امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 10, 2021
11:32 جمعه، 19ام آذرماه 1400
کد خبر: 131216

حمله باج افزاری هکرهای روسی به نیروگاه استرالیایی

 
یکی از قدرتمندترین گروههای هکری روسی مسئولیت حمله آخر هفته گذشته به یک نیروگاه برق استرالیایی را که به میلیونها نفر خدمات رسانی دارد، برعهده گرفت.
 
 مطبوعات استرالیا دوشنبه هفته جاری گزارش کرده بودند هکرهای تحت حمایت دولت چین عامل حمله به نیروگاه CS Energy هستند که متعلق به ایالت کوئینزلند در شمال شرقی استرالیاست. گزارشهای مذکور که در بحبوحه تنشهای شدید میان استرالیا و چین منتشر شدند، باعث شد این نیروگاه روز سه شنبه بیانیه ای منتشر کند و به نقل از اندرو بیلز، مدیرعامل خود اعلام کرد در حال حاضر هیچ نشانه ای از این که واقعه سایبری یک حمله تحت حمایت دولتی بوده است، وجود ندارد.
 
در این بین گروه باج افزاری Conti از نیروگاه CS Energy در وب سایت خود به عنوان یکی از قربانیانش نام برد.
 
برت کالو، تحلیلگر تهدید در شرکت امنیتی "امسی سافت" اظهار کرد: گروه Conti نام CS Energy را در وب سایت خود قرار داده که نشان می دهد یکی از زیرشاخه هایش مسئول این حمله بوده است.
 
نشریه دیلی میل و سایر مطبوعات استرالیا، مستقیما چین را عامل این حمله معرفی کرده بودند. اما کالو گفت: تصور می رود Conti یک گروه مستقر در روسیه باشد نه یک گروه چینی و به نظر می رسد حمله به شرکت CS Energy صرفا یک مورد دیگر از سلسله حملات باج افزاری است که با انگیزه های مالی صورت می گیرد.
 
گروه Conti مانند گروههای باج افزاری دیگر، با زیر شاخه هایش به اهداف مورد نظر رخنه کرده و سپس برنامه ای برای به رمز درآوردن فایلهای رایانه ای نصب کرده و قربانیان را برای مذاکرات پرداخت باج به Conti ارجاع می دهد.
 
بر اساس گزارش رویترز، این گروهها حملات به نیروگاهها، بیمارستانها و سایر زیرساختهای حساس را در یک سال گذشته افزایش داده اند. مقامات و محققان غربی اعلام کرده اند بعضی از این گروهها ارتباطاتی با سازمانهای اطلاعاتی روسیه دارند اما چنین اتهاماتی علیه سازمانهای چینی مطرح نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.