امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 17, 2021
11:15 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1400
کد خبر: 130490

هکرهای پاکستانی سراغ کاربران افغان رفتند

 
هکرهایی از پاکستان در زمان تصرف افغانستان به دست طالبان، از فیس بوک برای هدف گرفتن افرادی که در افغانستان با دولت قبلی ارتباط داشتند، استفاده کردند.
 
 فیس بوک اعلام کرد این گروه که در صنعت امنیتی به عنوان "ساید کاپی" شناخته می شود، لینکهای وب سایتهایی را به اشتراک می گذاشت که بدافزارهایی میزبانی می کردند که می توانستند از دستگاههای کاربران جاسوسی کنند. افرادی که هدف این هکرها قرار گرفتند، اعضای دولت، ارتش و مقامات اجرایی در کابل بودند.
 
فیس بوک اعلام کرد "ساید کاپی" را در اوت از پلتفرم خود حذف کرده است.
 
این شرکت رسانه اجتماعی که اخیرا نام خود را به "متا" تغییر داده است، اعلام کرد این گروه شخصیتهای ساختگی از زنان جوان را برای فریفتن و جلب اعتماد قربانیان خود برای کلیک روی لینکهای فیشینگ یا دانلود اپلیکیشنهای چت آلوده ایجاد کرده بود. همچنین وب سایتهای معتبر را آلوده کرده بود تا بتواند افراد را برای دادن اطلاعات حساب کاربری فیس بوک خود فریب دهد.
 
مایک دویلیانسکی، مدیر تحقیقات جاسوسی سایبری فیس بوک در این باره گفت: گمانه زنی درباره هدف نهایی عوامل تهدید برای ما همواره دشوار بوده است. ما دقیقا نمی دانیم چه کسی این اقدامات را انجام داده یا نتیجه نهایی آنها چه بوده است.
 
پلتفرمهای آنلاین بزرگ و فراهم کنندگان خدمات ایمیل شامل فیس بوک، توییتر، گوگل و لینکدین مایکروسافت اعلام کرده اند در زمان تصرف افغانستان از سوی طالبان در تابستان، اقداماتی را برای قفل کردن حسابهای کاربران افغان و حمایت از آنها انجام دادند.
 
بر اساس گزارش رویترز، فیس بوک اعلام کرد به دلیل نگرانی از امنیت کارمندانش در این کشور و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر از این شبکه، پیش از این عملیات هک مذکور را که در فاصله آوریل تا اوت اوج گرفته بود، افشا نکرده بود. این شرکت اطلاعات را هنگامی که به پاکسازی این فعالیت اقدام کرد، با وزارت خارجه آمریکا در میان گذاشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.