تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 1, 2021
13:14 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1400
کد خبر: 130939

کلیه کالاهای الکتریکی و الکترونیکی باید شناسه کالا بگیرند

 
کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای الکتریکی و الکترونیکی ملزم به ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا برای ابتدای ورود کالا یا ابتدای تولید کالا تا انتهای زنجیره فروش و نصب شناسه کالا تا کوچک‌ترین سطح بسته‌بندی کالاهای خود شده‌اند.
 
 با ابلاغ این دستورالعمل واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای الکتریکی و الکترونیکی باید کالاهای خود را در سامانه شناسه کالا که یکی از زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت است ثبت کنند. با ثبت شناسه کالا در این سامانه‌ها کالا در طول زنجیره تجاری کشور قابل شناسایی و رصد خواهد بود.
 
سامانه شناسه که هدفش مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری کشور است، یکی از زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت به منظور ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالاست که فرایندهای درخواست و صدور شناسه کالا را در بر گفته و امکان استعلام شناسه کالا را برای سامانه‌ها و افراد مرتبط فراهم می‌کند.
 
طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، وزارت صمت باید با همکاری دستگاه‌های تخصصی نسبت به تهیه شناسنامه کالا و تخصیص شناسه برای تمامی کالاها اقدام کند.
 
تاکنون گروه کالاهای دارویی، تلفن همراه و تبلت و دخانیات، لوازم خانگی، قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه، فراورده‌ها و مشتقات نفتی، گاز و پتروشیمی، طلا و مسکوکات و مصنوعات زینتی و لوازم‌التحریر ملزم به دریافت شناسه کالا و ثبت آن در سامانه شناسه کالا شده‌اند.
 
طبق دستورالعمل ابلاغ‌شده از سوی وزارت صمت، پس از تکمیل شناسنامه کالایی توسط مشمولان و ثبت یا صدور شناسه کالا توسط سامانه جامع تجارت، گواهی الکترونیکی از سوی سامانه صادر می‌شود و بعد از استعلام از سوی سازمان‌های مرتبط به صورت ارتباط الکترونیکی و برخط در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این گواهی همان تایید شناسه کالا خواهد بود.
 
گمرک نیز موظف است هنگام انجام فرایندهای ترخیص کالا از صحت شناسه کالا از طریق تبادل اطلاعات و دریافت گواهی شناسه مطمئن شود. انجام این فرایند به معنای دریافت گواهی الکترونیکی شناسه کالا از سوی گمرک است.
 
اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موظف‌اند گزارش فرایند اجرای این دستورالعمل در سطح بازار را ارائه کنند و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز باید گزارش استفاده از سامانه شناسه کالا را به وزارت صمت ارائه دهد.
 
وزارت صمت نیز مکلف شده است فرایند ثبت سفارش را به‌ گونه‌ای تنظیم کند که از زمان الزام ثبت و دریافت شناسه کالا، ثبت سفارش کالاهای بدون شناسه کالا ممکن نباشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.