اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 30, 2021
11:59 سه شنبه، 9ام آذرماه 1400
کد خبر: 130897

فیفا از فناوری جدید تشخیص آفساید در مسابقات فوتبال استفاده می‌کند

666-780x470.jpg
فیفا در حال کار روی فناوری جدیدی از کمک داور ویدیویی (VAR) است که می‌تواند در تشخیص دقیق‌تر موقعیت آفساید به داوران کمک کند.
 
به گفته فیفا، این فناوری جدید قرار است برای اولین بار و به صورت ازمایشی در مسابقات فوتبال جام ملت‌های عرب مورد استفاده قرار گیرد. هدف از طراحی و توسعه این فناوری، کمک به داوران برای تشخیص دقیق‌تر موقعیت‌های آفساید عنوان شده است.
 
آنچه مسئولان فیفا و کمیته داوران این نهاد را به راه‌اندازی نسل جدیدی از کمک داور ویدیویی سوق داده، بروز برخی اشتباهات داوری در تشخیص آفساید بوده به طوری که در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ لیگ برتر انگلیس (لیگ جزیره)، ۳۲ گل در موقعیت آفساید در بررسی مجدد با فناوری VAR، مردود اعلام شد.
 
این فناوری که تحت عنوان سیستم نیمه‌خودکار تشخیص آفساید شناخته می‌شود، قادر است ۲۹ نقطه از بدن هر بازیکن را ۵۰ بار در ثانیه بررسی کند. این اطلاعات با کمک ۱۰ تا ۱۲ دوربینی که روی سقف هر استادیوم نصب می‌شوند، گردآوری خواهند شد.
 
در این شیوه و برای تشخیص آفساید، موقعیت اعضای بدن بازیکنان با دقت بالا رصد می‌شود و در صورت عبور از خط آفساید، این مسئله به داوران بازی اطلاع داده می‌شود. سپس کمک‌داورانی که در اتاق VAR حضور دارند، می‌توانند این صحنه را با دقت بیشتری بررسی کنند.
 
یوهانس هولزمولر، مدیر فناوری و نوآوری فیفا در این باره می‌گوید: در جریان مسابقات فوتبال جام ملت‌های عرب، این سیستم جدید کمک داور ویدیویی می‌تواند در سریع‌ترین زمان، موقعیت آفساید را تشخیص داده و به داور اطلاع دهد.
 
گفته می‌شود که این فناوری از سرعت بالاتری در تشخیص آفساید به نسبت مدل VAR کنونی بهره می‌برد و مانع از به وجود آمدن تاخیرهای مکرر در حین بازی خواهد شد. اگرچه هنوز عملکرد این سیستم، ارزیابی نشده اما این احتمال وجود دارد که فیفا بخواهد از این فناوری در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز استفاده کند.
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده، این فناوری جدید با استفاده از داده‌های حاصل از لیگ‌های فوتبال کشورهای انگلیس، اسپانیا و آلمان توسعه یافته است. البته فیفا قصد داشت تا استفاده آزمایشی از این فناوری را در سال گذشته آغاز کند اما همه‌گیری کرونا، برنامه‌های این نهاد فوتبالی را مختل کرد.
 
پیر لوییجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا معتقد است که این فناوری بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند نقش تاثیرگذار را در تصمیمات داوری ایفا کند. با کمک این سیستم، حرکات قسمت‌های مختلف بدن بازیکنان در حین حرکت برای تشخیص موقعیت آفساید مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگرچه در اینجا، فناوری خطوط (افساید) را ترسیم می‌کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی، داور خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.