اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 29, 2021
11:09 دوشنبه، 8ام آذرماه 1400
کد خبر: 130856

برگزاری نهمین جلسه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران: از نامه محرمانه وزیر ارتباطات تا پیشنهاد شش بندی رییس صدا و سیما

ICTna.ir – نهمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی صبح درحالی برگزار شد که مشخص شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای محرمانه به رضا تقی‌پور، از تهیه طرحی مشابه و ارایه نظرات خود خبر داده و از کمیسیون خواسته بود تا برای ارایه آن مهلت بگیرد.

Siyanat9.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، همچنین مشخص شد رییس صدا و سیما نامه‌ای شش بندی به رییس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که مشخص نشدن جزییات خدمات پایه کاربردی و اختیارات و حوزه نفوذ کمیسیون‌ها از جمله موضوعات آن به شمار می‌رود اما رییس کمیسیون مشترک از ارسال چنین نامه‌ای بی‌خبر بود.

در جلسه امروز صبح کمیسیون که با دستور بررسی کلیات طرح با حضور حسین هاشمی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، افشین کلاهی، نماینده اتاق بازرگانی ایران، امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی و دو نماینده صدا و سیما برگزار شد، در نهایت اعضا برای نحوه بررسی کلیات به توافق نرسیدند و رای‌گیری درباره آن به جلسه بعدی موکول شد.

در همین حال، تعدادی از اعضای کمیسیون به نحوه اداره جلسه و طرح موارد متفرقه گلایه داشتند عنوان کردند با وجود گذشت ۹ جلسه از جلسات کمیسیون هنوز نوبت به بررسی طرح نرسیده و موارد متفرقه بیش از موضوعات طرح به بحث و بررسی گذاشته شد.

رضا تقی‌پور، رییس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در ابتدای این جلسه گفت: در آخرین جلسه برای بررسی کلیات طرح از اعضا خواستیم برای موافقت و مخالفت با طرح ثبت‌نام کنند اما کسی برای مخالفت با طرح ثبت‌نام نکرد.

او افزود: در تشکیل کمیته‌ها بحث‌های ریزتر و تخصصی‌تر را باید در کمیته‌ها انجام بدهیم و قرار شد سه کمیته کسب و کارهای دیجیتال، فرهنگی و رسانه و زیرساخت تشکیل شود که پیشنهاد تشکیل کمیته امنیت سایبری و امور حقوقی نیز مطرح شد.

او در پاسخ به سوالی درباره نامه وزیر ارتباطات که از او خواسته شده بود باتوجه به تشکیل تازه دولت و ارایه مهلتی برای تهیه پیشنهادات این وزارتخانه توضیح داد: وزیر ارتباطات نامه‌ای را با مهر محرمانه ارسال کردند. مهر محرمانه برای این است که نامه به رسانه‌ها داده نشود. در این نامه اشاره کرده بودند باتوجه به نظراتی که از سمت وزارت ارتباطات وجود دارد، فرصتی برای طرح آنها فراهم شود.

براساس برآوردهای اولیه صورت گرفته، به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی وزارت ارتباطات ۳۰ درصد با طرح مجلس فرق دارد نمایندگان معتقد بودند باتوجه به اینکه دولت قایل به ارایه لایحه جدید نیست، باید همین طرح در کمیته‌ها بررسی شده و قوام یابد.

لطف‌اله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به اینکه ای کاش دولت جرات می‌کرد و لایحه می‌داد، گفت: دولت جرات کند و لایحه بدهد. با پیشنهاد خود امروز کلی از وقت ما را هم گرفته است. اگر هم پیشنهادی داده آن را لحاظ خواهیم کرد.

حسین هاشمی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این جلسه گفت: تا امروز هیچ نامه‌ای مبنی بر اینکه کمیسیون از ما بخواهد اظهارنظر تخصصی کند، نداشتیم. نامه ۲۰ صفحه‌ای را درمورد مفاد این طرح ارایه داده بودیم. یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما فضای مجازی است و می‌توانیم بازوی تخصصی شما باشیم.

او با اشاره به اینکه دوستان در وزارت ارتباطات در لفافه صحبت می‌کنند، افزود: ما در این صنعت پیشرو نیستیم و دنباله‌رو جهان هستیم. به ما این فضا داده شود که کار تخصصی کنیم و بتوانیم برای شما تصمیم‌ساز باشیم.

تقی‌پور: همچنین خطاب به تمامی کسانی که درباره این طرح صاحب نظر و موافق و مخالف آن هستند،‌گفت: اینکه فقط بگویید موافق با مخالف هستید، درست نیست. کسی با قانون‌مند کردن فضای مجازی مخالف نیست. کسانی که اعلام نظر می‌کنند مانند صنف و سندیکا باید به صورت مکتوب و ماده به ماده نظر خود را ارایه بدهند تا در کمیسیون مطرح شود.

امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در این جلسه گفت: به عنوان نماینده مرکز ملی فضای مجازی در پشت صحنه این طرح حضور زیادی داشتیم و بحث‌های کارشناسی زیادی بوده است اما درباره نسخه‌ای که گفته شد، اطلاعات مهمی وجود دارد.

او افزود: یک بحث مهم نظرات دولت است که اعضا هم تمایل دارند بحث وزیر درمورد ویرایش متن مورد توجه واقع شود و دوم، نگرانی جامعه و کسب و کارهاست که پیشنهاد مرکز ملی فضای مجازی این است که حتما متن و ویرایش جدید وزارت ارتباطات مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه هر دو طرح ۸۰ درصد اشتراک معنایی دارند.

در این جلسه روی نحوه بررسی کلیات طرح سه پیشنهاد کلی مطرح شد که یا طرح براساس ماده ۱۴۲ به مدت ۱۰ روز به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی تخصصی و دریافت نظرات کارشناسان ارایه شود و برای تصویب نهایی به کمیسیون برگردد یا با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و دعوت از کارشناسان و ذینفعان طرح در کمیته‌های تخصصی مفاد طرح بررسی شود یا کلیات طرح در کمیسیون و با اعمال نظرات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی و به رای گذاشته شود که در نهایت نهمین جلسه کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بدون رای‌گیری نهایی درباره نحوه بررسی کلیات طرح و بدون مشخص شدن اعضای کمیته‌های فرعی به پایان رسید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.