اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 17, 2021
11:31 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1400
کد خبر: 130494

تلاش برای ساخت «ایران هوشمند» و تکمیل شبکه ملی اطلاعات

 
بهبود کیفیت اینترنت، تکمیل شبکه ملی اطلاعات، تخصیص اینترنت رایگان برای آموزش مجازی و تکمیل پروژه اتصال روستاهای بالای ۲۰خانوار به اینترنت از جمله اقداماتی است که وزارت ارتباطات در تلاش برای ساخت ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت انجام داده است.
 
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، اکنون که حدود ۱۰۰ روز از تشکیل دولت سیزدهم گذشته است، به بررسی اقداماتی پرداختیم که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور انجام شده است. نگاه دولت سیزدهم به حوزه ارتباطات از همان ابتدا استفاده حداکثری از فضای فناوری بود که بارها در جلسات مختلف توسط رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات مورد تاکید قرار گرفت.
 
تعامل سازنده با بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
«عیسی زارع‌پور» از روزهای ابتدایی که وارد عمارت کلاه‌فرنگی شد، تصمیم گرفت ضمن استماع سخنان و خواسته‌های همه ذی‌نفعان حوزه ارتباطات،  مسائلی که آنان مطرح می‌کنند را در برنامه‌های خود دخیل کند. جلسه با مدیران کل ارتباطات، رئیس و معاونان شورای عالی فضای مجازی، مدیران شرکت مخابرات، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، استارت‌آپ‌ها، فعالان بخش خصوصی، هیات مدیره همراه اول، مسوولان توسعه ارتباطات روستایی، هیات مدیره ایرانسل، مراجع عظام و علما، مدیران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی ثابت FCP و مدیران عامل پیام‌رسان‌های داخلی، از نخستین کارهایی بود که وزیر ارتباطات انجام داد.
 
همچنین بازدید از شرکت زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پست بانک ایران و پژوهشگاه ارتباطات نیز از اولین گام‌هایی بود که وزیر ارتباطات برداشت. وی به واسطه بازدیدها و جلساتی که برگزار کرد، به مطالبات بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشراف کامل پیدا کرد.  
 
بهبود کیفیت اینترنت
 
مهم‌ترین مطالبه‌ای که کاربران فضای مجازی از وزیر ارتباطات دارند، اینترنت باکیفیت است. زیرساختی که به‌ویژه اگر در دوران کرونا با مشکل مواجه باشد، معاش، آموزش، سلامت و حمل و نقل افراد با مشکل روبه‌رو می‌شود.
 
وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فضای فناوری است، اعلام کرد که در نظر دارد علاوه بر اینکه یک ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی بسازد، طعم شیرین فناوری را نیز به مردم بچشاند.
 
وی برای دستیابی به این هدف، در نخستین اقدام خود دستور داد کیفیت اینترنت بهبود یابد. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که کاربران فضای مجازی به کیفیت نامناسب اینترنت اشاره کردند. وزیر ارتباطات یک ماه قبل دستور داد این مساله با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت حل شود.
 
هفته نخست مهرماه، به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مصرف طبیعی کاربران، با افت کیفیت اینترنت در برخی نقاط کشور مواجه شدیم.
 
افت کیفیت محسوسی که به تجربه بد کاربران منجر شده بود. رشد مصرف دیتا موجب اشباع شدن ظرفیت‌های اپراتورها و مخابرات شد و همین مساله نیاز به توسعه زیرساخت‌ها را بیش از هر زمان دیگری نمایان کرد.
 
در این زمینه «حسین فلاح‌جوشقانی»  معاون وزیر ارتباطات تصریح‌کرد: به‌طور معمولی هر ماه حدود سه درصد افزایش مصرف داریم که در هفته ابتدایی مهر و بازگشایی مدارس از سه درصد به ۱۰ درصد رسید، این مساله منجر به افت کیفیت در بعضی نقاط کشور و گلایه مردم شد.
 
به این ترتیب دستور وزیر ارتباطات به افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت شبکه داخلی و بین‌الملل برای بهبود کیفیت اینترنت منجر شد. معاون وزیر ارتباطات در این باره به ایرنا گفت: برای رفع مشکل کندی و اختلال در شبکه ارتباطی کشور که در مهرماه رخ داده بود، توسعه در پهنای باند انجام شد و ظرفیت شبکه اینترنت بین‌الملل و شبکه داخلی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت.
 
قول وزیر ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات
 
شبکه ملی اطلاعات برای دستیابی به اینترنت پرسرعت و قطع وابستگی به اینترنت جهانی طراحی شده است، تاکنون که بیش از ۱۶ سال از ارائه این طرح می‌گذرد هنوز به نقطه تکمیل نرسیده است. بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات مجری شبکه ملی اطلاعات است.
 
وزیر ارتباطات نیز اعلام کرده که اساس محور و آرایش جدید این وزارتخانه در دوره جدید، تحقق شبکه ملی اطلاعات در همه لایه‌هاست و به‌عنوان وزیر، فرمانده میدان خواهد بود و مسوولیت این کار را برعهده گرفته است.
 
