اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 6, 2021
11:23 دوشنبه، 15ام آذرماه 1400
کد خبر: 131069

فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت نیمه اول امسال ۳۰۹ هزار ترابایت ترافیک مصرف کردند

 
میزان ترافیک مصرفی سه رسانه فعال VOD (فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت) طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۳۰۹ هزار ترابایت (309159 TB) بوده است. همچنین در پنج ماه ابتدایی سال، میزان ترافیک مصرفی سایت‌های دانلودی حدود ۸۶ هزار ترابایت (86812.94 TB) بوده و آمار میانگین ۱۶.۸ هزار ترابایت در ماه را به‌ ثبت رسانده است.
 
 سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) از نیمه دوم ۹۹ با گسترش فعالیت سرویس‌های تولید و پخش محتوای ویدئویی (VOD) اقدام به صدور مجوز برای فعالان این حوزه کرد. دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا از آن پس درخواست‌ها را در جلسات شورای موافقت کلی نقد و بررسی می‌کند و درخواست‌هایی که موفق به کسب مجوز شوند، دبیرخانه کارگزار مناسب با محتوای درخواستی را به رسانه متقاضی معرفی می‌کند تا امور مربوط به ارزیابی انجام شود.
 
محمدصادق امامیان در ابتدای گزارش ساترا به این موضوع اشاره کرده است که کرونا باعث افزایش محبوبیت VODها در سراسر دنیا شد و با اینکه درآمد سایر رسانه‌های سنتی در این دوران کاهش یافت اما سرویس‌های ویدئویی اشتراک‌محور با افزایش درآمد و مصرف مواجه بودند.
 
شاید در بین رسانه‌های منتشرکننده محتوای ویدئویی فقط نام فیلیمو و نماوا به گوش‌تان خورده باشد اما در این گزارش، ساترا تعداد رسانه‌های منتشرکننده محتوای حرفه‌ای را ۵۳ رسانه عنوان کرده که اسامی آنها را در جدول زیر می‌بینیم:
 
 
پیشتر گفتیم که تقاضای رسانه‌ها برای مجوز، پس از بررسی و تایید در اختیار کارگزاران ساترا قرار می‌گیرد. ساترا برای بررسی تطابق و بازبینی محتوای تولیدشده، با شرکت‌های کارگزار همکاری می‌کند تا روند صدور پروانه نمایش سریع‌تر پیش رود. ساترا از میان ۲۷ متقاضی کارگزاری، پنج شرکت را به‌ عنوان کارگزاران موقت در امور محتوایی خود انتخاب کرده که اسامی آنها بدین شرح است:
 
شرکت کارسازان بازار کالا
شرکت رایا هنر آینده
شرکت بنیان ثاقب
شرکت ویژه تحقیق بازار
شرکت رشد ارتباطات هوشمند.
ساترا در این گزارش نمودار افزایش درخواست‌های انتشار محتوا را منتشر کرده که نشان می‌دهد نیمه اول ۱۴۰۰ نسبت به نیمه دوم ۱۳۹۹ تعداد درخواست‌ها دو برابر شده است. به این ترتیب که درخواست انتشار سریال از ۶ عدد در نیمه دوم ۹۹ به ۱۱ عدد در نیمه اول ۱۴۰۰ رسیده و به همین ترتیب درخواست انتشار برنامه ترکیبی از ۲ به ۴ عدد افزایش یافته است. همچنین برای اولین‌ بار نیز درخواست انتشار مسابقه داده شده که در نیمه دوم ۹۹ چنین درخواستی وجود نداشته است.
 
