سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 22, 2021
11:24 دوشنبه، 1ام آذرماه 1400
کد خبر: 130644

تراشه ۵ نانومتری دیمنسیتی ۷۰۰۰ احتمالا از شارژ ۷۵ واتی پشتیبانی می‌کند

 
مدیاتک چند روز پیش از چیپست پرچمدار دیمنسیتی ۹۰۰۰ پرده برداشت ولی ظاهرا یک محصول قدرتمند دیگر هم از این شرکت در دست ساخت است و دیمنسیتی ۷۰۰۰ نام خواهد داشت. اکنون اطلاعاتی درباره این چیپست فاش شده که از وجود فناوری شارژ سریع ۷۵ واتی خبر می‌دهد.
 
به گزارش یک منبع آگاه موسوم به Digital Chat Station، دیمنسیتی ۷۰۰۰ از شارژ سریع ۷۵ واتی پشتیبانی خواهد کرد تا در جایگاهی میان اسنپدراگون ۸۷۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ قرار بگیرد. انتظار می‌رود که این تراشه هم درست مثل دیمنسیتی ۹۰۰۰ بر مبنای معماری جدید آرم V9 ساخته شود.
 
دیمنسیتی ۷۰۰۰ به دست TSMC و با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید خواهد شد. پس این چیپست در بین محصولات مدیاتک در جایگاهی بین دیمنسیتی ۱۲۰۰ با فرآیند تولید ۶ نانومتری و دیمنسیتی ۹۰۰۰ با فرآیند تولید ۴ نانومتری قرار می‌گیرد.
 
گفته می‌شود که چیپست مدیاتک وارد فاز آزمایشی شده و اگر این ادعا صحت داشته باشد، به‌زودی می‌توانیم شاهد رونمایی از آن باشیم. ولی در این فاصله پیش‌بینی می‌کنیم که اطلاعات بیشتری درباره تراشه مدیاتک فاش شود، چون هنوز از بخش عمده مشخصات فنی این محصول خبر نداریم.
 
منبع گزارش امروز چند روز پیش فاش کرده بود که مدیاتک در حال ساخت تراشه‌ای با لیتوگرافی ۵ نانومتری است. این تراشه احتمالا دیمنسیتی ۷۰۰۰ نام می‌گیرد و محصولی قدرتمند خواهد بود. با این حال، فعلا اطلاعات بیشتری درباره این چیپست ارائه نشده است.
 
تراشه دیمنسیتی ۹۰۰۰ که چند روز پیش معرفی شد، اولین تراشه‌ای به حساب می‌آید که از هسته Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳.۰۵ گیگاهرتز و فناوری بلوتوث ۵.۳ بهره می‌برد. این تراشه همچنین سه هسته قدرتمند Cortex-A710 و چهار هسته بهینه Cortex-A510 دارد. دیمنسیتی ۹۰۰۰ از رم LPDDR5X با سرعت ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و ۱۴ مگابایت حافظه کش دارد. پردازشگر گرافیکی تراشه نیز Mali-G710 انتخاب شده که امکان استفاده از رهگیری پرتو را به توسعه‌دهندگان می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.