اپراتورها

تلفن همراه

December 11, 2021
10:48 شنبه، 20ام آذرماه 1400
کد خبر: 131223

عدم منطقی شدن تعرفه ها، مخابرات را به ورشکستگی سوق می دهد

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: شرکت مخابرات هم اکنون به شدت با کاهش منابع درآمدی مواجه شده است و در صورت تداوم وضع موجود، روند توسعه این شرکت قطعا متوقف شده و عدم منطقی شدن تعرفه ها، مخابرات را به ورشکستگی سوق می دهد.
 
به گزارش رکنا، یکی از مهمترین عوامل کاهش درآمدهای شرکت مخابرات ایران عدم تغییر تعرفه تلفن ثابت در ۱۲ سال گذشته است که این مساله با توجه به تورم شدید موجود در کشور در ۱۲ سال اخیر و افزایش شدید هزینه های مختلف شرکت مخابرات در این مدت، این شرکت را به شدت در تامین منابع لازم برای پرداختی های خود با مشکل مواجه کرده است.
 
در این میان یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز مشکلات این روزهای شرکت مخابرات شده و موجب شده است که این شرکت نتواند بدهی های کلان خود به پیمانکاران تحت قراردادش را بپردازد، ثابت ماندن تعرفه های تلفن ثابت در ۱۲ سال گذشته است که منجر به آن شده که مخابرات ایران به شدت با محدودیت منابع مالی مواجه شود. در واقع، در ۱۲ سال گذشته با این که بسیاری از هزینه های زیرساختی شرکت مخابرات ایران افزایش یافته و این شرکت نتوانسته است که بدهی های خود به پیمانکاران را بپردازد، اما مسئولان ادوار مختلف وزارت ارتباطات به این شرکت اجازه نداده اند که تعرفه های تلفن ثابت را افزایش دهد.
 
بدهی های چند صد میلیاردی مخابرات ایران به پیمانکاران
این اتفاق باعث شده است که درآمدهای شرکت مخابرات از هزینه های آن به شدت کمتر شود و آن طور که برخی پیمانکاران تحت قرارداد مخابرات به رکنا می گویند، این شرکت چهار تا پنج سال است که بدهی های کلان چند ده میلیارد تومانی و حتی چند صد میلیارد تومانی به برخی پیمانکاران زیر نظر خود دارد و حتی در ماه های ابتدایی امسال، مخابرات ایران چند ماه نتوانست حق بیمه درمانی پرسنل برخی پیمانکاران زیر نظر خود را بپردازد.
 
در این میان حتی آن طور که پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت مخابرات ایران می گویند، هم اکنون برخی حساب های این شرکت در بانک های دولتی مسدود شده و اکنون عملا این شرکت ورشکسته است. این در حالی است که بخش زیادی از نهادهای رسمی، عمومی و دولتی، نه تنها خدمات تلفن ثابت، بلکه سرویس های اینترنت خود را نیز از شرکت مخابرات ایران دریافت کرده اند و ورشکسته شدن کامل این شرکت می تواند اینترنت و تلفن ثابت بخش زیادی از نهادهای رسمی کشور از جمله نیروی انتظامی، اورژانس، آتش نشانی ها و وزارتخانه ها را با مشکل مواجه کند.
 
مشکل شدید مخابرات در پرداخت حقوق پرسنل
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که بخش زیادی از درآمد شرکت های طرف قرارداد با مخابرات ایران، از سوی همین شرکت تامین می شود و عمده عملیات فنی مربوط به شرکت مخابرات، توسط همین شرکت ها انجام می شود و عملا بدنه شرکت مخابرات ایران بدون پیمانکاران آن، قادر به انجام هیچ کدام از کارهای فنی نیست. بنابراین اگر شرکت های پیمانکار مخابرات ایران، به دلیل بدهی های سنگینی که این شرکت به آنها دارد، ورشکسته شوند و به تعطیلی کشیده شوند، در درجه اول خود شرکت مخابرات متضرر خواهد شد.
 
اما به گفته برخی پیمانکاران طرف قرارداد شرکت مخابرات ایران، مشکلات مالی شدید این شرکت هم اکنون در حدی است که مخابرات حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز با مشکل مواجه است و همچنین این شرکت بدهی های کلانی به بانک هایی دارد که در سال های اخیر وام های چند صد میلیاردی از آنها گرفته است. البته در چنین شرایطی، به گفته پیمانکاران زیر نظر مخابرات ایران، این شرکت بازهم برای این که با اعتراض برخی پرسنل و بخصوص بازنشستگان خود مواجه نشود، در ماه های اخیر با استقراض از منابع مختلف، به سختی توانسته است که حقوق پرسنل خود را پرداخت کند.
 
مخابرات: ریشه اصلی مشکلات، ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت برای ۱۲ سال
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که دریافت هزینه بابت ارائه خدمات تلفن ثابت یا اینترنت پرسرعت، تنها منابع درآمدی شرکت مخابرات ایران نیست و این شرکت بخشی از سهام شرکت همراه اول را نیز در اختیار دارد و قسمتی از درآمد خود را به همین شکل کسب می کند. البته مخابرات ایران اساسا درآمدهای متفرقه زیادی دارد، اما بازهم شرایط دخل و خرج شرکت مخابرات به گونه ای پیش رفته که این شرکت در سال های اخیر با بدهی های کلان زیادی مواجه شده و به نوعی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
 
این ها نکاتی است که محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران نیز به صورت ضمنی در گفت و گو با رکنا آن را تایید کرد و اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران چند سالی است که به شدت با محدودیت منابع مالی مواجه است و به همین دلیل در بخشی از پرداختی خود با مشکل مواجه شده است.
 
