اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
16:45 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131146

سیاست‌های حریم خصوصی غول‌های تکنولوژی رویکرد جمع‌آوری داده را تغییر داد

 
تا امروز فعالان حوزه تبلیغات دیجیتالی به داده‌های شرکای تجاری خود از جمله غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های تبلیغاتی وابسته بودند و برای هدف‌گیری و تمرکز بر مخاطب از این داده‌ها استفاده می‌کردند. با این حال پافشاری دولت آمریکا بر محافظت از نقض حریم خصوصی، کلاهبرداری و رفتار غیررقابتی، غول‌های تکنولوژی برای بررسی جریان داده‌های کاربر تمهیداتی اندیشیده‌اند.
 
 در حالی که غول‌های تکنولوژی از جمله اپل و گوگل سیاست‌های محافظت از داده جدیدی منتشر می‌کنند، شرکت‌های مختلف به دنبال راهکارهای جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و ساخت یک نمایه دقیق در مورد آنها هستند.
 
تبلیغ‌کنندگان تاکنون به داده‌های شرکای تجاری از جمله غول‌های تکنولوژی و دیگر شرکت‌های تبلیغات وابسته بودند، اما با تغییر شرایط این شرکت‌ها به تاکتیک‌های سنتی روی آورده و روش‌های تازه‌ای را برای جمع‌آوری داده مشتریان بررسی می‌کنند.
 
غول‌های تکنولوژی چطور شرایط را تغییر دادند؟
ابتدای امسال شرکت اپل با اعتمال تغییراتی در دستگاه‌های خود نحوه ردیابی دستگاه‌های موبایل را محدود کرد. طبق سیاست‌های جدید اپل، شرکت‌ها برای ردیابی افراد باید از آنها اجازه بگیرند. بسیاری از کاربران به اپلیکیشن‌هایی مثل فیس‌بوک و اسنپ‌چت چنین اجازه‌ای ندادند.
 
گوگل هم در تلاش است با اعمال یک سیاست مشابه، ردیابی در مرورگر کروم را محدود کند.
 
در عین حال نهاد نظارت بر امور مشتریان آمریکا یعنی اداره محافظت از امور مالی مشتری (Consumer Financial Protection Bureau) از غول‌های تکنولوژی از جمله آمازون، اپل، فیس‌بوک، گوگل، پی‌پل و اسکوئر خواسته تا روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و نحوه استفاده از داده‌های پرداختی مشتریان را شرح دهند.
 
این تغییرات چه تاثیری بر تبلیغ‌کنندگان می‌گذارد؟
سیاست‌های اپل برای بازیگران عرصه تجارت الکترونیکی از جمله فیس‌بوک و اسنپ مضر است. حالا این شرکت‌ها داده‌های کمتری در مورد عادت‌ها و علاقه‌های مشتریان دریافت می‌کنند.
 
نه تنها دسترسی مشتریان بالقوه برای تبلیغ‌کنندگان دشوار شده بلکه قیمت تبلیغات هم افزایش یافته است.
 
آژانس دیجیتالی میوت‌سیکس (MuteSix) به روزنامه وال‌استریت گفته است، مشتریان این شرکت به طور میانگین شاهد ۲۵ درصد افزایش قیمت برای تبلیغات فیس‌بوک بوده‌اند.
 
شرکت‌ها برای رسیدن به داده چه می‌کنند؟
برند‌ها با تاکتیک‌های مختلفی سعی می‌کنند مشتریان را به ارائه اطلاعات‌شان مجاب کنند. این تاکتیک‌ها عبارت‌اند از طرح‌های وفاداری، خبرنامه، رأی‌گیری، پرسش و پاسخ و کد‌های QR که برند‌ها با مشتریان به اشتراک می‌گذارند.
 
شرکت خیریه آووکادوز فروم مکزیکو (Avocados From Mexico) یک رقابت برگزار کرده و یک خودرو شاسی‌بلند هم به عنوان جایزه این رقابت اختصاص داده است. مشتریان برای ورود به این رقابت باید کد‌های کیو‌آری را که در صفحه‌نمایش‌هایی داخل فروشگاه ارائه شده اسکن کنند و اطلاعات فردی از جمله نام، ایمیل، تاریخ تولد و شماره تماس خود را در آن وارد کنند.
 
میلر های لایف (Miller High Life) هم شرکت دیگری است که یک رقابت آنلاین ترتیب داده و برندگان یک ست مبلمان پاتیو دریافت می‌کنند. این شرکت به واسطه همین رقابت توانست اطلاعات دقیق بیش از ۴۰ هزار شرکت‌کننده را دریافت کند.
 
شرکت مالسون کورز بورِج (Molson Coors Beverage)، شرکت سرشاخه میلر (Miller High Life)، نیز بیش از ۳۰۰ بار دست به چنین اقداماتی زده و گوشه‌چشمی هم به قرعه‌کشی و رقابت‌های کافه‌ای داشته تا اطلاعات مشتریان کشورش را دریافت کند.
 
شرکت‌ها برای ساخت نمایه‌‌ای دقیق از مشتریان خود به نرم‌افزار پیچیده و علم داده نیاز دارند که بسیار هزینه‌بر است. ایوان کیسنر، نماینده ارشد آووکادوز فروم مکزیکو، در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت می‌گوید: «ما کم‌کم کارمان را انجام می‌دهیم اما این کار سال‌ها زمان می‌برد.»
 
شرایط برای شرکت‌هایی که کالای بسته‌بندی‌شده می‌فروشند از این هم دشوارتر است. این شرکت‌ها مستقیماً با مشتری ارتباط ندارند و در نتیجه دریافت اطلاعات مصرف‌کننده هم برایشان دشوارتر است.
 
این شرکت‌ها فعلاً از فیس‌بوک، گوگل و آمازون برای بازاریابی و تبلیغ برند خود استفاده می‌کنند اما اگر دیتابیس یا پایگاه داده‌ای برای خودشان بسازند، هزینه کارزارهای تبلیغات کاهش و بازدهی آنها هم افزایش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.