 
درخواست انتشار محتوا با درخواست‌ تولید محتوا دو مقوله کاملاً مجزاست. ساترا به‌ عنوان رگولاتور حوزه صوت و تصویر فراگیر، نهاد مرجع دریافت درخواست‌های انتشار محتوای ویدئویی است. غیر از مجوز‌های ساخت سریال که به سامانه الماس صداوسیما ارجاع داده می‌شود، مابقی درخواست‌های تولید و همچنین تمامی مجوز‌های انتشار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (ساترا) صادر می‌شود. طبق این گزارش درخواست‌های مجوز تولید سریال در شش ماه اول ۱۴۰۰ در مجموع ۳۲ درخواست بوده که از این بین هشت درخواست از سمت فیلیمو، چهار درخواست از سمت نماوا و چهار درخواست از سمت فیلم‌نت بوده است. پیشتاز مووی و آی‌گپ نیز هر کدام یک درخواست ساخت سریال داشته‌اند و ۱۴ درخواست هم به‌ صورت مستقل ارسال شده است.
 
در بخش برنامه‌های ترکیبی نیز تعداد درخواست‌ها ۱۴ عدد بوده که از این بین سهم فیلم‌نت و فیلم‌گردی هر کدام دو درخواست بوده و فیلیمو یک درخواست برای ساخت برنامه ترکیبی داشته است. در میان درخواست‌های ساخت برنامه ترکیبی بیشترین تعداد با پنج درخواست متعلق به سینماک است. بعد از آن هم چهار درخواست مستقل برای ساخت برنامه ترکیبی ارسال شده است. دو درخواست هم برای ساخت برنامه‌های ورزشی از سمت فیلیمو و فیلم‌نت ارسال شده و با دو درخواست مستقل ساخت مسابقه، در مجموع ۵۰ درخواست مجوز تولید محتوای ویدئویی در شش‌ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ به ساترا ارسال شده است.
 
از میان این درخواست‌ها با ۱۰ طرح به‌ صورت کلی موافقت شده و ۹ طرح در دست بررسی است. از این تعداد، چهار درخواست مردود شده و مابقی (سریال‌ها) برای بررسی به سامانه الماس ارسال شده است.
 
 
ساترا در این گزارش، میزان ترافیک رسانه‌های دانلود محتوای نمایشی در پنج ماه ابتدایی سال را آورده و اعلام کرده این اطلاعات بنا بر خوداظهاری شش دیتاسنتر طرف قرارداد همکاری با ساترا تنظیم شده است. این آمار در مرحله اول بیانگر این است که در ماه‌های منتهی به امتحانات دانشگاه و مدارس، میزان دانلود‌ها با کاهش مواجه است و در درجه دوم در مقایسه با ترافیک مصرفی VODها نشان می‌دهد میزان محتوای سایت‌های دانلودی به‌ مراتب بیشتر از محتوای رسانه‌های VOD است، با این‌ حال میزان مصرف ترافیک VODها عدد قابل توجهی است که خود نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای بازار تولید محتوای داخلی به‌ خصوص فیلم و سریال است.
 
بر اساس این گزارش، در پنج ماه ابتدایی سال، میزان ترافیک مصرفی سایت‌های دانلودی حدود ۸۶ هزار ترابایت (86812.94 TB) بوده و آمار میانگین ۱۶.۸ هزار ترابایت در ماه را به‌ ثبت رسانده است.
 
 
این در حالی است که میزان ترافیک مصرفی سه رسانه فعال VOD (فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت) در پنج ماه ابتدایی سال حدود ۳۰۹ هزار ترابایت (309159 TB) بوده است. این میزان ترافیک برای تماشای حدود ۱۳ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دقیقه محتوای ویدئویی مصرف شده است.
 
 
در مجموع از بین ۱۷ هزار و ۸۲۴ قسمت منتشرشده روی این سه پلتفرم در پنج ماه ابتدایی سال، ۹۱ و نیم درصد محتوای خارجی و ۸.۵ درصد محتوای داخلی منتشر شده است.
 
هرچند بیش از ۹۰ درصد محتوای منتشرشده مربوط به محتوای خارجی بوده اما حدود ۵۳ درصد از کل مدت‌زمان تماشا صرف تماشای محتوای داخلی و ۴۷ درصد آن هم صرف تماشای محتوای خارجی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.