اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2021
11:00 یکشنبه، 14ام آذرماه 1400
کد خبر: 131013

مجمع ملی حکمرانی اینترنت گرجستان برگزار شد/ بررسی ۱۳ محور

 
کارشناسان حاضر در هفتمین مجمع ملی حکمرانی اینترنت گرجستان، به بحث در مورد حوزه های مختلف چون هوش مصنوعی، اخبار جعلی، زیرساخت، حفاظت از داده‌ها، امنیت سایبری، حقوق دیجیتال و… پرداختند.
 
مجمع ملی حکمرانی اینترنت گرجستان که به عنوان یکی از نشست‌های حکمرانی اینترنت، هر سال ذیل برنامه مجمع جهانی حکمرانی اینترنت سازمان ملل متحد برگزار می‌گردد، در این دوره با برنامه‌ای متنوع و ترکیبی کار خود را آغاز کرد. نشست یاد شده به مدت ۲ روز از تاریخ ۳۰ نوامبر تا ۱ دسامبر، برگزار شد. در طول این رویداد، ۱۰ جلسه موضوعی با تمرکز بر چالش‌های کلیدی و فرصت‌های آینده در فضای اینترنت گرجستان ارائه شد.
 
این رویداد در روز ۳۰ نوامبر، با حضور گورام گورامیشویلی، معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، اکاترین ایمادزه، عضو کمیسیون ملی ارتباطات گرجستان، پتر میکیسکا، سفیر جمهوری چک در گرجستان، ناتالیا ووتوا، رئیس دفتر شورای اروپا در گرجستان و آنتریت استرهویسن، رئیس مجمع جهانی حکمرانی اینترنت سازمان ملل، افتتاح شد.
 
این نشست همه ساله با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت کننده برگزار می‌شود و در سطح بین الملل یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به حکمرانی فضای مجازی، محسوب می‌شود. طیف گسترده‌ای از ذی نفعان اینترنت، از جمله کارشناسان و متخصصان بخش‌های دولتی، غیردولتی، سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، شرکت‌های خصوصی، دانشگاهیان و … در این نشست گرد هم می‌آیند و به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مربوط به حکمرانی فضای مجازی می‌پردازند. به جرات می‌توان این مجمع را مهم‌ترین بستر چندوجهی برای بحث درباره موضوعات و چالش‌های مرتبط با توسعه ارتباطات الکترونیک و فناوری اطلاعات در داخل گرجستان دانست. همچنین الگوی گفتمان سازی این کشور در مقیاس ملی، می‌تواند از سوی بسیاری از دیگر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
از جمله مهم‌ترین محورهای بحث در این دوره از مجمع ملی حکمرانی اینترنت گرجستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
• هوش مصنوعی: قابلیت‌ها و چالش‌های آن
• اخبار جعلی در فضای اینترنتی گرجستان
• پهنای باند گرجستان: وضعیت فعلی و چالش‌ها، چشم انداز توسعه هاب دیجیتال در گرجستان
• باز کردن بازار مخابرات و چشم انداز دسترسی به بازار برای اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه
• ۵G و نقش فناوری‌های نوین در توسعه کشور
• کیفیت اینترنت
• توسعه شبکه‌های اینترنتی مبتنی بر جامعه
• چارچوب خود تنظیمی محتوای اینترنتی
• زبان گرجی در دنیای اینترنت
• امنیت سایبری و حقوق دیجیتال
• نوآوری‌های الهام گرفته از شیوع کرونا
• حفاظت از داده‌های شخصی
• سواد دیجیتال: نقش بخش‌های مختلف در این فرآیند
• و موارد دیگر.
 
این اجلاس سالانه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ با حمایت اولیه شورای اروپا برگزار شد. امروزه پس از گذشت ۷ دوره، مجمع ملی حکمرانی اینترنت گرجستان، با حضور بیش از ۳۰ عضو حقوقی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود. میزبانی این نشست را وزارت اقتصاد و توسعه، کمیسیون ارتباطات ملی و بخش گرجستان مجمع حکمرانی اینترنت، بر عهده دارد.
 
معمولاً در حاشیه این رویداد، تفاهم نامه‌های متعددی میان بخش‌های مختلف امضا می‌شود. بسیاری از کشورها از جمله گرجستان در سال‌های اخیر، به منظور مقابله با چالش‌های روزافزون حوزه حکمرانی فضای مجازی، اجلاس‌های حکمرانی اینترنت خود را در مقیاس ملی آغاز کرده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.