اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 16, 2021
11:47 سه شنبه، 25ام آبانماه 1400
کد خبر: 130461

مزیت رقابتی اعتماد کاربران به پیام رسان های داخلی را بیشتر می‌کند

این روزها دوباره بحث پیام رسان‌های داخلی داغ شده است. به‌تازگی هم در وزارت ارتباطات هم در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه‌ای در مجلس درباره پیام رسان‌های داخلی بحث شد. دولت و مجلس به‌دنبال راهی برای جلب اعتماد کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی و افزایش تعداد آن هستند و در این میان کارشناسان شبکه‌های اجتماعی معتقد هستند اگر مردم خدمات خوبی از محصولات داخلی ببینند از آنها استفاده می‌کنند ،کمااینکه در رقابت سخت با شبکه‌های خارجی هم اکنون 21 میلیون کاربر فعال در پیام رسان های داخلی وجود دارد و با ایجاد مزیت رقابتی می‌توان اعتماد تعداد بیشتری از کاربران را به شبکه‌های اجتماعی داخلی جلب کرد.
ایجاد مزیت رقابتی
مهدی انجیدنی کارشناس شبکه‌های اجتماعی معتقد است تعدادی پیام‌رسان‌های داخلی در چند سال گذشته شروع به فعالیت کرده و برخی از آنها توانسته اند با تلاش مستمر پیام رسان خود را توسعه داده و آهسته‌ آهسته بازار هدف خود را در کشور تثبیت کنند.انجیدنی گفت: پیام رسان‌های داخلی از نظر دانش فنی در نقطه مطلوبی قرار دارند و دارای شیب خوبی  در جذب مخاطب هستند، به‌طوری‌که هم اکنون پیام‌رسان‌های داخلی باقی‌مانده در رقابت با دیگر پیام‌رسان‌های داخلی، 21 میلیون کاربر فعال دارند و با توجه به وجود رقیبان خارجی، خود فعالیت مثبتی محسوب می‌شود. به باور وی ،اتفاقاً تعداد زیادی از مردم از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و معمولاً دنبال این هستند که کارشان را انجام دهند و جزئیات برای آنها اهمیتی ندارد برعکس مردم، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس و افراد دارای قدرت، عامدانه  یا سهوی به پیام رسان‌های داخلی ضربه زده‌اند و بواسطه حرف‌ها و اقدام‌های آنها بود که باعث شد مردم نسبت به پیام رسان‌های داخلی دید منفی پیدا کنند.این کارشناس شبکه‌های اجتماعی در ادامه گفت: برای رشد پیام رسان‌های داخلی، خود دولتی‌ها هم نباید از پیام رسان‌های خارجی استفاده کنند و باید سعی کنند کارهای اداری خود را در پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند.
مدیرعامل پیام رسان گپ به ایجاد مزیت رقابتی با شبکه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: باید خدمات محلی و اختصاصی و بومی شده روی پیام رسان‌های داخلی ارائه شود که تقریباً برای پیام رسان‌های خارجی غیرممکن باشد. دقیقاً کاری که هم اکنون در پیام رسان گپ انجام می‌شود. این پیام رسان داخلی به سازمان‌ها خدمات ارائه می‌دهد و در این مدت که این خدمات سازمانی ارائه می‌شود در افزایش کاربر بسیار مؤثر واقع شده است.
انجیدنی افزود: باید برخی امکانات کاربردپذیری در پیام رسان‌ها عملیاتی شود مانند ارائه خدمات پرداخت یا خدمات دولت الکترونیک و … . در تمام دنیا به پلتفرم‌های پیام رسان‌ها به‌عنوان زیرساخت کسب و کار نگریسته می‌شود و در همین راستا درگاه پرداخت ارائه می‌شود، اما در کشور ما بانک مرکزی این اجازه را نمی‌دهد.
به‌گفته این کارشناس پیام رسان‌ها مدت‌هاست منتظر هستند تا روی پلتفرم‌ها به‌عنوان زیرساخت‌های ملی خدمات الکترونیک ارائه شود و درگاه ارائه خدمت باشند ،ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و این در حالی است که این دسته از اقدام‌ها باعث می‌شود مردم به استفاده از پیام رسان‌های داخلی رغبت نشان دهند.
به اعتقاد این کارشناس باید با تبلیغ محصولات داخلی و ارائه خدمات مناسب حال مردم آنها را به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سوق دهیم و با حرف‌ها و گفته‌های سیاسی، مردم را نسبت به این محصولات داخلی بدبین نکنیم.
بازارسازی با ارائه خدمات
سهیـــل تقوی کارشناس شـــبکه‌های اجتماعی نیز اعتقاد دارد ،اگر به مردم خدمات خوبی ارائه شود از محصولات داخلی هم استقبال می‌کنند.
تقوی گفت: حاکمیت خود نیز باید به محصولات داخلی مانند پیام رسان‌های داخلی اعتماد کرده و به استفاده از این پیام‌رسان‌ها بیش از پیش مبادرت ورزد تا بازارسازی سرعت بگیرد.
وی افزود: پیام رسان‌هایی که در رقابت با داخلی‌ها ماندگار شدند و رشد کردند حال باید بتوانند با رقبای اصلی که شبکه‌های اجتماعی خارجی هستند، رقابت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابراین در کنار افزایش کیفیت و سرعت، باید حاکمیت با دوری از حاشیه‌سازی روی بازارسازی پیام‌رسان‌ها تمرکز کند که پیام رسان‌های خارجی از آنها بی‌بهره هستند.به باور این کارشناس داشتن چندین مزیتی که رقبا ندارند می‌تواند کاربران را به استفاده از پیام رسان داخلی ترغیب کند و این مزیت‌ها می‌تواند ارائه خدمات دولتی یا عمومی مانند شهرداری‌ها  یا فرایند کتابخوانی الکترونیک، ارائه خدمات آموزش و پرورش، خدمات مالی خاص و بانکی و… باشد.
تقوی با بیان اینکه پیام رسان‌های داخلی به کف امکاناتی که باید داشته باشند، رسیده‌اند گفت: اما پیام رسان‌های داخلی هنوز در مسأله مقیاس‌پذیری ضعف دارند با اینکه در این مدت توانسته‌اند به حجمی از کاربران چند میلیونی با ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری خدمات ارائه دهند ولی باز باید در این زمینه قویتر شوند.وی افزود: پیام رسان‌های داخلی نه تنها باید تمام حداقل‌هایی مانند ارسال پیام، مدیریت پیام، کانال، طراحی و… را که پیام رسان‌های خارجی دارند  دارا باشند، بلکه باید دارای مزیت رقابتی مانند ارائه خدمات، درگاه بانکی و… باشند که پیام رسان‌های خارجی نمی‌توانند داشته باشند  یا به‌دست آوردن آن بسیار سخت و دشوار باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.