تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

November 18, 2021
12:18 پنجشنبه، 27ام آبانماه 1400
کد خبر: 130544

آیا فیس‌بوک دستکش واقعت مجازی استارت‌آپ هپتکس را کپی کرده است؟

 
فیس‌بوک که نامش حالا به متا تغییر کرده روز گذشته نمونه‌ای از دستکش بازخورد لمس خود را به نمایش گذاشت. این دستکش‌ها قرار است نسل جدید کاربران AR/VR را بیشتر از همیشه به محتوای دیجیتالی نزدیک کند. یک استارت‌آپ VR به نام هپتکس (HaptX) که محصولی مشابه ارائه می‌کند با انتشار بیانیه‌ای متا را به نمایش نمونه‌ای متهم کرده که اساسا یکسان با تکنولوژی آنها است.
 
به گزارش پیوست در بیانیه جیک رابین، مدیرعامل HaptX، آمده است که این استارت‌آپ در سال‌های گذشته تکنولوژی خود را به «مهندسان، محققان و مدیران متعددی در متا» نمایش داده و متا درمورد پروژه اخیرش هیچ صحبتی با آنها نکرده است. رابیت می‌گوید: «با اینکه متا هنوز صحبتی با ما نکرده اما امیدواریم به توافقی منصفانه و عاقلانه برسیم که نگرانی‌های مارا پاسخ دهد و آنها بتوانند تکنولوژی نوآورانه ما را در محصولات آینده خود استفاده کنند.»
 
یکی از سخنگویان متا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.
 
نمونه اولیه‌ای که متا و HaptX ارائه کرده‌اند از یک تکنولوژی به نام بازخورد میکروسیال (microfluidic feedback) استفاده می کند. در حالی که کنسول شما می‌تواند با موتورهای کوچک و با استفاده از بازخورد لمسی حسی مثل لرزش را شبیه سازی کند، شبیه سازی حس‌های عمیق‌تر در تمام سطح دست با بازخورد میکروسیالی به شکلی متفاوت و از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها انجام می‌شود که به حس‌های همراه با بلند کردن اشیا یا حتی احساس سطوح دیجیتالی زندگی می‌بخشد.
 
فیس‌بوک در سال‌های گذشته چندین نمونه اولیه از محصولات واقعیت مجازی و افزوده را نمایش داده که البته خیلی از آنها به محصول نهایی و یک تکنولوژی تثبیت شده منتهی نمی‌شوند. از سوی دیگر استارت‌آپ HaptX همه این سال‌ها، این تکنولوژی عظیم را در قالب یک دستکش به مشتریان شرکتی خود ارائه می‌کند. این تکنولوژی بسیار پیچیده است و احتمالا تا زمان استفاده عمومی آن برای طرفداران متا سال‌ها زمان لازم است.
 
روشن است که تیم متا هم پیشرفت‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. متا در یک پست وبلاگی درمورد تحقیقات این حوزه گفت که «اولین پردازشگر میرکوسیال پرسرعت جهان» را ساخته است. این پردازشگر در واقع چیپستی در دستکش است و بازخورد لمسی را کنترل می‌کند. یکی از محققان در توضیح این تکنولوژی گفت «هدف دستیابی به دستکش‌های نرم و سبک است و مشکلات ارتباط را در دوسوی واقعیت مجازی و افزوده رفع می‌کند و به کامپیوتر اجازه می‌دهد که دقیقا حرکات دست فرد را درک کرده و منعکس کند و از سوی دیگر حس‌هایی مثل فشار، بافت و لرزش را به فرد منتقل کند تا در واقع یک شی مجازی را در دستانش حس کند.»
 
طی سال‌ها گذشته فیس‌بوک به شدت هدف انتقاد استارت‌آپ‌هایی قرار گرفته که می‌گویند متا محصولات آنها را به شکلی غیرمنصفانه کپی برداری می‌کند. از سوی دیگر قانون‌گذاران هم اتهاماتی را در زمینه انحصار گرایی به این شرکت وارد کرده‌اند.
 
در متن کامل بیانیه رابین از استارت‌آپ HaptX آمده است: «در یک دهه گذشته HaptX پیشتاز حوزه لمس میکروسیالی بوده است. این فناوری که جایزه هم دریافت کرده را اخبار تکنولوژی هم پوشش دادند و ما بی وقفه برای توسعه و ترویج مزایای خاص رویکرد میکرو سیال تلاش کردیم. با فداکاری مهندسان، توسعه دهندگان و سرمایه‌گذاران ما توانستیم لیستی از پتنت‌ها را برای محافظت از تکنولوژی و محصولات به ثبت برسانیم. ما همواره در زمینه ارتباط با دیگر شرکت‌های صنعت واقعیت مجازی به همکاری و توسعه کامل این صنعت باور داریم. در سال‌های گذشته، ما میزبان مهندسان، محققان و مجریان متا بودیم تا بتوانیم تکنولوژی مدرن لمسی را تثبیت کنیم. امروز متا نمونه‌ای از دستکش بازخورد میکروسیال خود را معرفی کرد. اجزای اصلی این نمونه از جمله لمینت بازخورد لمسی میکروسیال مبتنی بر سیلیکون و ساختار کنترل پنوماتیک کاملا با تکنولوژی HaptX که ثبت اختراع هم شده همسان است.
 
با اینکه هنوز چیزی از متا نشنیدیم اما امیدواریم به توافقی منصفانه و معقول دست پیدا کنیم که نگرانی‌های ما را پاسخ داده و آنها بتوانند از تکنولوژی نوین ما در محصولات آینده خود استفاده کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.