اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 14, 2021
11:27 یکشنبه، 23ام آبانماه 1400
کد خبر: 130387

اسپیس ایکس ۵۳ ماهواره استارلینک را در هوای مه‌آلود به مدار فرستاد

 
اسپیس ایکس به فاصله سه روز پس از ارسال فضانوردان ماموریت «کرو-۳» به ایستگاه فضایی بین‌المللی، دومین موشک خود را پرتاب کرد و این بار ۵۳ ماهواره استارلینک را به مدار کره زمین فرستاد.
 
موشک فالکون ۹ روز گذشته از مرکز فضایی اسپیس ایکس در «کیپ کاناورال» پرتاب شد تا بیست و پنجمین پرتاب این شرکت در سال ۲۰۲۱ باشد. این نسخه از فالکون ۹ برای نهمین بار پرواز کرد و با موفقیت در نقطه فرود خود در دریا پایین آمد.
 
ماموریت ارسال ماهواره استارلینک به خاطر آب و هوای طوفانی ۲۴ ساعت به تعویق افتاده بود. بامداد شنبه نیز لایه‌ای از مه غلیظ در محل پرتاب دیده می‌شد اما با طلوع خورشید از شدت مه کاسته شد. با این حال، فالکون ۹ در زمان پرتاب با حجم بالایی از مه احاطه شده بود و تنها پس از جدایی از زمین به وضوح در دیدرس قرار گرفت.
 
 
اسپیس ایکس با این ماموریت برای نخستین بار در شش ماه اخیر موفق شد موشک ۷۰ متری فالکون ۹ را از فلوریدا پرتاب کند. این موشک حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب به زمین برگشت و با موفقیت فرود آمد. با قرارگیری این ماهواره‌ها در مدار، حالا مجموع تعداد ماهواره‌های استارلینک به ۱۸۴۴ عدد می‌رسد. پرتاب امروز حامل دومین گروه از ماهواره‌های ارتقایافته استارلینک بود که حالا قادرند از طریق لیزر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
 
اسپیس ایکس هفته گذشته سرنشینان ماموریت «کرو-۲» را از ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافت کرد. سپس دو روز بعد چهار فضانورد دیگر را در ماموریت کرو-۳ به ایستگاه فضایی فرستاد تا جای فضانوردان قبلی را پر کنند. با این حساب، اسپیس ایکس در طول ۱۸ ماه اخیر ۱۸ نفر را به فضا فرستاده و از این حیث به دستاورد مهمی رسیده است.
 
پرواز امروز فالکون ۹ در مجموع صد و بیست و هشتمین پرواز این موشک و بیست و سومین پرواز فالکون ۹ در سال جاری میلادی بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.