اپراتورها

تلفن همراه

November 16, 2021
12:12 سه شنبه، 25ام آبانماه 1400
کد خبر: 130466

ابهامات پیرامون اصلاح تعرفه های تلفن ثابت

 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد که به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.
 
امروز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، نشست خبری مهندس مجید سلطانی – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با حضور برخی از مدیران ارشد این شرکت و تنی چند از اصحاب رسانه در محل ساختمان دکتر وفا غفاریان برگزار شد.
 
۸۵ درصد مشتریان مخابرات از خدمات رضایت دارند
 
او درباره موضوع عدم رضایت کاربران از خدمات مخابراتی اظهار کرد: ما در مخابرات توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، مواردی ازجمله کیفیت تماس و رفع خرابی‌ها را بررسی می‌کنیم.
 
 
به گفته وی طبق آخرین آمار توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان را در ارائه خدمات مخابراتی به دست آوردیم. کیفیت شبکه با مرکز مانیتورینگ شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد می‌شود و ما در شاخص‌های کیفیت شبکه از حد استاندارد بالاتریم.
 
وی ادامه داد: ما ۲۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و شش میلیون مشترک باند پهن ثابت داریم، یعنی درمقایسه با سایر اپراتورها، تعداد مشترکان ما زیاد است. مخابرات شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نمی‌کند. البته با توجه به این پهنه جغرافیایی وسیع، بعضی از مشترکان در دریافت خدمات دچار مشکل هستند، اما با شاخص‌های مختلف که دنبال می‌کنیم، در سال‌های گذشته و طبق آخرین آمار، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان از خدمات مخابراتی رضایت دارند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این نشست خبری به ابهامات پیرامون برنامه برای اصلاح تعرفه های تلفن ثابت پاسخ هم داد.
 
او درباره موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی که این روزها مطرح شده، بیان کرد: در سال‌ ۱۳۹۴، طرح هم‌کدسازی به مخابرات ابلاغ شد که مزایایی هم برای مردم داشت. پیش از آن، میزان دریافتی ما بر اساس مسافت و میزان پالس بود و چون با هم‌کدسازی دیر بحث مسافت مطرح نیست، دیگر نرخ پالسی نداریم. آن زمان قرار شد تغییراتی در تعرفه رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد. در حالی مطابق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون، حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی ماموریتی محول کند که درآمدشان را تحت‌الشعاع قرار داد، اما به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.
 
تعرفه تلفن ثابت تغییری نکرده است
 
مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه تعرفه تلفن ثابت بالغ‌بر ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه در ۱۲ سال گذشته تغییری نکرده، افزود: آرپوی مخابرات (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) در سال ۱۳۸۲، شش دلار بود و اکنون به کمتر از نیم دلار رسیده و ۲۰ سنت است. با توجه به هزینه‌های ارزی تجهیزات مخابراتی، درآمدهای ریالی پاسخگو نیست. با وجود این، از زمان خصوصی‌سازی مخابرات، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ثابت و سیار اتفاق افتاده که صرف توسعه شده است.
 
سلطانی با بیان اینکه به جز تعرفه تماس‌های صوتی، مبلغی صرف نگهداری از خطوط می‌شود، گفت: پس از بررسی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ مشخص شد هزینه تمام‌شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است. برای متعادل نگه داشتن قیمت‌ها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶ هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود، ما از نظر هزینه‌ها سر به سر می‌شویم.
 
وی درباره اظهارات معاون وزیر ارتباطات که توسعه ارتباطات ثابت بدون حضور شرکت مخابرات هم انجام خواهد شد، گفت: در هیچ کجای دنیا، هیچ کشوری شرکت مادر مخابراتی  خود را حذف نکرده است، چون برای توسعه آنها سرمایه‌گذاری زیادی کردند و در همه جای کشور حضور دارند. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال در کشور توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می‌شود. ما اگر از همان الگوی استاندارد بین‌المللی استفاده کنیم، نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم و می‌توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم.
 
مخابرات مقاومتی برای اجرای بیت‌استریم ندارد
 
 مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به قراردادهای بیت‌استریم با شرکت‌های FCP بیان کرد: زمانی که من وارد مجموعه مخابرات شدم، بیت‌استریم متوقف شده بود، ما از آن زمان این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و تیمی برای بررسی این مساله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. اکنون با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کرده‌ایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستم‌ها است. با وجود این، مقاومتی از طرف ما برای اجرای بیت‌استریم وجود ندارد.
 
سلطانی خاطرنشان کرد: در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکت‌هاست و این شرکت‌ها از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند. شرکت مخابرات بر اساس قوانین پایبند به همکاری است و سعی کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکت‌ها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفه‌ها بازهم به زیرساخت کمک می‌کند. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا موثر است اما خدمات خود را قطع نمی‌کنیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.