تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 24, 2021
15:08 چهارشنبه، 3ام آذرماه 1400
کد خبر: 130740

هند با لایحه‌ای جدید می‌خواهد اکثر رمزارزها از جمله بیت کوین را ممنوع کند

 
هند طی لایحه‌ای در مسیر ممنوع کردن فعالیت‌های مربوط به رمزارزها قرار گرفته است. طی این لایحه قانونی، تقریبا تمام رمزارزهای خصوصی از جمله بیت کوین ممنوع می‌شوند و زیرساخت‌های عرضه ارز دیجیتال رسمی این کشور فراهم می‌‌‌شود.
 
پس از اعلام این خبر قیمت بسیاری از رمزارزها در صرافی‌های هند با ریزش مواجه شد. در ساعات اولیه انتشار این خبر ارزهای دیجیتال شیبا اینو و دوج کوین با ریزش قیمت ۱۵ درصدی در صرافی‌های هندی روبرو شدند.
 
دولت هند لایحه مقرراتی جدیدی را به مجلس تقدیم می‌کند که به موجب آن این کشور تقریبا تمامی رمزارزها را به جز چند مورد ممنوع می‌کند. در این لایحه چارچوبی معرفی شده که طی آن ارز دیجیتال رسمی هند فضای ظهور بیشتری پیدا می‌کند ولی فضای فعالیت در حوزه سایر رمزارزهای مطرح بازار از جمله بیت کوین و اتریوم ممنوع می‌شود.
 
اوایل ماه جاری میلادی «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند اعلام کرد همه کشورهای دموکراتیک باید با یکدیگر وارد همکاری شوند تا رمزارزها در نهایت در مسیر اشتباهی حرکت نکنند و در خدمت افراد فاقد صلاحیت قرار نگیرند و زندگی جوانان این کشور را به مخاطره نیندازند.
 
لایحه قانونی جدید قرار است در جلسه بعدی به مجلس ارائه شود و تنها در مواردی استثنایی به فناوری بلاک‌چین اجازه فعالیت می‌دهد. این رویکرد می‌تواند موانع بسیاری را برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ایجاد کند.
 
اوایل سال جاری میلادی، دولت هند مالکیت، صدور، استخراج، تجارت و انتقال دارایی‌های رمزارز را جزو موارد جرم انگاری قرار داد. ظاهرا دولت هند روی خوشی به بازار ارزهای دیجیتال نشان نمی‌دهد و این نخستین باری نیست که چنین رویکردی را در پیش می‌گیرد. پیش از این نیز این کشور رویکردهای مشابهی را در پیش گرفته بود و اکنون نیز پا در مسیر جدیدی برای ممنوع کردن فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها برداشته است.
 
چندی قبل دولت هند اعلام کرد کاربران این کشور اجازه انجام مبادلات با رمزارز را ندارند ولی می‌توانند ارزهای دیجیتال را نگهداری کنند. در واقع این کشور به کاربران اجازه داده بود تا ارزهای دیجیتال را مانند طلا نگهداری کنند ولی فعالیت‌های بیشتر در این زمینه ممنوع اعلام شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.