سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 6, 2021
16:45 دوشنبه، 15ام آذرماه 1400
کد خبر: 131097

ساخت روبات پرنده با الهام از طوطی

 
پژوهشگران موفق به ساخت یک پرنده روباتیک خارق‌العاده با الهام از طوطی‌ها و شاهین‌ها شدند که می‌تواند به نجات مردم از آتش ‌سوزی ‌های جنگلی کمک کرده و در طرح های پژوهشی نیز کاربرد داشته باشد.
 
 پرندگان توانایی فرود آمدن و نشستن روی هر شاخه ای را دارند، صرف نظر از شکل، اندازه و بافت شاخه های درختان، می توانند روی آن ها فرود آیند.  به تازگی ، محققان دانشگاه استنفورد از این پرندگان  برای طراحی روباتی پرنده الهام گرفته اند که می تواند برای انجام تحقیقات زیست محیطی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
این پژوهشگران موفق به ساخت نوعی روبات پرنده دارای هوش مصنوعی شدند که "SNAG" نام دارد. این روبات، حرکات پرندگان واقعی را برای نشستن روی سطوح مختلف و حمل اشیا تقلید می کند.
 
ویلیام رودریک، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی و فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد در این رابطه می گوید: تقلید از نحوه پرواز و نشستن پرندگان آسان نیست. میلیون‌ها سال تکامل، باعث شده تا برخاستن و فرود آمدن، حتی در میان پیچیدگی و تنوع شاخه ‌های درختان جنگل ها برای این موجودات کاری آسان محسوب شود.
در این مطالعه  دانشمندان از ویژگی های فیزیکی و توانایی های خاص پرندگان استفاده کردند تا حرکات روبات را تا حد امکان واقعی کنند. در این مطالعه از پنج دوربین پرسرعت برای ضبط  حرکات طوطی‌ها  در هنگام پرواز و فرود آمدن روی سطوح مختلف استفاده شد. به گزارش سیناپرس، سکوهای فرود مورد استفاده در این پروژه حاوی حسگرهایی بودند که حرکات فیزیکی مرتبط با فرود، نشستن و برخاستن پرندگان را ثبت می کردند. 
 
ویلیام رودریک در این رابطه می گوید: آنچه ما را شگفت زده کرد این بود که طوطی ها صرف نظر از اینکه روی چه سطوحی فرود می آمدند، همان مانور هوایی همیشگی را انجام دادند. آنها به پاهایشان اجازه می دهند تا تنوع و پیچیدگی بافت سطوح مختلف را کنترل کنند.
 
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، محققان روباتی ساختند که می تواند به اطراف پرواز کرده، اشیاء را گرفته و حمل کند و البته به خوبی روی سطوح مختلف فرود آید.به گزارش سیناپرس، روبات  SNAG به جای استخوان دارای ساختارها و موتورهای ساخته شده توسط چاپگرهای سه بعدی است که با کمک عضلات و تاندون های مصنوعی به وی امکان تقلید حرکت پرندگان را می دهد.
 
هر یک از پاهای SNAG بر پایه پاهای یک شاهین شاهین ساخته شده و مجهز به موتورهایی برای حرکت به جلو و عقب و گرفتن اجسام است. این ساختار ویژه به SNAG امکان می دهد تا پنجه های خود را  با سرعت بالا باز و بسته کند.به گزارش سیناپرس، در ادامه، توانایی های SNAG با استفاده از یک سیستم ریلی آزمایش شد که آن را در سطوح مختلف، با سرعت ها و جهت گیری های از پیش تعریف شده، اشیایی به آسمان پرتاب شد. این پرنده رباتیک با موفقیت اشیای فوق، از جمله یک آدمک طعمه، یک کیسه لوبیا و یک توپ تنیس را در هوا گرفت.
 
گفتنی است برنامه های بی شماری برای استفاده از این روبات در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین این موارد می توان به انجام عملیات جستجو و نجات و نظارت بر آتش سوزی اشاره کرد. علاوه بر موارد فوق می توان از این روبات پرنده برای به دست آوردن درک بهتری از زیست شناسی پرندگان و تحقیقات زیست محیطی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، پژوهشگران توانستند با اتصال سنسور دما و رطوبت به این روبات، شرایط اقلیمی برخی مناطق جنگلی دوردست را مطالعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.