اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 30, 2021
10:04 سه شنبه، 9ام آذرماه 1400
کد خبر: 130885

مدیرعامل رایتل خبر داد: برگزاری جلسه هیات پذیرش رایتل در بورس/ افزایش تعرفه موبایل تبعات امنیتی و اقتصادی دارد

ICTna.ir – مدیرعامل رایتل از برگزاری جلسه هیات پذیرش سومین اپراتور تلفن همراه کشور در بازار بورس طی دو تا سه هفته آینده خبر داد.

Rezakhah.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، یاسر رضاخواه در گفت و گوی اینستاگرامی با اعلام این خبر گفت: جلسات پیش‌پذیرش بورس انجام شده و از طریق شرکت صبا تامین فرایند واگذاری سهام را پیگیری می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه آخرین بار در اردیبهشت ۱۴۰۰ رایتل دوباره ارزیابی شد و ارزش جدیدی روی آن گذاشته شد، اظهار داشت:‌ سهام رایتل می‌تواند به صورت بلوکی به مجموعه‌های عمومی و خصوصی واگذار شود تا چالش سرمایه‌گذاری رایتل برطرف شود.

او یکی از مهمترین انگیزه‌های واگذاری سهام رایتل در بورس را تامین منافع بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت:‌ شستا تاکنون سرمایه‌گذاری زیادی روی رایتل کرده بود و نه تنها سودی برای سهامداران نداشت بلکه زیان‌ده هم شده بود و انگیزه بالایی برای سودده کردن آن داریم.

رضاخواه موضوع سودده شدن رایتل به واسطه فروش فرکانس را رد کرد و گفت: چیزی به عنوان فروش فرکانس نداریم و قرارداد با دو اپراتور دیگر، قرارداد انتقال موقت سه ساله با اپراتورها است که با همراه اول در شهریور ۱۴۰۱ و با ایرانسل در آذر ماه سال آینده به پایان می‌رسد.

او با اشاره به اینکه این قرارداد خودش قرارداد منحصر به فردی نیست، افزود: در دنیا اپراتورهای زیادی هستند که زیرساخت‌های خود را از دکل مخابراتی و سایت مخابراتی تا کل یا قسمتی از شبکه رادیویی را به اشتراک می‌گذارند.

به گفته رضاخواه، در ایران هم براساس مصوبه ۲۴۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تحت عنوان انتقال موقت منابع طیف یا تجارت ثانویه طیف قانونمند شده است و اتفاق خارق‌العاده‌ای نیست.

او موضوع رشد سود رایتل به واسطه اجاره فرکانس را رد کرد و گفت: در آبان ۹۸ متوسط ترافیک روزانه این شبکه ۴۰۰ ترابایت بوده است و در آبان ماه ۱۴۰۰ به ۱.۲ پتابابت رسید. یعنی در مدت دو سال ترافیک مشترکین رایتل سه برابر شد.

رضاخواه با اشاره به اینکه شبکه رایتل چالش‌های زیادی دارد، افزود: اما حتما رضایت‌مندی مشترکین ما هم بیشتر شده است. اگرنه چگونه ممکن است نارضایتی بیشتر باشد اما مصرف هم بالا برود.

به گفته او، تعداد مشترکان دیتای رایتل از ۱.۶ میلیون به سه میلیون مشترک افزایش یافته است و براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سهم اپراتورها در بازار ایران، در سه ماهه تابستان ۱۴۰۰ تعداد مشترکان رایتل به بیش از ۵ میلیون مشترک رسید و انتظار داریم تا سال ۱۴۰۴ به سهم بازار ۱۲ تا ۱۵ درصدی در بازار برسیم.

مدیرعامل رایتل گفت: ضریب نفوذ موبایل در کشور با ۱۳۵ میلیون سیم‌کارت، ۱۵۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۶۰ میلیون سیم‌:ارت برسد. در همین حال انتظار داریم ۲۰ میلیون مشترک سهم رایتل باشد.

او افزود: درحال حاضر ۶۵ درصد ترافیک ما در شبکه خودمان است و ۷۶ درصد درآمدمان نیز از محل سرویس‌های خودمان است. اینکه رایتل از محل فروش فرکانس درآمدزا شده، اینطور نیست و تنها ۳۴ درصد درآمد ما از فرکانس است.

رضاخواه درباره تست و راه‌اندازی شبکه 5G از سوی دیگر اپراتورها و دلیل عدم توسعه این فناوری از سوی رایتل توضیح داد: شبکه 5G سایر اپراتورها هم در فضای آزمایشگاهی و آکادمیک بوده و در فضای عمومی نبوده است. فضای فناوری 5G خیلی پیچیده‌تر از سرعت است و سه کاربرد تخصصی دارد از جمله Ultra low latancy برای جراحی از راه دور، مدیریت کارخانه‌ها با استفاده از ربات‌ها و خودروهای خودران که نه صنعت، نه پزشکی و نه وزارت بهداشت آماده استفاده از این کاربردها نیستند.

