سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 13, 2021
16:58 شنبه، 22ام آبانماه 1400
کد خبر: 130374

پردازنده‌های AMD ممکن است ابزار بعدی ماینرها باشند

 
بعد از معرفی نسل جدید پردازند‌های اینتل، پردازنده رایزن تا حدودی از کانون توجه خارج شد، اما حالا اگوریتم جدیدی معرفی شده است که با از پردازنده رایزن برای استخراج رمزارزی به نام Raptoreum استفاده می‌کند.
 
بعد از معرفی رمزارز چیا و افزایش ده برابری قیمت هارد دیسک، حالا نوبت به پردازنده رایزن AMD رسیده است تا قربانی بعدی ماینر‌ها باشد. ماینرها می‌توانستند رمزارز چیا را با لپ‌تاپ‌ها، کامپیوتر‌های خانگی، شبکه‌های سازمانی و حتی رزبری پای استخراج کنند، اما انجام این فرایند باعث می‌شد تا اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی در عرض ۴۰ روز خراب شود.
 
حالا به گزارش digitaltrends، به نظر می‌رسد که پردازنده‌های AMD قربانی بعدی استخراج رمزارزی به نام رپتوریوم (Raptoreum) باشند؛ الگوریتم استخراج رپتوریوم به این شکل است که از حافظه نهان بزرگ L3 موجود در پردازنده‌های دسکتاپ رایزن برای تولید رمزارز استفاده می‌شود.
 
ارقام به‌دست‌آمده از محاسبه‌گر سودآوری ماینینگ رپتوریوم نشان می‌دهند که رایزن 5950x با نرخ هش ۴۲۴۷ هش بر ثانیه می‌تواند روزانه ۱۶۱ رمزارز رپتوروم استخراج کند؛ با توجه به قیمت ۰٫۰۰۲۱۵۶۰۷ دلاری رپتوریوم در ۲۱ آبان ۱۴۰۰ این تعداد با منبع تغذیه‌ای ۱۲۵ واتی، معادل ۳٫۴۷ دلار است.

 
بازده سالانه استخراج رپتوریوم با استفاده از پردازنده 5950x رایزن برابر با ۹۳۰٫۷۵ دلار خواهد بود. با اینکه رپتوریوم ارز دیجیتال نوظهوری نیست، اما امکان استفاده از پردازنده رایزن ای‌ام‌دی برای استخراج آن می‌تواند نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت این پردازنده ایجاد کند. هرچه حافظه نهان بزرگ‌تر باشد، سوددهی هم افزایش پیدا می‌کند.

 
هر دو مدل 5900x و 5950x پردازنده رایزن حافظه نهان L3 شصت و چهار مگابایتی دارند و قیمت مناسب این دو پردازنده استفاده از آن‌ها برای استخراج رپتوریوم را توجیه می‌کند، اما با داغ شدن هر روزه بازار ارزهای دیجیتال امکان دارد تا ماینرها به هدف سودآوری بیشتر به استفاده از پردازنده‌هایی با حافظه‌های نهان بزرگ‌تر تمایل پیدا کنند.
 
بنابراین پردازنده‌های سری تردریپر (Threadripper) یا اپیک (Epyc) رایزن که حافظه کش L3 بالایی دارد، ممکن است هدف بعدی ماینرها برای استخراج این رمزارز باشند.
 
به‌عنوان مثال، پردازنده تردریپر 3970x رایزن با ۱۲۸ مگابایت حافظه نهان L3 و نرخ هش ۸۵۸۷ هش بر ثانیه، می‌تواند روزانه ۳۲۵ رپتوریوم (۷٫۰۱ دلار) تولید کند.
 
بازده سالانه استخراج رپتوریوم با استفاده از پردازنده تردریپر 3970x رایزن برابر با ۲۵۵۸٫۶۵ دلار خواهد بود. با توجه به اینکه ماینرها حاضرند برای استخراج رمزارز هزینه‌های گزافی بپردازند، هزینه خرید فعلی پردازنده‌های ای ام دی نمی‌تواند مانعی بر سر راه ارتقای ریگ‌های استخراج آن‌ها باشد.
 
خوشبختانه در حال حاضر مشکلی برای تولید و عرضه فعلی پردازنده‌های AMD در فروشگاه‌های سخت‌افزاری مطرح وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد رپتوریوم هنوز تهدیدی جدی برای پردازنده‌ها نباشد، اما زیر نظر داشتن بازار و بررسی روند قیمتی و عرضه این محصولات هم در این برهه بی‌ضرر نخواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.