تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
14:36 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131134

مرکز توسعه تجارت الکترونیک همایش آشنایی با امضای الکترونیکی را برگزار کرد

 
مرکز توسعه تجارت الکترونیک همایشی با هدف آشنایی‌ دستگاه‌های اجرایی با مفاهیم حوزه امضای الکترونیکی برگزار کرد. این مرکز متولی زیرساخت کلید عمومی و توسعه به ­کارگیری خدمات امضای الکترونیکی در کشور است.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، همایش آشنایی با امضای الکترونیکی مبتنی بر کلید عمومی و خصوصی به منظور آشنایی دستگاه‌های اجرایی با مفاهیم و موضوعات حوزه امضای الکترونیکی و تسریع در اجرای مصوبات ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، روز گذشته برگزار شد.
 
در ابتدای همایش، «رضا جوادی‌نیا»، معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا، با تشریح ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور از منظر زیرساخت کلید عمومی، به معرفی این زیرساخت و مفاهیم آن پرداخت.
 
وی یادآور شد در کنار مرکز ریشه کشور، برخی از دستگاه‌های اجرایی به صورت موازی اقدام به راه‌اندازی مرکز صدور گواهی از نوع ریشه برای خود کرده‌اند که با توجه به اینکه گواهی‌های صادره توسط این دستگاه‌ها بدون اخذ مجوز از شورای سیاست‌گذاری بوده، دارای وجاهت قانونی نیست. از همین روی چنانچه در صورت استفاده دچار چالش‌های قانونی و دعوای حقوقی شوند، این گواهی‌ها غیر قابل استناد در محاکم قضایی کشور هستند.
 
 
جوادی‌نیا در ادامه ضمن تشریح روش‌های مختلف تجهیز سامانه‌ها به قابلیت به­ کارگیری گواهی الکترونیکی و بیان ویژگی‌های هر روش پرداخت. او خاطرنشان کرد که انتخاب روش تجهیز سامانه کاملا به ماهیت سامانه و فرآیندهای مرتبط با آن بستگی داشته و نمی‌توان از یک روش یکسان برای تجهیز همه سامانه­‌ها استفاده کرد.
 
معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا در بخش انتهایی صحبت­‌هایش به برخی اقدامات انجام شده در راستای توسعه به ­کارگیری امضای الکترونیکی در کشور و همچنین معرفی برخی سامانه­‌هایی که در حال حاضر قابلیت استفاده از امضای الکترونیکی در آن‌ها ایجاد شده اشاره کرد؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه‌های جامع تجارت، تدارکات الکترونیک دولت، بارنامه برخط، سفته و برات الکترونیکی، اشاره کرد.
 
در بخش دوم همایش، «شیری» مدیر سامانه تجارت خارجی سامانه جامع تجارت ایران و «شیرازی» رئیس گروه نرم‌افزار سازمان راهداری نیز به ارائه تجربیات موفق خود در زمینه به کارگیری امضای الکترونیکی در فرآیندهای سامانه­‌های خود پرداختند.
 
همچنین در ادامه، نمایندگانی از بخش خصوصی فعال در حوزه امضای الکترونیکی مشتمل بر ۵ شرکت، به تشریح توانمندی‌های خود پرداختند.
 
لازم به ذکر است در این همایش نمایندگان دستگاه‌‌های اجرایی نظیر سازمان غذا و دارو، بیمه مرکزی ج.ا.ا، گمرک ج.ا.ا، سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و نیروی انتظامی و همچنین بخش خصوصی فعال در حوزه امضای الکترونیکی حضور داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.