اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

فناوری‌های پوشیدنی

November 14, 2021
11:23 یکشنبه، 23ام آبانماه 1400
کد خبر: 130385

تجربه احساس گرما، سرما و درد در واقعیت مجازی با دستاورد جدید محققان

21-1536x864.jpg
محققان دانشگاه شیکاگو موفق به ساخت دستگاهی پوشیدنی جدیدی شده‌اند که قادر است با آزادسازی مواد شیمیایی روی پوست دست، حس‌های مختلف اعم از گرما، سرما و حتی درد را در دنیای واقعیت مجازی به کاربر القا کند.
 
در ساخت این محصول از بخش‌های سیلیکونی و میکروپمپ‌ها برای رساندن پنج ماده شیمیایی مختلف به سطح پوست افراد استفاده شده است. به گفته محققان، این پنج حس را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی ایجاد کرد به طوری که از منتول برای ایجاد اثر خنک‌کنندگی و سرما استفاده می‌شود و می‌تواند برای یک روز سرد زمستانی در یک بازی واقعیت مجازی کاربردی باشد.
 
ماده شیمیایی دوم، کپسایسین نام دارد که اغلب در غذاهای تند استفاده می‌شود و می‌تواند احساس گرما در فرد ایجاد کند. حس مور مور شدن از طریق ماده شیمیایی سانشول به فرد القا می‌شود و لیدوکائین نیز می‌تواند به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی مورد استفاده قرار گیرد.
 
اگرچه شاید لیدوکائین کمی‌نگران‌کننده به نظر برسد اما به‌اندازه آخرین ماده شیمیایی یعنی سینامالدئید نگران‌کننده نیست. این ماده حس سوژش را روی پوست ایجاد می‌کند و می‌تواند در موقعیت‌هایی همانند زمانی که کاربر در بازی دچار سوختگی می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.
 
در ظاهر تمامی‌این مواد شیمیایی بی‌خطر هستند و بعید به نظر می‌رسد که با اندک تماسی که این مواد با پوست برقرار می‌کنند، عوارض و آسیب‌هایی ظاهر شود.
 
به گفته محققان، می‌توان این دستگاه‌ها را روی قسمت‌های مختلف پوست همچون روی گونه‌ها برای شبیه‌سازی محیط‌های گرم و سرد استفاده کرد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.