اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 27, 2021
14:38 شنبه، 6ام آذرماه 1400
کد خبر: 130802

ارزش بازار نرم افزار هوش مصنوعی به ۶۲ میلیارد دلار می رسد

 
بازار نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی شامل برنامه‌ هایی می شود که هوش مصنوعی در آنها تعبیه شده است. مهمترین این برنامه ها عبارتند از نرم‌ افزار بینایی کامپیوتر و همچنین نرم ‌افزارهایی که برای ساختن سیستم ‌های هوش مصنوعی استفاده می ‌شوند.
 
هوش مصنوعی را می توان فناوری آینده بشریت دانست و طبق گزارش گارتنر (Gartner)، درآمد نرم افزار هوش مصنوعی جهانی در سال ۲۰۲۲ به ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می رسد که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش حدوداً بیست و یک و نیم درصدی را نشان می دهد.
 
پیش بینی می شود پنج مورد استفاده برتر هوش مصنوعی برای هزینه‌ های نرم‌ افزار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲، شامل مواردی چون مدیریت دانش، توسعه دستیاران مجازی، وسایل نقلیه خودران، دفاتر کار دیجیتال و داده‌های جمع ‌سپاری شود.
 
آلیس وودوارد (Alys Woodward)، مدیر ارشد مرکز تحقیقاتی گارتنر در این رابطه گفت: بازار نرم‌ افزار هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در همه جهان در حال افزایش است اما مسیر بلندمدت آن به شرکت‌ هایی بستگی دارد که بلوغ هوش مصنوعی خود را پیش ببرند.
 
 از منظر تخصصی، بازار نرم افزار هوش مصنوعی شامل برنامه هایی است که هوش مصنوعی در آنها تعبیه شده است. حوزه هایی مانند نرم افزار بینایی کامپیوتر، و همچنین نرم افزارهایی که برای ساختن سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می شوند. باید در نظر داشت که نتایج موفقیت آمیز کسب و کار مبتنی بر هوش مصنوعی به انتخاب دقیق موارد استفاده بستگی دارد.
 
وی در ادامه توضیحاتش افزود: استفاده از مواردی که ارزش تجاری قابل توجهی را ارائه داده اما در عین حال می تواند برای کاهش ریسک مقیاس بندی شود، برای نشان دادن تأثیر سرمایه گذاری هوش مصنوعی بر سهامداران تجاری بسیار مهم است.
 
در این میان مدیران و سیاستگزاران این حوزه باید بدانند که تقاضا برای فناوری‌ های هوش مصنوعی و رشد بازار مرتبط با سطح بلوغ هوش مصنوعی سازمانی مرتبط است.
 
بررسی های آماری نشان می دهد شرکت‌ها علاقه شدیدی به استفاده از هوش مصنوعی نشان می ‌دهند، به طوری که ۴۸ درصد از مدیران ارشد فناوری اطلاعات در نظرسنجی گارتنر در سال ۲۰۲۲ پاسخ دادند که  می خواهند طی ۱۲ ماه آینده فناوری ‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را کار گرفته‌ یا برای این هدف، برنامه ‌ریزی دارند.
با این حال کارشناسان هشدار می دهند که  واقعیت استقرار هوش مصنوعی بسیار محدودتر از تصورات عمومی است.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دریافتند که سازمان ‌ها معمولاً هوش مصنوعی را آزمایش کرده و در عین حال تلاش می ‌کنند تا این فناوری را تبدیل به بخشی از عملیات استاندارد خود کنند.
 
این گزارش پیش ‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ طول می ‌کشد تا نیمی از سازمان ‌ها در سراسر جهان به مرحله «ثبات‌سازی» بلوغ هوش مصنوعی یا فراتر از آن برسند.
بر این اساس پیش بینی می شود: «پیشرفت‌ ها در بلوغ هوش مصنوعی، درآمد نرم ‌افزار هوش مصنوعی را به دلیل افزایش هزینه‌ ها، به ‌ویژه در بخش داده ‌ها و فناوری‌ های مرتبط با تجزیه و تحلیل، افزایش می ‌دهد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.