اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 8, 2021
11:18 چهارشنبه، 17ام آذرماه 1400
کد خبر: 131159

اولین گزارش شفافیت یوتیوب: ۲.۲ میلیون ادعای نادرست کپی رایت علیه ویدیوها

 
یوتیوب برای اولین بار در گزارشی اعلام کرده که بیش از ۲.۲ میلیون ویدیو در بازه زمانی ماه ژانویه (دی) تا ژوئن (خرداد) ۲۰۲۱ با ادعای نقض کپی رایت روبرو شده بودند، اما در نهایت این درخواست‌ها نادرست شناخته شدند.
 
یوتیوب به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که آن را تحت عنوان «گزارش شفافیت کپی رایت» معرفی می‌کند و قرار است هر شش ماه به اشتراک گذاشته شود. این گزارش می‌گوید در نیمه نخست ۲۰۲۱ بیش از ۲.۲ میلیون درخواست نادرست کپی رایت دریافت کرده که معادل کمتر از ۱ درصد از ۷۲۹ میلیون درخواست کپی رایت بوده است. وقتی تولیدکنندگان محتوا این درخواست‌ها را به چالش کشیده‌اند، یوتیوب در ۶۰ درصد موارد با بررسی پرونده به نفع محتواسازان رای داده است.
 
بر اساس اطلاعات این گزارش، ۹۹ درصد از درخواست‌ها توسط سیستم خودکار یوتیوب موسوم به Content ID صادر شده است. افزون بر این، یوتیوبرها در مجموع نسبت به ۳٫۶۹۸٫۰۱۹ درخواست کپی رایت اعتراض کرده‌اند و در ۴۰ درصد مواقع درخواست آن‌ها رد شده است.
 
 
یوتیوب به دنبال بهبود مشکلات سیستم کپی رایت
در گزارش شفافیت کپی رایت یوتیوب ذکر شده که هیچ سیستمی بی‌نقص نیست. خطا می‌تواند حتی با وجود اندیشیدن تمهیدات مناسب برای مقابله با سوء استفاده از مکانیزم‌ها به وجود بیاید. با این حال، انتظار می‌رود که سازوکارهای بهتری برای بررسی درخواست‌های کپی رایت در نظر گرفته شود.
 
اگرچه آمار درخواست‌های نادرست کپی رایت در مقایسه با حجم عظیم بقیه درخواست‌ها بسیار اندک به نظر می‌رسد، اما یوتیوبرها مدت‌هاست نسبت به چگونگی مدیریت این درخواست‌ها انتقاد دارند. درخواست کپی رایت می‌تواند ویدیوها را از دسترس خارج کند، باعث قطع صدا شود یا درآمد آن‌ها را به مدعی اثر بدهد.
 
«سوزان وجیسکی» مدیرعامل یوتیوب در سال ۲۰۱۹ در پستی در وبلاگ این شرکت گفته بود که انتقادات تولیدکنندگان محتوا را شنیده است. در آن زمان اعلام شد که یوتیوب به دنبال روش‌هایی برای ایجاد تعادل میان حقوق مالکان اثر و محتواسازان خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.