اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 20, 2021
11:50 شنبه، 29ام آبانماه 1400
کد خبر: 130576

مدیرعامل پیام‌رسان گپ: مجلس لیست کارشناسان طرح صیانت را منتشر کند

 
مدیرعامل پیام‌رسان گپ آمارهای اعلام شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی درباره ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی را به دور از واقعیت دانست و از مجلس خواست تا لیست اسامی و نظرات کارشناسان طرح صیانت را اعلام کند. او از اینکه در بررسی چنین طرح مهمی به جای دعوت از فعالان اکوسیستم، آمارهای صحت سنجی نشده مطرح می‌شود، انتقاد کرد.
 
آمارهای مطرح شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با انتقاد جدی فعالان فضای مجازی، کسب‌وکارها و پیام‌رسان‌ها همراه شده است. با توجه به شبهات ایجاد شده درباره آمارهای این مرکز از تعداد کاربران و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی، صحت این ارقام را از مدیرعامل پیام‌رسان گپ جویا شدیم.
 
«مهدی انجیدنی» آمارهای مرکز ملی درباره تعداد کاربران فعال ماهانه این گپ را تایید کرده اما می‌گوید میزان ترافیک مصرفی پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر از ارقام اعلام شده است و مشخص نیست مرکز ملی فضای مجازی این آمارها را بر چه اساسی اعلام کرده است. او در همین زمینه به دیجیاتو گفت:
 
«به نظر می‌رسد منظور از ترافیک مصرفی بحث UpLink بوده است که در مورد گپ رقمی بین ۸ تا ۱۴ گیگابیت بر ثانیه است. سرورهای ما در سه دیتاسنتر داخلی و یک دیتاسنتر خارجی قرار دارد و در هیچ یک از دیتاسنترهای‌مان ترافیک کمتر از ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه نداریم از همین روی مشخص نیست ارقام اعلام شده در حد مگابیت بر اساس چه منبعی بوده است.»
 
به گفته وی کسب آمارهای صحیح با توجه به رنج آی‌پی ثبت شده در شرکت ارتباطات زیرساخت کار چندان دشواری نیست.
 
انجیدنی می‌گوید ارائه آمارهای نادرست درباره پیام‌رسان‌های داخلی موضوع تازه‌ای نبوده و بارها در جلسات مجلس و مرکز ملی فضای مجازی ارائه چنین گزارش‌های غیر واقعی منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شده و به آن‌ها ضربه زده است.
 
او همچنین از عدم دعوت فعالان اکوسیستم به حضور در جلساتی همانند بررسی طرح صیانت انتقاد کرد و گفت:
 
«هیچگاه آمار و داده‌ای از ما گرفته نمی‌شود اما در مقابل با حضور افراد غیرمتخصص و آمارهای صحت‌سنجی نشده تصمیم‌گیری می‌شود. متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و در طرحی با چنین اهمیتی، آمارهایی مطرح می‌شود که از سمت ما و حتی شرکت ارتباطات زیرساخت مورد تایید نیست.»
 
پاسخ به شائبه یک نماینده
«جلال رشیدی»، نماینده مجلس در جلسه پیشین کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت شائبه‌ای را درباره عضویت اجباری کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی مطرح کرد. مدیرعامل پیام‌رسان گپ در واکنش به این موضوع، آن را سخنی غیرکارشناسانه دانست و گفت:
 
«یکی از مشکلات دیگر طرح صیانت، همین اظهارات غیرکارشناسانه‌ از سوی افرادی است که می‌خواهند برای فضای مجازی کشور تصمیم‌گیری کنند. فرآیند عضوگیری گپ کاملا شفاف بوده و برای هر فرد OTP ارسال می‌شود که کاربر مانند هر پیام‌رسان دیگری بایستی کد پیامک شده را در اپلیکیشن وارد کند. از همین روی امکان عضویت اجباری و بدون اطلاع کاربران وجود ندارد.»
 
او با تاکید بر اینکه بحث ایجاد کانال بدون اطلاع افراد و عضویت اجباری دو موضوع کاملا متفاوت است اظهار داشت عدم ثبت‌نام اجباری کاربران از سوی پیام‌رسان‌ها قابل اثبات بوده و کافی است لاگ پیامک‌ها که در کشور ذخیره می‌شوند مورد بررسی قرار گیرند.
 
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، ارائه زیرساخت مناسب به پیام‌رسان‌ها با راه‌اندازی مرکز داده شهید سلیمانی بود. انجیدنی ضمن تایید این موضوع می‌گوید مرکز داده شهید سلیمانی تنها برای پیام‌رسان‌ها نبوده بلکه در پروژه‌های ملی در دسترس پلتفرم‌های مختلفی قرار دارد:
 
«در اکثر کشورهای دنیا دیتاسنترهای ملی برای پروژه‌ها و زیرساخت‌های ملی وجود دارد. در کشور ما نیز برای اولین بار این مرکز داده ایجاد شد که به نوع خود اقدام شایسته‌ای است. در این مرکز پهنای باند از سوی وزارت ارتباطات تامین شده و همچنین بسیاری از مشکلات ما را در زمینه تامین سخت‌افزار به میزان قابل قبولی جبران کرده است.»
 
لزوم شفاف‌سازی مجلس درباره کارشناسان طرح صیانت
پیام‌رسان‌های داخلی در بحث فیلترینگ تلگرام، ضربه سختی از سوی اعتماد مردمی خوردند. حال با وسط کشیدن نام آن‌ها در طرحی که مخالفین جدی دارد به نظر می‌رسد ضربه دیگری را به فعالیت این پیام‌رسان‌ها وارد خواهد کرد. موضوعی که مدیرعامل گپ نیز آن را تایید کرده و مخالفت خود را با چنین طرح‌های غیرکارشناسی اعلام کرد. مخالفتی که پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو نیز ابراز کرده بود.
 
او با انتقاد از اینکه نمایندگان مجلس به دنبال حل خلا قانونی بزرگ در زمینه فضای مجازی با یک قانون ۵ صفحه‌ای هستند، به دیجیاتو گفت: «چندین سال است که پیام‌رسان‌ها با مشکلات مختلفی مانند کپی رایت و مالکیت محتوا، عدم مسئولیت مالکین پلتفرم و … رو به رو هستند اما به چنین قوانین کاربردی توجه نمی‌شود. »
 
«رضا تقی‌پور»، رئیس کمیسیون مشترک در واکنش به تذکر آیین‌نامه‌ای یکی از نمایندگان اعلام کرده بود با بسیاری از شرکت‌ها جلسات غیررسمی برگزار کرده و نظر آن‌ها را درباره طرح صیانت جویا شده است. انجیدنی در واکنش به این سخنان گفت:
 
«در حالی که نمایندگان مجلس مدعی دریافت نظرات کارشناسان درباره این طرح و هزاران ساعت کار کارشناسی شده هستند، پیگیری‌های ما از هر کارشناس، فعال اکوسیستم و اساتید نشان می‌دهد که هیچ نظری از این افراد خواسته نشده است.»
 
او با تاکید براینکه مجلس بایستی لیست و نظر کارشناسان درباره طرح صیانت را منتشر کند، اظهار داشت معمولا اسم افرادی در کنار این طرح دیده می‌شود که فعال فضای مجازی نبوده و به نظر می‌رسد تنها علاقمند به این حوزه هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.