وی تاکید کرد: «شبکه ملی اطلاعات باید تبدیل به فعالیت اصلی بخش ICT شود. آن موقع می‌توانیم بگوییم که ما کارمان را انجام داده‌ایم، وگرنه اینکه فلان پلتفرم ملی را بالا بیاوریم و من هم به‌عنوان وزیر آن را افتتاح کنم و فردا هم هیچ‌کسی از آن استفاده نکند و به هیچ وجه زیست‌بوم و فعالیت اقتصادی شکل نگیرد فایده‌ای ندارد. این می‌شود کار نمایشی که بنده به‌هیچ‌عنوان اهل کار نمایشی نیستم.»
 
تخصیص اینترنت رایگان برای آموزش مجازی
 
با آغاز مهرماه، وزارت ارتباطات در راستای مسوولیت اجتماعی خود در آموزش الکترونیکی، مانند سال‌ گذشته، اینترنت شبکه دانش‌آموزی «شاد» را رایگان اعلام کرد. ضمن این که برای معلمان، اساتید دانشگاه و حوزه، دانشجویان و طلاب بسته اینترنت رایگان در نظر گرفت.
 
به‌واسطه همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش، ترافیک راه‌یابی شده به سمت سامانه شاد در سراسر کشور و توسط همه اپراتورها اعم از ثابت و همراه رایگان است.
 
هر کدام از دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان در سراسر کشور به سامانه شاد متصل شوند، این ترافیک رایگان خواهد بود و از بسته کاربری افراد، چیزی کسر نخواهد شد. این مساله به‌ همه اپراتورهای کشور ابلاغ شده است.
 
در این طرح، برای اساتید دانشگاه بسته ۶۰ گیگابایتی، برای معلمان ۴۰ گیگابایت و برای دانشجویان و طلاب بسته ۳۰ گیگابایتی به مدت ۶ ماه در نظر گرفته شد.
 
ترافیک بسته هدیه از زمان فعال‌سازی به مدت ۶ ماه اعتبار دارد و حتی اگر با تاخیر زمانی نیز فعال شود، از همان روز به مدت ۶ ماه در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.
 
تشکیل کارگروهی برای حمایت از اقتصاد دیجیتال در دل دولت
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم دارد برای حل مشکلات استارت‌آپ‌ها و حذف موانع پیش روی این حوزه، نماینده ویژه‌ای در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال منصوب کند. ضمن این‌که زارع‌پور اعلام کرد کارگروهی در سطح دولت با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از اقتصاد دیجیتال تشکیل خواهد شد.
 
اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت
 
یکی از برنامه‌های وزیر ارتباطات که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان برسد، فرایند اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت است.
 
مطابق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،  بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده دسترسی باقی‌مانده روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۱ ممکن می‌شود. روستاهای باقی مانده از نظر صعب‌العبور و کوهستانی بودن جزو سخت‌ترین بخش باقی مانده از این طرح ملی بوده و نیازمند کار مجاهدانه است.
 
رفع چالش‌های طرح صیانت از فضای مجازی
 
یکی از طرح‌هایی که از ابتدای امسال مطرح شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت، طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است. بررسی این طرح بارها به تعویق افتاد اما اکنون در مجلس در حال بررسی است. وزیر ارتباطات درباره این طرح نظر روشنی دارد. وی معتقد است طرح صیانت از فضای مجازی دارای نقاط چالشی است که باید برطرف شود. همچنین طرح صیانت از فضای مجازی دارای نقاط مثبت بسیاری است اما نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
زارع‌پور در حاشیه همایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌ها، با تاکید بر این‌که وزارتخانه حضور فعالی برای ارتقا این طرح خواهد داشت، بیان‌داشت: هنوز طرح مکتوبی وجود ندارد و باید کمیسیونی با حضور نمایندگان مختلف تشکیل شود تا بتوانند به با کمک دیگر نمایندگان طرحی را تهیه کنند و آن را به تصویب برسانند. اکنون یک پیش‌نویس دراین‌باره تهیه شده که به هیچ وجه به معنای این نیست که باید اجرا شود.
 
وی افزود: درباره طرح صیانت نظرات جدی داریم و با توجه به فضای همراهی و نخبگانی که در مجلس وجود دارد می‌توان به نتایج خوبی دست یافت. من معتقدم در عین حال که می‌توان فضای مجازی را نظام‌مندتر و قانونمندتر از گذشته کرد، از این فرصت نیز برای پیشرفت کشور به‌صورت حداکثری استفاده کنیم.
 
همچنین وزیر ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به‌عنوان مغز متفکر و چشم بیدار ارتباطات کشور و بازوی حاکمیت در حفظ حقوق معرفی کرد.
 
وی با تاکید بر حضور فعال سازمان تنظیم مقررات در طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون ویژه مجلس برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون، گفت: ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار دچار خدشه شود. ضروری است که در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاه‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.