اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 27, 2021
14:49 شنبه، 6ام آذرماه 1400
کد خبر: 130806

ناسا طی ده سال آینده در ماه نیروگاه اتمی می سازد

 
وزارت انرژی ایالات متحده و سازمان فضایی ناسا در نظر دارند قراردادی را با هدف طراحی و ساخت یک راکتور هسته ای در ماه ببندند که در سفرهای فضانوردان به قمر زمین و ساخت سکونتگاه در این محل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
سازمان فضایی ناسا در حال طراحی یک راکتور هسته ای در قالب پروژه موسوم به آرتمیس، ماموریتی برای اعزام انسان به مدار زمین و ماموریت های دیگر فضایی و البته ایجاد زیرساخت برای پایگاه دائمی در ماه.
 
بر این اساس سازمان فضایی ناسا در نظر دارد در ابتدا این مرکز و نیروگاه اتمی را در ماه مستقر کرده و سپس از آنجا، اولین ماموریت های انسانی به مریخ  را آغاز کند.
 
به گفته ناسا، نیروی سطحی شکافت در ارتباط با سلول ‌های خورشیدی، باتری ‌ها و سلول‌ های سوختی، می ‌تواند انرژی لازم برای عملیات مریخ نورد ها، انجام آزمایش‌ ها و استفاده از منابع ماه برای تولید آب، پیشرانه های فضایی و دیگر منابع برای پشتیبانی از حیات را فراهم کند. 
 
ناسا به دلیل قابلیت اطمینان، قابلیت های تولید انرژی و توانایی بسیار زیاد و البته کوچک و سبک بودن فناوری راکتورهای شکافت هسته ای، به استفاده از این تکنولوژی در ماه علاقه مند است. گفتنی است امکان سنجی این فناوری به سهولت آن در انجام سفر ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتری از زمین تا ماه بستگی دارد.
به گزارش سیناپرس، اگرچه امکان استفاده از انرژی خورشیدی در ماه وجود دارد اما به دلیل وجود دره های سایه ‌دار و شب‌ های چند هفته ‌ای قمری، انرژی خورشیدی برای حفظ سکونت طولانی ‌مدت انسان در ماه کافی نیست.
 
هدف طرح آرتمیس این است که گروهی از انسان ها در سال ۲۰۲۴ روی ماه فرود بیایند، تاریخی که ناسا قبلاً اعلام کرده است که ممکن است با تاخیر مواجه شود. انتظار می ‌رود ماموریت‌ های بعدی، یک ایستگاه فضایی مداری ماه به نام دروازه (Gateway) ایجاد و سپس به آرامی زیرساخت ‌ها و تجهیزات روباتیک لازم برای حفظ زندگی انسان در ماه را به ارمغان بیاورند.
 
ماموریت فرستادن انسان به ماه و سپس مریخ قرار است یک تلاش مشترک توسط شرکت خصوصی و آژانس های فضایی دولتی در سراسر جهان باشد.
در بیانیه رسمی طرح آرتمیس توسط ناسا ناسا آمده است که در این راستا آژانس فضایی کانادا (CSA) متعهد به ارائه سامانه روباتیک پیشرفته ای برای استفاده در پروژه دروازه شده است.به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی اروپا نیز قصد دارد زیستگاه بین‌المللی (IHab) و ماژول ESPRIT را برای این پروژه فراهم کند که قابلیت‌های ارتباطی اضافی را ارائه می ‌کند. 
 
آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) قصد دارد به ساخت اجزای سکونتگاهی و تامین تدارکات کمک کند. آژانس فضایی روسیه نیز علاقه خود را برای همکاری در پروژه دروازه ابراز کرده است.به گزارش سیناپرس، ناسا در این رابطه ۵ میلیون دلار به شرکت یا افراد دارای دانش فنی و ایده های اجرایی برای طراحی یک ژنراتور برق سطحی مبتنی بر شکافت هسته ای پیشنهاد می دهد. درخواست ها باید تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ به این سازمان ارسال شوند.a
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.