تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

November 15, 2021
11:30 دوشنبه، 24ام آبانماه 1400
کد خبر: 130417

به‌روزسانی تپ‌روت شبکه بیت‌کوین یک اتفاق دموکراتیک است

 
فعالان حوزه رمزارز از به روزرسانی تپ‌روت شبکه بیت‌کوین در بلاک ۷۰۹۶۳۲ ابتدای هفته (۲۳ آبان‌ماه) به عنوان یک اتفاق دموکراتیک که شفافیت این شبکه را نشان می‌دهد یاد کردند.
 
 تپ‌روت اولین ارتقای بیت‌کوین بعد از سال ۲۰۱۷ است و این ارتقا تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین را ارزان‌تر، کارآمدتر و خصوصی‌تر می‌کند.
 
در رویداد آنلاین «بیتکوین ریشه میدواند» که به مناسبت این اتفاق بزرگ برگزار شد، عباس آشتیانی، رئیس سابق کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای به اتفاق بزرگی که در این به‌روزرسانی رخ داد، اشاره و بیان کرد: «بیت کوین چیز با ارزش و خوبی است. در این میان ما نه شرکت بیت کوین داریم و نه بیت‌کوین صاحب دارد. برای موضوع به این مهمی و باارزشی به صورت غیرمتمرکز هزار و ۸۹۵ ماینر رای مثبت می‌دهند و به‌روزرسانی را می‌پذیرند.»
 
او ادامه داد: «فکر می‌کنم یکی از عجیب‌ الخلقه‌ترین اتفاق‌های اجتماعی،فرهنگی، سیاسی درکنار رویکرد فناوری رخ داده است. طلای دنیای دیجیتال توانست خود را بهبود ببخشد و اولین باری است که یک ذخیره ارزش یکتا به صورت کاملا دموکراتیک و غیرمتمرکز خود را تغییر می‌دهد.»
 
به گفته آشتیانی بیت‌کوین در مورد حفظ حریم خصوصی در این ارتقا شعار داده است و با همین شعار احتمال دارد دولت‌ها جلوی پذیرش برخی از ابزارهای موسساتی که باعث شیوع بیشتر این پدیده شود را بگیرند.
 
امید علوی، مدیرعامل شرکت ویراماینر با بیان اینکه این ارتقا دموکراسی را نشان می‌دهد، گفت: «هیجانی که تپ‌روت برای من دارد این است که ما در کشوری بسته زندگی می‌کنیم که مشکلات سیاسی و اقتصادی و امنیتی داریم. وقتی درگیر یک موضوع بین‌المللی می‌شویم و در این بازی بزرگ تاثیر داریم، حس قشنگی به آدم دست می‌دهد.»
 
به گفته علوی این اتفاق به صورت شفاف عدم تمرکز و دموکراسی را به نمایش می‌گذارد و این نشان می‌دهد که این راه دموکراتیک جواب می‌دهد. او اظهار امیدواری کرد تا بیت کوین با زندگی جوامع گره بخورد و این فرهنگ دموکراتیک و طرز فکر گسترش یابد.
 
 
رویداد بیت‌کوین ریشه می‌دواند به مناسبت رویداد آپدیت بزرگ بیت‌کوین
آشتیانی در ادامه صحبت‌ها به موضوع استفاده مردم از قابلیت‌های تپ‌روت اشاره و بیان کرد: «وقتی می‌بیبنم مردم در این بازار به دنبال اینفلوئنسرها می‌‌روند و این روند رو به گسترش است و مردم این بازار را خام می‌دانند، به تپ‌روت امیدوار نمی‌شوم و احتمال دارد تا مدتی ارائه‌کنندگان سرویس‌ها و پلتفرم‌ها به سراغ تپ‌روت و استفاده از ویژگی‌های آن نروند.»
 
او همچنین بیان کرد: «تپ‌روت با شعار حریم خصوصی، پذیرش بیت‌کوین را در تیرس حاکمیت قرار داد، به نظر من در کنار آن روند پذیرش عام هم بسیار کند است. در کشور ما به نظر من می‌توانیم با یک رویکرد مدیریت ریسک خوب و نه رویکرد سلبی و مجوزمحور از این حوزه بهره‌مند شویم و این حوزه یک بار برای همیشه بزرگترین قربانی خود را که حوزه آموزش است را نجات دهد.»
 
از منظر هادی نعمتی، مدیر اجرایی شرکت سیتکس از راه رگولاتوری،پذیرش دولت‌ها و مسیر توسعه و بزرگ‌تر شدن اکوسیستم زنجیره بیت‌کوین می‌توان این ارتقا را وارد زندگی مردم کرد.
 
