امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 17, 2021
17:02 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1400
کد خبر: 130531

ضرر 1/ 6 تریلیون دلاری اقتصاد جهان از حملات سایبری

به موازات توسعه اینترنت در جهان، فعالیت مجرمان سایبری رشدی قابل توجه یافته و هر روز شاهد حملات هکری مختلف در جهان هستیم. این موضوع مورد توجه شرکت‌های امنیت سایبری قرار گرفته، به گونه‌ای که کمپانی امنیت سایبری Trend Micro در تازه‌ترین گزارش خود یادآور شده است، انتظار می‌رود جرایم سایبری تا سال 2025، سالانه هزینه‌ای بالغ بر 10.5تریلیون دلار به اقتصاد جهان تحمیل کند که این رقم معادل 20میلیون دلار در هر دقیقه است. این درحالی است که گفته می شود میزان زیان اقتصادی حملات سایبری در جهان تا پایان 2021 رقمی بالغ بر 6.1تریلیون دلار خواهد بود. این موضوع در کنار تازه‌ترین گزارش‌های بخش امنیت سایبری اینترپل، نگاه‌ها به موضوع حملات سایبری را جدی‌تر کرده است.
230میلیون تهدید در آفریقای‌جنوبی
بر اساس گزارش ارزیابی تهدیدات سایبری اینترپل در سال 2021، در میان کشورهایی که بیشترین آسیب را از حملات سایبری بویژه حملات باج افزاری دیده‌اند نام امریکا، کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آفریقایی دیده می‌شود. بنا براین گزارش، امریکا صدرنشین کشورهایی است که هدف بیشترین تعداد حملات سایبری قرار گرفته است و البته نام آفریقای‌ جنوبی بسیار برجسته شده است.
طبق این گزارش، میزان حملات سایبری به بخش های مختلف آفریقای‌ جنوبی بسیار بالا رفته و این موضوع نشان می‌دهد که این کشور تا چه اندازه در برابر مجرمان سایبری و حملات باج افزاری که تهدیدی برای مردم، اقتصاد و زیرساخت‌ها به‌شمار می‌روند، آسیب پذیر شده است. کلاهبرداران آنلاین به‌طور فزاینده‌ای آفریقای‌ جنوبی را هدف گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که اکنون این کشور از نظر تعداد قربانیان جرایم سایبری بویژه حملات باج افزاری رتبه سوم را در جهان دارد.بر اساس گزارش 2021 اینترپل، فقدان جدی پروتکل [فراگیر] امنیت سایبری و همچنین انجام نشدن اقداماتی برای کاهش این حملات و پیشگیری از وقوع آنها مشکلات جدی برای افراد و مشاغل در آفریقا ایجاد کرده است.
در گزارش اینترپل به‌گزارش شرکتTrend Micro اشاره شده و آمده است که از ژانویه 2020 تا فوریه 2021 این شرکت نرم افزار امنیت سایبری چندملیتی، میلیون‌ها تهدید را در قاره آفریقا ثبت کرده است که البته 679 میلیون ایمیل، 8.2 میلیون فایل مخرب و 14.3 میلیون مورد حمله به وب در میان آنها دیده می‌شود.
در این گزارش همچنین آمده است که به‌طور خاص، آفریقای‌ جنوبی مورد توجه قرار گرفته ،چرا که تعداد حملات سایبری در این کشور بسیار بالا بوده است. بنابراین گزارش، در مجموع 230 میلیون تهدید در آفریقای‌ جنوبی شناسایی شده است ،در حالی که این رقم برای کنیا حدود 72 میلیون تهدید بوده است و مراکش هم 71 میلیون بار مورد حمله سایبری قرار گرفته است که این ارقام خود گویای وضعیت نامناسب سایبری آفریقای‌ جنوبی هستند.
