اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
11:26 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131114

زارع‌پور: از شبکه ملی اطلاعات هیولا ساخته‌اند/ مصوبه الزام دستگاه‌ها به اجازه زیرساخت‌ها به بخش خصوصی

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در یک کلام اگر بخواهم بگویم وزارت ما وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و همه بخش‌های این وزارتخانه باید نقش و وظایف خود را در تحقق این شبکه ببینند.

Zarepour Majlis.png

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور امروز در جلسه علنی مجلس درخصوص بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همان‌طور که از روز اول عرض کردم مسوولیت این کار برعهده من خواهد بود و برای آن سازوکاری پیش‌بینی کرده‌ام و شورایی تحت عنوان شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است.

او با اشاره به اینکه محور فعالیت‌ها در دوره جدید وزارت ارتباطات مبتنی بر توسعه شبکه ملی اطلاعات است، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به سرعت اجرایی شود و باوجود همه زحماتی که در گذشته کشیده شده، وضعیت مطلوبی در این حوزه نداریم.

زارع‌پور افزود: بیش از 10 سال است که شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح است اما به تازگی سال گذشته و در شهریور ماه شورای عالی فضای مجازی تکلیف دستگاه‌ها را در تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص کرد و من نیز پیشتر اعلام کردم که برای تحقق برنامه‌های خود در چارچوب شبکه ملی اطلاعات و تکالیف قانونی خود برنامه‌های مدونی دارم.

به گفته او، بیش از 120 پروژه بزرگ ذیل شبکه ملی اطلاعات و پیش‌بینی‌های شورای عالی فضای مجازی تعریف شده است و شبکه ملی اطلاعات یکی از الزامات امروز کشور است و بحث بسیار مهمی است که متاسفانه دو هیولا از آن در این سال‌ها ساخته شده است.

او افزود: از این شبکه یک هیولا برای مسوولان و یک هیولا برای مردم ساخته‌اند و عده‌ای می‌گویند که این قابل تحقق نیست و امری دست نیافتنی است و دومین غولی که برای مردم از آن ساخته شده است می‌گویند اگر این شبکه راه‌‌اندازی شود، اینترنت محدود می‌شود و دسترسی‌های مردم کم خواهد شد درحالی‌که به هیچ‌وجه این طور نیست.

او اظهار داشت: در مورد نگرانی مردم باید خیال آنها راحت باشد چراکه شبکه ملی اطلاعات دو بخش مهم دارد بخش اول یک شبکه با کیفیت، پرسرعت و امن داخلی است که برنامه ما این است که در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها را راه‌اندازی کنیم تا همه مردم حتی در روستاها که لیاقت سرعت‌های چندصد مگابیت در ثانیه‌ای و حتی چند گیگ را دارند به آن دست پیدا کنند.

وزیر ارتباطات افزود: برنامه‌ریزی کرده ایم تا شبکه پرسرعت را در همه جا راه‌اندازی کنیم. نیازمند عزم ملی است و همه باید پای کار بیایند و مانند دوره‌‌ای که عزم گازکشی در کشور ایجاد شده بود و همه پای کار آمدند برای این موضوع نیز یک عزم ملی ایجاد شود و نهضت فیبر نوری فعال شود. اگر این شبکه فعال شود اولا برای سرویس های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و اگر روزی اینترنت قطع شد ما در داخل مساله‌ای نخواهیم داشت.

به گفته او، بسیاری از مسایل امروز ما به خاطر قطعی فیبر نوری است و امروز 430 گیگ از ظرفیت اینترنت و حدود هفت درصد از آن به دلیل قطع فیبر نوری در خلیج فارس از دسترس خارج شده و در چنین شرایطی اگر ما شبکه داخلی پر سرعت خود را داشته باشیم به هیچ وجه نباید کندی و قطعی را مردم احساس کنند. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی ارتباطات بین المللی نیز تسهیل می‌شود و می‌توانیم به عنوان HUB منطقه‌ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم.

زارع پور گفت: در حوزه ترانزیت 1.3 ترابیت ظرفیت انتقال فعال داریم و حتی ترافیک نت برخی همسایه‌ها را نیز حمایت می‌کنیم. در سال آینده قرار است این رقم سه برابر شود و باید در مرزها مراکز داده‌ای راه‌اندازی شود تا یک مزیت برای کشور ایجاد کنیم.

او افزود: طی چهار سال آینده ظرفیت ترانزیتی خود را به 10 ترابیت خواهیم رساند که می‌تواند یک بازدارندگی، درآمدزایی و افزایش کیفیت را برای کشورمان به دنبال داشته باشد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای آن 20 میلیون پورت پرسرعت پیش‌بینی شده که هر کدام به 2.5 میلیون تومان منابع نیاز دارد البته بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد که به دلیل بازدهی بلندمدت سرمایه در این بخش باشد بخشی از تسهیلات برای بخش خصوصی فراهم شود.

زارع پور افزود: بخشی از اعتبارات نیز در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری باید قرار بگیرد تا زیرساخت‌ها را فراهم و دیتاسنتر بزرگی را حداقل در پنج نقطه کشور به عنوان قطب داده راه‌اندازی کنند.

او تصریح کرد: باید شبکه زیرساخت و شبکه حاکمیتی کشور تقویت شود و ظرفیت آن به 3 برابر افزایش یابد. طی ماموریتی که به رئیس شرکت زیرساخت داده شده، باید این مهم تا سال آینده به دو برابر افزایش یابد. برای پروژه فیبر نوری منازل نیز ظرفیت باید تا 3 برابر افزایش پیدا کند.

زارع‌پور مساله دیگری که نمایندگان مجلس می‌توانند در آن حوزه کمک حال وزارت ارتباطات باشند را واگذاری دکل‌های برق و کانال‌های در اختیار شهرداری به وزارت ارتباطات دانست و ادامه داد: اگر ما بخواهیم خود زیرساخت ایجاد کنیم و خیابان‌ها و کوچه‌ها را حفاری کنیم تا دکل در آنها نصب کنیم، هم هزینه زیادی دارد و هم دچار مشکلاتی برای مردم می‌شود، درحالی‌که این امکانات می توانند در اختیار وزارت ارتباطات و این پروژه ملی قرار گیرد.

او افزود: در این راستا پیشنهادی در دولت به تصویب رسیده و امیدواریم به زودی تبدیل به قانون شود که براساس آن تمام دستگاه‌ها و نهادهای عمومی ملزم به اجاره زیرساخت‌های خود به بخش خصوصی شدند. در این راستا یک منبع درآمدی نیز برای دستگاه ها ایجاد خواهد شد، اگر این اتفاق نیفتد، در پروژه‌های ملی کُندی ایجاد می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید به نقطه‌ای برسیم که وضعیت ترافیک داخل به خارج برعکس شود، اظهار کرد: ابتدای سال گذشته نسبت مصرف ترافیک خارجی به داخلی 75 به 25 درصد بوده، ولی از ابتدای امسال این نسبت به 65 به 35 تغییر کرده است.

او افزود: با اتخاذ دو راهبرد توسعه خدمات و توسعه شبکه در نظر داریم نسبت مصرف نسبت ترافیک خارجی به داخلی را تغییر دهیم و بال سوم تحقق این هدف، امنیت شبکه بوده که نیازمند توجه جدی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.