اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 16, 2021
11:37 سه شنبه، 25ام آبانماه 1400
کد خبر: 130457

براساس گزارش تستادی: پلتفرم‌های آگهی املاک، اطلاعات کاملی به کاربران نمی‌دهند

 
«تستادی»، پلتفرم آنلاین تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به میزان کاربردپذیری چهار سرویس آنلاین معاملات املاک ایران یعنی کیلید، آدرس، دیوار و شیپور از دیدگاه کاربرانشان پرداخته ‌است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد دلیل عمده تجربه کاربری نامطلوب کاربران به خاطر نحوه ارائه اطلاعات است. یعنی این سامانه‌ها به نیازهای کاربران در مراحل مختلف مسیری که برای جست‌وجو و انتخاب خانه طی می‌کنند، توجه نکرده‌اند.
 
به گزارش پیوست، تستادی میزان کاربردپذیری این ۴ سامانه آنلاین معاملات املاک ایران را در ۱۲ ویژگی «سرعت نمایش اطلاعات»، «پوشش مناطق و تعداد آگهی‌ها، «انتخاب محله»، «نتایج مرتبط با جستجو»، «سادگی کار با فیلترها»، «تنوع فیلترها»، «اطلاعات کافی در کارت آگهی»، «اطلاعات کافی در صفحه آگهی»، «وضوح فرآیند هماهنگی بازدید»، «روند ثبت‌نام یا ورود»، «فرآیند اشتراک‌گذاری آگهی» و «فرآیند ذخیره و حذف آگهی» را مورد بررسی قرار داده است.
 
براساس جدول زیر سامانه آدرس، دیوار و شیپور از سرعت نمایش اطلاعات برخوردار هستند، دیوار و شیپور در مقابل کیلید و آدرس بخش پوشش مناطق و تعداد آگهی‌ها را دارند. کاربران در شیپور، آدرس و کیلید می‌توانند محله خود را انتخاب کنند؛ اما در دیوار چنین قابلیتی وجود ندارد.
 
تنوع فیلترها و اطلاعات کافی در کارت آگهی در کیلید و آدرس بیشتر از دیوار و شیپور است. اطلاعات کافی در صفحه آگهی در هر ۴ سامانه وجود دارد. فرآیند ذخیره و حذف آگهی تنها در کیلید امکان‌پذیر است و سه سامانه دیگر از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.
 
 
براساس بررسی‌های تستادی این اپلیکیشن‌ها در ۴ ویژگی امکان جست‌وجو و انتخاب از میان آگهی‌ها، ذخیره، مقایسه، اشتراک‌گذاری و انتخاب برای بازدید مشترک هستند. بزرگ‌ترین تفاوت آنها در میزان پوشش مناطق و قیمت است. دیوار و شیپور آگهی‌هایی از تمام مناطق تهران (و سایر شهرها) را با بازه‌های قیمتی متفاوت دارند. آگهی‌های کیلید محدود و پراکنده بوده و برخی جست‌وجوها به نتیجه خاصی نمی‌رسند. آگهی‌های آدرس محدود به شرق تهران است و در باز‌ه‌های قیمتی خاص، نتیجه‌ای ندارند.
 
طبق این بررسی‌ها تیم تستادی با انجام تست‌هایی میزان کاربرد پذیری اپلکیشن‌ها را سنجیدند. تمام تست‌ها، با استفاده از پلتفرم تستادی به صورت راه‌دور روی کاربران تستادی انجام شده است.
 
پس از پایان تست، نتایج تست به این صورت درآمد که عمده‌ترین دلیل ایجاد تجربه کاربری نامطلوب در اپلکیشن‌های بررسی شده، نحوه ارائه اطلاعات است. یعنی این سامانه‌ها به نیازهای کاربران در مراحل مختلف مسیری که برای جست‌وجو و انتخاب خانه طی می‌کنند، توجه نکرده‌اند. اکثر کاربران هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب‌هایی که نیاز به صرف هزینه بالا دارند، زمان زیادی صرف می‌کنند.
 
با توجه به این موضوع، امکاناتی مانند «ذخیره‌سازی جست‌وجو» همراه با فیلترهای انتخاب شده آن جست‌وجو، امکان مشاهده سریع این لیست در مراجعه بعدی به اپلکیشن و دریافت نوتیفیکیشن یا اعلان اضافه شدن خانه جدید به لیست ذخیره شده، می‌تواند فرآیند را برای کاربران ساده کند.
 
در این تست وجود فیلترهای متنوع، تاثیر چشم‌گیری بررضایت و میزان موفقیت کاربران جهت رسیدن به نتیجه داشت. در برخی از اپلکیشن‌ها به این امکان توجه کافی نشده است و نبود مواردی مانند فیلتر براساس داشتن پارکینگ و آسانسور، طبقه، نوساز یا قدیمی بودن، برای کاربران شوکه‌کننده بود.
 
عکس‌های کاربردی و متنوع یک عامل موثر روی اعتماد و افزایش احتمال انتخاب کاربران است. اکثر کاربران تمایل داشتند نتایج را فیلتر کرده و فقط آگهی‌های عکس‌دار را ببیند.
 
کاربران انتظار دارند در صفحه نتایج جست‌وجو، اطلاعات هرخانه تاجای ممکن کامل نمایش داده شود تا فرآیند انتخاب را سرعت بخشد. اطلاعاتی مثل متراژ، آسانسور، پارکینگ، طبقه، تعداد اتاق، انباری، افزودن به لیست مورد علاقه و غیره برای پاسخ به اکثر این نیازها، می‌توان ورود این اطلاعات را برای افرادی که آگهی ثبت می‌کنند، اجباری در نظر گرفت.
 
این تیم در بخش دیگری از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که از میان این ۴ سامانه آنلاین، کاربران در استفاده از شیپور، ۱۰۰ درصد با مشکلات غیرمنتظره مواجه شدند و در آدرس با ۴۰ درصد با کمترین مشکلات غیرمنتظره روبرو بودند.
 
 
در زمینه «درک نحوه کار اپلکیشن» کاربران در ۴ سامانه دریافتند چگونه می‌توانند با این اپلیکشن‌ها فعالیت کنند. از این تست اینطور برآمد که کاربران از هر چهار سامانه به میزان بالایی رضایت داشتند و به دیگران هم پیشنهاد می‌دهند. البته در دیوار این رضایت به صورت ۱۰۰ درصدی بوده است.
 
 
نحوه درک کار با اپلکیشن
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.