طبق گزارش اینترپل، در آفریقای‌ جنوبی، 219 میلیون شناسایی، مربوط به تهدیدات ایمیلی بوده است و ازسوی دیگر این کشور در سال 2021 هدف بالاترین تعداد حملات باج افزاری نیز بوده است. پیش از این نیزاین آسیب‌پذیری‌ها در آفریقای‌ جنوبی توسط Accenture یک شرکت متخصص در خدمات فناوری اطلاعات واقع در ایرلند شناسایی و به‌عنوان یک کشور متمایز از نظر باج افزار در قاره آفریقا معرفی شده بود. این شرکت یادآور شده بود که آفریقای‌ جنوبی هدف حملات خانواده‌های مختلف باج افزاری مانند Crysis، Nefilim، Ryuk، Clop و Contiقرار گرفته است. پس‌از آن، مصر از نظر تعداد حملات باج‌افزاری در جایگاه دوم در قاره آفریقا قرار گرفته است.
500میلیون کاربر در قاره آفریقا
اما قاره آفریقا چه تعداد کاربر اینترنت دارد؟ بیش از 500میلیون کاربر اینترنت در سراسر این قاره وجود دارد و در این میان کنیا بیشترین شهروندان آنلاین را در خود جای داده است، پس از آن نیجریه و آفریقای‌ جنوبی با حدود 56 درصد از جمعیت آنلاین در رتبه های بعدی قرار دارند.یکی از موضوع‌هایی که سبب شده در آفریقای جنوبی شاهد روند روبه رشد حملات سایبری و باج افزاری باشیم، توسعه بانکداری موبایلی و استفاده هکرها از این ظرفیت فناورانه است، درحالی که اگر کاربران به موارد امنیتی توجه ویژه داشته باشند این میزان حملات، کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. موضوع حملات سایبری و باج افزاری گسترده به آفریقای‌ جنوبی در حالی مطرح می‌شود که این کشور بیشترین جمعیت آنلاین قاره آفریقا را در خود جای نداده است و همین موضوع متخصصان امنیت سایبری را به فکر وا داشته است.در گزارش اینترپل آمده است: افزایش برنامه‌های مخرب در دستگاه‌های تلفن همراه که از آسیب پذیری‌های روزافزون سوء‌استفاده می‌کنند، یک تهدید بزرگ برای آفریقای‌ جنوبی محسوب می‌شود و البته فرصت‌هایی در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد. درحال حاضر در آفریقای‌ جنوبی شاهد افزایش 100درصدی میزان کلاهبرداری از طریق اپ‌های بانکداری موبایلی هستیم که تخمین زده می‌شود حدود 577 حمله بدافزاری در هر ساعت در این کشور ازاین طریق صورت گیرد.
موضوع نگران کننده دیگر در آفریقای‌ جنوبی، اسکم‌های ارزهای دیجیتال است که بازیگران این عرصه سایبری، از قربانیان کلاهبرداری می‌کنند. این گزارش به دو نمونه از اسکم‌های سرمایه‌گذاری ارزهای مجازی در آفریقای‌ جنوبی اشاره می‌کند که یکی از آنها در سال 2020 انجام شد و زمینه کلاهبرداری 588 میلیون دلار را فراهم کرد. مورد دوم هم در آوریل 2021 برای خریداران ارزهای دیجیتال صورت گرفت و سرمایه‌گذاران، 3.6 میلیارد دلار از دست دادند.
علاوه بر کلاهبرداری‌های صورت گرفته در زمینه های سرمایه گذاری، یک تهدید فزاینده دیگر در فضای ارزهای دیجیتال، تهدید فیشینگ کیف پول است که در آن عوامل تهدید از تبلیغات نادرست یا گمراه کننده، دامنه‌های تقلبی، کیف پول جعلی یا پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز برای به‌دست آوردن رمز کیف پول ارزهای دیجیتال قربانی استفاده می‌کنند. همه این موارد درحالی است که با توجه ویژه کاربران به موارد امنیت سایبری ازجمله استفاده از آپدیت‌ها و به روزرسانی‌های نرم افزارها و همچنین سیستم‌های عامل، توجه به آنتی ویروس‌های معتبر و پرهیز از پرداخت باج به مجرمان سایبری، می‌تواند تا حد زیادی فضای اینترنت را برای کاربران جهان و آفریقای جنوبی امن‌تر کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.