او افزود: کاربرد بعدی آن IoT است که صنعت ما آماده استفاده از آن نیست و کاربرد سوم مربوط به شبکه‌های باندپهن با سرعت بالاست که ما هم در ایران فقط روی آن تمرکز داریم.

مدیرعامل رایتل با اشاره به سخنان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که گفته بود اصلا اپراتورهای ما قادر به سرمایه‌گذاری در 5G نیستند، گفت: اپراتورها قادر به سرمایه‌گذاری نیستند و دو کاربرد از سه کاربرد را نمی‌توانیم استفاده کنیم چون صنعت ما آماده نیست و اقتصادی نیست. ضمن اینکه در رایتل دردسرهای بزرگ‌تری داریم و دوست داریم 4G کیفیت بالاتری داشته باشد و رضایت مشترکین را حفظ کنیم. وقتی 5G در کشور تجاری شد، ما هم نقش خود را ایفا خواهیم کرد.

او افزود: قسمت عمده سرمایه‌گذاری رایتل از محل عملیات و سودآوری شرکت انجام و باعث شد توسعه‌های دو سه سال گذشته هرچند آهسته اما باعث افزایش مشترکین ما بشود. در حال حاضر ۶۰۰ سایت از هزار سایت تهران را به LTE Advance ارتقا دادیم و بیش از نیمی از سایت‌های رایتل هنوز 3G است و دنبال این هستیم ظرف یک سال آینده دیگر سایت 3G نداشته باشیم و همه سایت‌ها 4G و 4G+ باشند.

به گفته رضاخواه در دو سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع شرکت صرف سرمایه‌گذاری برای نوسازی شبکه رایتل شده است. ضمن اینکه رایتل به خیلی از تامین‌کنندگان خود بدهی انباشه داشته است.

او با اشاره به اینکه سودآوری این اپراتور تنها در فروش فرکانس نبوده، گفت: خیلی از تامین‌کنندگان خارجی را با داخلی جایگزین کردیم و پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های خود را با یک دهم قیمت به شرکت‌های داخلی واگذار کردیم و منافع حاصل از این صرفه‌جویی‌ها را در توسعه شبکه هزینه کردیم.

مدیرعامل رایتل درباره علت اقبال کاربران به اینترنت موبایل بیش از اینترنت ثابت توضیح داد: انحصار در مخابرات دلیل اصلی است و اگر همین انحصار در همراه اول هم بود، هنوز در کشور ما سرویس دیتا GPRS  بود. رقابت باعث ارایه سرویس‌های جدیدی می‌شود. انحصار باعث شد اینترنت ثابت رشد نکند.

او افزود:  یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها هم تعرفه موبایل است. سایر کشورها تعرفه موبایل‌شان خیلی بیشتر از اینترنت ثابت است. درحال حاضر هم اپراتور مجازی تلفن همراه و اپراتور اینترنت ثابت در ایران چوب تعرفه موبایل را می‌خورد اما فضای کشور طوری است که اگر من هم رگولاتور بودم، اجازه نمی‌دادم تعرفه موبایل افزایش یابد و برای حل مشکل اینترنت ثابت باید قبلش خیلی چیزها حل شود که آن هم سالٰ‌ها طول می‌کشد.

رضاخواه با اشاره به اینکه در کشور تعرفه موبایل را نمی‌توانیم به دلایل مشخص بالا ببریم، گفت: بنزین را بالا بردیم و دیدیم چه اتفاقی افتاد. تعرفه موبایل هم ممکن است تبعات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و باعث نارضایتی مردم می شود.

او افزود: موبایل وسیله سرگرمی، آموزش، کسب و کار و ارتباط مردم است. برای برخی دهک‌‌ها همین تعرفه هم گران است و از آن طرف سر دو راهی قرار داریم که اگر تعرفه موبایل را بالا نبریم، اپراتورها سرمایه لازم برای توسعه ندارند و با افزایش ترافیک، زیرساخت‌ها اشباع می‌شود و کیفیت پایین می‌آید. از سوی دیگر اگر تعرفه را هم بالا ببریم نارضایتی مردم بالا می‌رود.

رضاخواه درآمد سال گذشته رایتل را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در تعرفه اینترنت پایین‌ترین تعرفه را داریم و مصرف استفاده آزاد از اینترنت موبایل در شبکه رایتل چهار هزار تومان به ازای هر گیگ است و نرخ هر دقیقه مکالمه هفت تومان است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.