اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 18, 2021
12:02 پنجشنبه، 27ام آبانماه 1400
کد خبر: 130539

ایلان ماسک: اولین پرواز مداری راکت استارشیپ برای ژانویه برنامه‌ریزی شده است

 
اسپیس ایکس توسعه استارشیپ، بزرگترین راکت فوق سنگین با قابلیت استفاده مجدد را با سرعتی خیره کننده پیش می‌برد و ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت فضایی می‌گوید این سیستم اوایل سال آینده و احتمالا ماه اول سال نو میلادی اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد.
 
ماسک این اظهارات را در اولین نشت مجازی مشترک پاییز آکادمی ملی هیئت مطالعات فضایی و هیئت فیزیک و ستاره شناسی مطرح کرد. در این نشست مناظره‌ای تحت عنوان «بحث سفینه فضایی اسپیس ایکس» برگزار شد و در نهایت جلسه پرسش و پاسخ، این فرصت را به ایلان ماسک داد تا به سوالات اعضای آکادمی درباره جزئیات فنی و عملیاتی این سیستم پرتاب نسل بعدی پاسخ دهد.
 
ماسک در نظر دارد که اسپیس ایکس تا اواخر این ماه کار خود روی سکو و برج پرتاب تاسیسات گسترده این شرکت در بوکا چیکا یعنی «استاربیس» را به پایان برساند و اولین پرتاب مداری آن در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شود. ماسک همچنین اشاره کرد که احتمالا چندین پرتاب دیگر در سال ۲۰۲۲ نیز توسط این تاسیسات انجام خواهد شد.
 
 
با این حال، همانطور که ماسک توضیح می‌دهد، این بدان معنا نیست که استارشیپ به طور قطعی در ژانویه به مدار خواهد رسید. او گفت:
 
خطرات زیادی در ارتباط با اولین پرتاب وجود دارد. بنابراین نمی‌توانم بگویم که احتمالا موفقیت آمیز خواهد بود، اما فکر می‌کنم پیشرفت زیادی خواهیم داشت.
 
عامل مهم دیگری که مانع پرتاب در ژانویه می‌شود، تایید مقررات است. فعالیت‌های مربوط به پرتاب اسپیس ایکس در تاسیسات استاربیس هم اکنون در حال ارزیابی زیست محیطی توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) است. FAA در اوایل این هفته اعلام کرد که بررسی آن‌ها تا ۳۱ دسامبر ادامه خواهد داشت، بنابراین اگر همه چیز طبق برنامه‌های ماسک پیش برود، زودترین زمان ممکن برای پرتاب ژانویه خواهد بود.
 
ماسک همچنین تخمین زد که طی دو سال آینده پرتاب‌های استارشیپ را می‌توانند با قیمت ارزان‌تری نسبت به فالکون ۹ انجام دهند.
 
پرتابگر استارشیپ اسپیس ایکس شامل فضاپیمای استارشیب و موشک فوق سنگینی می‌شود که ارتفاع آن پس از مونتاژ کامل به بیش از ۱۲۰ متر می‌رسد. برای مقایسه، سیستم پرتاب فضایی در حال توسعه ناسا به طور کامل کمی کمتر از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. همچنین استارشیپ ظرفیت پرتاب بیش از ۱۰۰ تن را به صورت مکرر دارد و ماسک در طول صحبت خود تخمین زد که بشر احتمالا به حدود ۱۰۰۰ سیستم پرتاب نیاز داشته باشد تا زندگی در سیارات دیگر را بتواند تجربه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.