تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 27, 2021
14:57 شنبه، 6ام آذرماه 1400
کد خبر: 130809

تقاضا برای خدمات BNPL افزایش یافت، ضرر فین‌تک کلارنا ۴ برابر شد

 
استارت‌آپ فین‌تک کلارنا در ۹ ماه اولیه ۲۰۲۱ با حجم زیادی ضرر مواجه شده و هزینه‌ها به دلیل افزایش تقاضا برای خدمات الان بخر، بعداً پرداخت کن یا BNPL بیشتر شده است.
 
به نقل از CNBC، این شرکت مستقر در استکهلم ضرری مساوی با ۳.۱ میلیارد کرون (۳۴۴ میلیون دلار) را پیش از پرداخت مالیات برای دوره ژانویه تا سپتامبر گزارش کرده که حاکی از افزایش چهار برابری ضرر این فین‌تک است. کلارنا سال گذشته ۸۰۰ میلیون کرون ضرر کرده بود.
 
کلارنا، یکی از بزرگ‌ترین فین‌تک‌های خصوصی جهان که در حال حاضر ۴۶ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده، درآمد اجرایی ۹.۸ میلیارد کرون را گزارش کرده که نسبت به سال گذشته حاکی از افزایش ۴۰ درصدی است.
 
کلارنا برای جبران بخش مهمی از این ضررها ناگزیر از هزینه‌های مدیریتی است که امسال رشد قابل توجهی پیدا کرده و از ۵.۹ میلیارد کرون در سال گذشته به ۹.۵ میلیارد کرون رسیده است.
 
سخنگوی این شرکت در گفت‌وگو با CNBC گفت این شرکت از ۲۰۲۰ وارد ۹ بازار جدید شده و حالا بیش از ۹۰ میلیون مشتری در سراسر جهان دارد.
 
این سخنگو در بیانیه ایمیلی گفته است: «ورود به هر مارکت با یک جریان مالی مداوم همراه است؛ با افزایش حجم و استفاده مشتریان بیشتری از کلارنا، دانش بازار بهبود پیدا کرده و خطر کاهش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود بازارهای بالغ به صورت مداوم سوددهی داشته باشند.»
 
کلارنا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه الان بخر، بعداً پرداخت کن است. بازاری که به سرعت در حال رشد است و خریداران از طریق آن می‌توانند هزینه خرید‌ها را معمولاً بدون پرداخت سود به صورت چند وجه ماهانه پرداخت کنند.
 
کلارنا و رقبایی مثل افترپی و افریم درآمد خود را از هزینه‌ای کسب می‌کنند که فروشگاه‌ها برای پردازش تراکنش‌ها اعمال می‌کنند. برخی حتی از دیرکرد پرداخت‌ها و سودی که برای وام‌های بلندمدت پرداخت می‌شود نیز سود می‌کنند.
 
تقاضا برای محصولات BNPL بیشتر شده است که بخشی از آن به دلیل تقویت تجارت الکترونیکی به واسطه پاندمی کروناست.
 
میلیون‌ها خریدار حالا از خدمات الان بخر، بعداً پرداخت کن برای خرید محصولات خود استفاده می‌کنند و گزینه‌های زیادی در دسترس مشتریان است.
 
در همین حال شرکت‌های بزرگ هم به این قطار پیوسته‌اند و حالا غولی مثل پی‌پل به دنبال عرضه خدمات خاص خود است. آمازون و اپل در حال هکاری با افیرم (Affirm) هستند و اسکوئر قرار است در یک قرارداد ۲۹ میلیارد دلاری افترپی (Afterpay) را خریداری کند.
 
کلارنا به تازگی بازار خود را در آمریکا و انگلستان به میزان قابل توجهی توسعه داده است. این شرکت تقریباً ۱۸ درصد از بازار BNPL آمریکا را بر اساس آماری که تا ۱۹ نوامبر از شرکت اطلاعات YipitData منتشر شده در اختیار دارد و بالاتر از آن افریم با ۳۶ درصد سهم بازار و افترپی با ۲۱ درصد سهم بازار حضور دارند.
 
کلارنا در انگلستان هم با جدیت رویکردی پیشرو را برگزیده و قبل از تصویب قوانینی که بخش BNPL را در بر می‌گیرد با چهره‌های سیاسی دیدار کرده است.
 
طبق قوانین جدیدی که دولت انگلستان ۲ فوریه به اطلاع عموم رساند، اداره عملکرد امور مالی (FCA) وظیفه نظارت بر شرکت‌های BNPL را بر عهده گرفته و شرکت‌ها و بازارهای خدمات مالی را زیر نظر دارد.
 
دولت اعلام کرده که این شرکت‌ها پیش از اعطای وام به مشتریان خود باید توان خود را به اثبات برسانند که مردم هم می‌توانند شکایات خود را به بازرسی امور مالی ارائه دهند.
 
گروه‌های مشتریان هشدار داده‌اند که برخی افراد با این خدمات گرفتار بدهی می‌شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیشتر از آنچه در توان‌شان است هزینه می‌کنند.
 
بررسی‌های کریستوفر ورلارد از FCA نشان داده که بازار BNPL انگلستان حدود ۳.۷ میلیارد دلار ارزش دارد و پنج میلیون بریتانیایی از آغاز پاندمی از این محصولات استفاده کرده‌اند. اکنون بیش از یک نفر از هر ۱۰ مشتری بانک‌های بزرگ از خدمات BNPL استفاده می‌کنند.
 
جان گلن، مشاور اقتصادی خزانه‌داری، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده: «حالا بخر بعداً پرداخت کن می‌تواند برای مدیریت امور مالی شما مفید باشد اما با شهرت یافتن این قراردادها باید از مشتریان محافظت کنیم.»
 
قانون‌گذاران معتقدند با رواج یافتن این خدمات در بین جوانان، نهاد‌های بازرسی مالی باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و در حال حاضر هیچ صحبتی در مورد خطرات نشده است. با تصویب مقررات جدید مشتریان اطلاعات و محافظتی را که لیاقتش را دارند دریافت می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.