اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

December 2, 2021
13:45 پنجشنبه، 11ام آذرماه 1400
کد خبر: 130960

ادعای نوری درباره پشت صحنه بررسی طرح صیانت

 
 
عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی درباره بازگشت این طرح به مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد.
 
سایت «جمهوریت» نوشت: دهمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با تصمیم ارسال طرح به مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی بیشتر  برگزار و شد و پایان یافت.
 
در دستور کار کمیسیون درخواست اعمال ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس قرار داشت. ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که نمایندگان مجلس و دولت نمی‌توانند یک طرح یا لایحه قانونی را که بیش از یک موضوع دارد به‌عنوان ماده واحده پیشنهاد و تقاضای‌ تصویب نمایند. در صورتی که طرح یا لایحه مشتمل بر بیش از یک موضوع باشد، باید مواد و تبصره‌ها جزء به جزء، طرح و مورد شور قرار گیرد.
 
از نگاه برخی از اعضای کمیسیون مشترک و نمایندگان مجلس این ابهامات درباره طرح فعلی حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی شده، وجود دارد. از این نظر غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد و احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم درخواست اعمال این ماده و ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها را به هیات رییسه کمیسیون دادند.
 
در این جلسه اما بدون ذکر نام این ماده آیین‌نامه، با قرائت هیئت رییسه و رای اعضای کمیسیون، با ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها برای بررسی بیشتر طی ۱۰ روز موافقت شد.
 
علاوه بر این، ابتدای جلسه میکروفن رییس و برخی از اعضای کمیسیون باز بود و مذاکرات آنها برای نحوه مدیریت جلسه در راستای رای‌نیاوردن درخواست غلامرضا نوری قزلجه و احمد امیرآبادی فراهانی برای  اعمال ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی به صورت زنده پخش و بعد از آن نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شد.
 
علاوه بر این موضوع، خبرگزاری فارس روز گذشته گزارش داد که در جلسه قبلی کمیسیون طرح صیانت، وزیر ارتباطات در نامه‌ای خواستار اصلاح برخی مواد طرح‌ شده و این خبرگزاری مدعی شده در پیشنهادهای دولت، مواردی درباره اینستاگرام و پلتفرم‌های پرمخاطب تغییر کرده است.
 
غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین و عضو کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی درباره ارسال این طرح به مرکز پژوهش‌ها در جلسه روز گذشته کمیسیون گفت: این تصمیم فرصتی است تا همه بازیگران این موضوع بتوانند نقطه‌نظرات موافق و مخالف خود را بیان کنند و دولت هم می‌تواند با استفاده از این فرصت پیشنهادات اصلاحی خود را طرح و پیگیری کند.
 
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم در این‌باره افزود: بنده از ابتدا هم با وضعیت موجود این طرح مخالف بودم و هستم. تلاش ما اصلاح این طرح است و  یکی از مسیرهای اصلاح این طرح، این بود که فرصت ایجاد شود تا همه بتوانند نظرات و نکات خود را بیان کنند.
 
نوری قزلجه درباره پیشنهاد خود برای اعمال ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز گفت: در جلسه اخیر بنده درخواست اعمال ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس را داشتم اما جریانی تلاش کرد تا عنوان ماده ۱۴۲ نیاید و بدون تاکید و قید این ماده، برای ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها رای‌گیری کردند.
 
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم همچنین افزود: البته بدون تاکید بر اینکه این ارسال به مرکز پژوهش‌ها در ارتباط با اعمال ماده ۱۴۲ بوده، اصل رای‌گیری و تصمیم روح قانونی ندارد اما به دلایلی از بیان این مطلب حذر شد.
 
وی درباره علت این تصمیم برای عدم ذکر و قید مساله اعمال ماده ۱۴۲ گفت: اگر هیئت رییسه کمیسیون اذعان می‌کرد که ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها در راستای اعمال ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس است باید ۴۵ روز فرصت برای اصلاح طرح در مرکز پژوهش‌ها در نظر گرفته شود در حالی که برای ۱۰ روز رای‌گیری کردند.
 
نوری قزلجه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با اذعان به اینکه ماده ۱۴۲ اعمال شود، باید در زمان بررسی طرح در مرکز پژوهش‌ها دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط دعوت شوند و وزارت اقتصاد و ارتباطات و همه دستگاه‌ها، صاحب‌نظران، نمایندگان – حتی نمایندگان ادوار – مورد نظرخواهی قرار بگیرند اما متاسفانه برخی خیلی علاقه‌مند نیستند تا این نظرات شنیده و مطرح شود.
 
رئیس فراکسیون اقلیت مجلس با انتقاد از رویه این کمیسیون در حذف صدای منتقدان نیز گفت: این دهمین جلسه بود که روز گذشته برگزار شد اما کل وقتی که به مخالفین خارج از کمیسیون داده شده است، کمتر از یک ربع است.
 
وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهند صدای فعالان این حوزه که مدعی حمایت از آنها هستند شنیده شود.
 
نوری با اشاره به تنش رخ‌داده بین وی در جلسات اخیر با ریاست کمیسیون گفت: به خاطر تاکید بر اینکه باید به نظرات مخالفان و منتقدان طرح گوش دهید، مرا تهدید به شکایت به هیات نظارت کردند.
 
نوری قزلجه درباره اظهارات اخیر احمد علیرضابیگی مبنی بر مخالفت ریاست کمیسیون برای پیوستن این نماینده به کمیسیون ویژه به خاطر طرح برخی مطالب انتقادی از طرح نیز گفت: برای ترکیب‌بندی کمیسیون یک یا دو نفر باقی مانده  و هنوز تایید نشده‌اند چرا که می‌خواهند با همین سبک و سیاق ترکیب فعلی که موافقان طرح اکثریت هستند، ترکیب را حفظ کنند.
 
وی ادامه داد: می‌خواهند افراد همسو را به داخل کمیسیون بیاورند تا عدد رای خود را بالا ببرند چرا که مصوبات نیازمند دو سوم رای هم هست برای همین تلاش دارند تا با مدیریت ترکیب رای خود را بالا ببرند و به روشنی مخالفین را دارند حذف می‌کنند.
 
نماینده بستان‌آباد با اشاره به درز گفت‌وگوی رییس و برخی از اعضا در ابتدای جلسه روز گذشته کمیسیون نیز تاکید کرد: صحبت‌های روز گذشته که درز کرد نشان می‌دهد چه وضعیتی در کمیسیون در جریان است.
 
نوری قزلجه در پاسخ به سوالی درباره موضوع ارسال طرح توسط دولت درباره این موضوع و درخواست دولت برای تغییر برخی موارد نیز گفت: این آش انقدر شور است که صدای دولت را هم درآورده است.
 
وی ادامه داد: با تصویب این طرح، در عمل وزارت ارتباطات ناکارا می‌شود و کمیسیونی ذیل شورای عالی فضای مجازی درست می‌شود که پاسخگو نیست و ترکیب خاصی برایش در نظر گرفته شده است.
 
عضو کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت درباره اصلاح طرح در مرکز پژوهش‌ها گفت: امیدواریم طرح اصلاح شود و آنچه واقعا نیاز برای ساماندهی فضای مجازی است محقق شود اما در غیر این صورت اگر بخواهد مسائل مالی، منافع جاهای خاص و به دست گرفتن امور توسط افراد خاص در طرح باقی بماند ما سکوت نمی‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.