعلق به شهرداری نیست که اگر بود با نهاد شهرداری تفاهم نامه منعقد می کردیم گفت: نظارت ها صورت گرفت و مورد تایید قرار گرفت و مشکلات رفع و اجرای طرح در فاز اوّل و احداث فونداسیون و زیرساخت با اعتبار اوّلیه ۱۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و تا کنون هم ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
 
خدایی گفت: شهرداری سازمان بزرگی است که به مردم یک شهر خدمات رسانی می کند لذا در صورت بروز تخلفی از سوی مخابرات یا دفتر نشر معارف انقلاب-مرکز فرهنگی رفسنجان، می توانست کار اجرای طرح را تا روشن شدن موضوع و ارائه اوراق قانونی از طرف ما متوقف کند و از واردکردن خسارت هنگفت به بیت المال جلوگیری کند.
 
از طریق قانون و شکایت به دادگستری پیگیر می شویم
 
وی با اشاره به اینکه شکایت خود را به مراجع قانونی و دادگستری ارائه خواهیم داد و پیگیر احقاق حقوق ضایع شده مردم خواهیم بود خاطرنشان کرد: تفاهم نامه اجرای طرح نصب دکل مخابراتی که ما با نماینده دفتر نشر معارف انقلاب-مرکز فرهنگی رفسنجان بستیم قانونی بوده و زمین هم متعلق به موزه ریاست جمهوری و دفتر نشر معارف انقلاب-مرکز فرهنگی رفسنجان است.
 
کار غیرقانونی نکردیم
 
حسین صالحی نماینده دفتر نشر معارف انقلاب – مرکز رفسنجان هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای اجرای دکل BTS در این محل با شرکت ارتباطات سیّار مخابرات منطقه ای کرمان تفاهم نامه و در اسفند ۱۳۹۹ قرارداد امضا شد.
 
وی افزود: کار ما قانونی بوده و ملکی که این طرح در حال انجام بود متعلق به دفتر نشر معارف انقلاب- مرکز رفسنجان است.
 
قطع ارتباط حق الناس است
 
رئیس اداره مخابرات شهرستان رفسنجان هم با بیان اینکه قطع ارتباط نوعی حق الناس است و در این راستا باید تمام تلاش را در رفع معضلات حوزه ارتباطات و مخابرات و تأمین رفاه حال مردم به کار گرفت گفت: اینک که با بحران کرونا مواجه هستیم بستر الکترونیکی و فضای اینترنت محیطی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان است لذا نباید این حق را از مردم و گروه های هدف در اینترنت سلب کرد.

 
تخریب اموال عمومی جرم است
 
برازش ادامه داد: طرح نصب دکل در محل دفتر نشر معارف انقلاب-مرکز فرهنگی رفسنجان از ۲ ماه قبل در حال اجراست و چاهی با عمق هشت متر حفر و فوندانسیون هم محکم اجرا شده بود که متأسفانه شهرداری روند اجرای آن را با تخریب زیرساخت و فوندانسیون مختل و زیرساخت این طرح را شبانه تخریب کرد.
 
وی تصریح کرد: هزینه هایی که برای اجرای این طرح پرداخت شده از اعتبارات بیت المال بوده و در صورتی که طرح بخواهد در همین محل مجددا اجرا شود بار مالی و مدّت زمان مجدد را می طلبد و آیا شایسته است طرحی که به طور قانونی و برای رفاه مردم در حال اجرا است تعطیل شود؟
 
برازش خاطرنشان کرد: به طور فرض اگر طرح به صورت غیرقانونی هم در حال اجرا بود نباید شبانه دست به تخریب اموال عمومی بزنند که جرم محسوب می شود، باید برای روشن شدن حقیقت، اجرای طرح متوقف می شد و با برگزاری جلسه فوری و تبادل نظرات کارشناسانه این موضوع را حل می کردند.
 
پرونده ای هنوز تشکیل نشده
 
حجت الاسلام مهدی پورمحمدی رئیس دادگستری رفسنجان هم در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در مورد کاری که شب گذشته و با تخریب طرح مخابراتی در محل دفتر نشر معارف انقلاب-مرکز فرهنگی رفسنجان انجام شده پرونده ای در این دادگستری تشکیل نشده و در صورتی که پرونده تشکیل شود رسیدگی ها به طور قانونی انجام خواهد شد.
 
خبرنگار ایرنا همچنین با مهندس مجید کهنوجی شهردار رفسنجان تماس گرفت تا علّت این کارو دلایل یا توصیحات شهرداری از تخریب شبانه سیستم ارتباط مخابراتی را جویا شود که پاسخی دریافت نکرد.
 
در عین حال برخی منابع رسانه‌ای محلی به نقل از شهرداری بیانیه‌ای را با عنوان مخالفت شهرداری با نصب دکل در مجموعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر کرده اند.
 
 در این بیانیه به جای عبارت تخریب دکل از عبارت مخالفت شهرداری با ساخت دکل در آن مکان خاص و علت ، تخریب بصری مهمترین نماد شهری ذکر شده است.
 
براساس این بیانیه علت مخالفت با نصب این دکل و ممانعت از عملیات اجرایی آن، حفظ زیبایی و منظر شهری و جلوگیری از تخریب بصریِ مهمترین نماد شهری بوده است.
 
در بیانیه آمده است: عملیات بتن ریزی این پروژه علی رغم غیرقانونی بودن، با جانمایی اشتباه و بدون در نظر گرفتن الزامات زیبایی و منظر سازی -که مورد توجه همه شهروندان و مدیریت شهری است- شب گذشته آغاز شد و در همان ابتدای کار پلیس ساختمانی شهرداری منطقه یک با انجام وظیفه ذاتی و قانونی خود، به منظور جلوگیری از افزایش خسارت به بیت المال و حفظ هویت بصری شهر، با این اقدام برخورد و اخطارهای لازم را داد اما متأسفانه بدون توجه به اخطارهای پلیس ساختمانی، عملیات بتن ریزی ادامه پیدا کرد.
 
«همچنین در خصوص برخی اسناد منتشر شده در زمینه مجوزهای قانونی این پروژه نیز لازم به ذکر است که این قرارداد فی مابین دفتر نشر و معارف انقلاب به عنوان صاحب زمین و شرکت مخابرات منعقد گردیده است در حالی که به طور معمول هر گونه اقدام حتی در ملک شخصی نیاز به موافقت اصولی شهرداری دارد و در مورد مذکور این موافقت به هیچ وجه اخذ نشده است». 
 
انتهای این بیانیه نیز افزوده است: بی تردید شهرداری رفسنجان با نصب دکل و تقویت آنتن دهی در این منطقه و سایر نقاط شهر مخالف نبوده و در جانمایی دکل در محل مناسب و عملیات اجرایی آن نیز همراهی لازم را به عمل خواهد آورد.
 
رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.