محمد جرجندی، کارشناس امور سایبری به عدم تولیدمحتوا درمورد کلاهبرداری‌ها و آشنا نکردن مردم به این حوزه انتقاد کرد و گفت: «رابطه شما با دستگاه قضایی و پلیس رابطه مهمی است. هم‌اکنون تمام اینفلوئنسرها به روش کلاهبرداری پامپ و دامپ روی آوردند.»
 
او ادامه داد: «در آمریکا هم اف‌بی آی درگیر پامپ و دامپ است و اگر کسی اینجا این مورد را گزارش دهد، جایزه می‌دهند؛ اما در ایران چنین موضوعی رخ نداده و موردهای کلاهبرداری بسیاری هم اتفاق افتاده است.»
 
او گلایه می‌کند که ارتباط فعالان این حوزه با رسانه‌ها اندک است و درمورد حوادثی که در بلاک‌چین رخ می‌دهد، کسی مطلع نمی‌شود.
 
جرجندی همچنین بیان کرد: «این موضوع در ایران خسارت‌بار است به خصوص اینکه در کشور وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و مردم الان روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند، دستگاه‌ قضا هم به این موضوعات اهمیت نمی‌دهد و تمام این موارد شرایطی را ایجاد کرده تا ایران به بهشت کلاهبرداری‌ها تبدیل شود.در کنار حرف‌های فنی باید بیشتر درمورد این موضوعات صحبت کنیم چون مردم درمورد این مباحث خیلی اسیب پذیر هستند.»
 
علوی هم در تایید صحبت‌های جرجندی اعلام کرد که اگر در این حوزه کسب‌وکاری داریم و درآمد کسب می‌کنیم باید به فکر مردم و حوزه کسب وکار خود باشیم چون در شرایطی که امروز داریم، هیچ‌کس غیر ما به خودمان کمک نمی‌کند و اگر علاقمندیم که این حوزه پابرجا بماند باید تک به تک رسانه باشیم.
 
مزیت‌های تپ‌روت
در این رویداد همچنین برخی از فعالان به مزیت‌های تپروت و تاثیر آن روی بازار اشاره کردند. هادی نعمتی،پژوهشگر ارزهای دیجیتال در این مراسم درمورد به روزرسانی تپروت گفت: «من پیش از تپ‌روت حس می‌کردم بیت‌کوین بازی هوشمندشدن زنجیره خود را به زنجیره‌های دیگر می‌بازد؛ اما با این به‌روزرسانی درعین حال که حریم خصوصی حفظ می‌شود، یکسری اتفاق بزرگ برای تراکنش‌هاییی که روی شبکه بیت‌کوین انجام می‌شود، رخ می‌دهد. مهم‌ترین اثری که این موضوع تا دوسال آینده دارد، هوشمندتر شدن شبکه (chain) بیت‌کوین است.»
 
او ادامه داد: «بیت‌کوین درحال حذف شدن از دور رقابت بود و الان به دارایی تبدیل شده و به عنوان ارزش در زنجیره‌‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که حریم خصوصی هم بهبود یافته است. این موضوع نشان دهنده این است که بیت‌کوین هنوز به تمام ارکان خود پایبند است.»
 
بنیامین عباسی، مدیر اجرایی شرکت سیتکس به قابلیت‌های تپ‌روت اشاره کرد و گفت: «تپ‌روت یکی از قابلیت‌های جذابی که دارد این است که می‌تواند تمام رد و بدل‌ها و معاوضه‌ها و تبادل‌ها را هم به صورت متمرکز و هم غیرمتمرکز به دل نرم‌افزارهای کوچک مانند کیف‌پول‌ها ببرد.به همین خاطر استفاده از آن راحت‌تر و طراحی بسیاری از مدل‌هایی که پیشتر برای آن محدودیت داشتیم،برطرف می‌شود.»
 
او ادامه داد: «وقتی محیط تبادل مقیاس‌پذیر است، تراکنش‌های امن در تبادل‌ها (exchange) رخ می‌دهد و کارمزد کار را کم می‌کند.»
 
نیما نعیمی‌خواه، کارشناس حوزه رمزارزها هم در ادامه این پنل این به‌روزرسانی را باعث افزایش مقبولیت و شنیده شدن اسم بیت‌کوین دانست و بیان کرد: «یکی از اتفاق‌های خوب این است که کاربران می‌توانند از صرافی‌های متمرکز تقاضا کنند تا کلیدخصوصی به آنها بدهند یا در یک قرارداد قول دهند تا در یک بازه زمانی کلیدها را برگردانند. چون صرافی‌ها برای امنیت کاربر کلید خصوصی را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.»
 
به گفته نعیمی‌خواه یکی دیگر از اتفاق‌هایی که با این به‌روزرسانی رخ داد، این است که چند امضایی را آسان‌تر کرد و می‌توان امیدوار شد که امنیت تریدرها با این اتفاق افزایش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.