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل کاهش درآمدهای شرکت مخابرات ایران عدم تغییر تعرفه تلفن ثابت در ۱۲ سال گذشته است که این مساله با توجه به تورم شدید موجود در کشور در ۱۲ سال اخیر و افزایش شدید هزینه های مختلف شرکت مخابرات در این مدت، این شرکت را به شدت در تامین منابع لازم برای پرداختی های خود با مشکل مواجه کرده است.
 
بیدخام تاکید کرد: دو بخش از مهمترین منابع درآمدی شرکت مخابرات ایران، دریافت هزینه از مشترکان تلفن ثابت و مشترکان اینترنت پرسرعت است و اگر این شرکت نتواند درآمدهای مناسبی را از این دو طریق کسب کند، قطعا در نگهداری و توسعه زیرساخت ها و پرداخت بدهی به پیمانکاران با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. در همین راستا نیز اخیرا شرکت مخابرات ایران پیشنهاداتی را به شورای رقابت ارائه داده است تا درآمدهای خود از طریق مشترکان تلفن ثابت را افزایش دهد.
 
پیشنهاد شرکت مخابرات به شورای رقابت برای دریافت هزینه نگهداری از مشترکان
بیدخام درباره جزئیات پیشنهادات شرکت مخابرات به شورای رقابت توضیح داد: ما معتقدیم که تعرفه های تلفن ثابت باید منطقی شود، چون ۱۲ سال است که این تعرفه ها تغییری نکرده است. به همین دلیل، ما راهکاری را به شورای عالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات پیشنهاد داده ایم تا براساس آن، هزینه ای به عنوان هزینه نگهداری به قبض تلفن مشترکان ثابت اضافه شود که در قالب انجام این کار، بخشی از منابع مالی شرکت مخابرات تقویت خواهد شد.
 
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: ما هم اکنون برای نگهداری از هر خط تلفن حدود ۲۵ هزار تومان هزینه می کنیم، این در حالی است که درآمد شرکت ها از هر خط تلفن، حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار تومان است. در واقع، شرکت مخابرات ایران برای نگهداری از هر خط تلفن، هزینه هنگفتی را صرف می کند. بر همین اساس، این شرکت به شورای رقابت پیشنهاد داده است که از این به بعد تمام مشترکان تلفن ثابت، بسته به محلی که در آن زندگی می کنند، ماهانه مبلغی را نیز تحت عنوان هزینه نگهداری تلفن ثابت خود بپردازند.
 
این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در طرح پیشنهادی شرکت مخابرات به شورای رقابت، هیچ پیشنهادی برای افزیش نرخ اینترنت ارائه نشده است و حتی قرار نیست تعرفه های تلفن ثابت نیز افزایش یابد، بلکه فقط قرار است ماهانه مبلغ ۱۶ هزار تومان به عنوان هزینه نگهداری از خطوط تلفن ثابت از مشترکان دریافت شود. البته در بسته پیشنهادی شرکت مخابرات به شورای رقابت، قرار است مکالمات درون استانی تلفن ثابت تا سقف مشخصی برای تمام مشتریان رایگان شود.
 
وی در ادامه تاکید کرد: هزینه نگهداری ماهانه هم از مشترکان عمومی و هم از نهادهای رسمی شامل وزارتخانه ها، ادارات و سایر نهادهای دولتی و عمومی دریافت خواهد شد. همچنین این هزینه برای مشترکان شهری و روستایی متفاوت خواهد بود و اساسا مشترکان مختلف با توجه به محلی که در آن زندگی می کنند، هزینه متفاوتی را برای نگهداری از خطوط تلفن خود پرداخت خواهند کرد، اما این هزینه به طور متوسط در سطح کشور حدود ۱۶ هزار تومان خواهد بود.
 
مخابرات ۲ هزار میلیارد تومان از مردم و دولت طلب کار است
نکته مهم دیگری که بیدخام به آن اشاره کرد، این است که شرکت مخابرات ایران صرف نظر از بدهی هایی که به برخی پیمانکاران زیر نظر خود دارد، طلب های کلانی را هم از دستگاه های مختلف دولتی و عمومی و حتی مشترکان خانگی دارد و در مجموع طلب شرکت مخابرات از بخش های گوناگون به حدود ۲ هزار میلیارد تومان می رسد و آن طور که این مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران می گوید، اگر این شرکت بتواند مطالبات خود از نهادهای عمومی و مشترکان خانگی را وصول کند، قطعا راحت تر خواهد توانست که بدهی های خود به پیمانکاران طرف قراردادش را بپردازد.
 
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان این که در صورت تامین منابع مالی، اولویت اول این شرکت توسعه زیرساخت ها خواهد بود، گفت: ما اگر بتوانیم با استفاده از راهکار پیشنهادی به شورای رقابت و وصول طلب های خودمان از بخش های مختلف، منابع مالی گوناگونی را به دست آوریم، قطعا در درجه اول به توسعه زیرساخت های مخابراتی کشور خواهیم پرداخت و در درجه دوم تلاش می کنیم که بدهی های پیمانکاران زیرمجموعه خود را نیز بپردازیم.
 
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که شرکت مخابرات هم اکنون به شدت با کاهش منابع درآمدی مواجه شده است، در صورت تداوم وضع موجود، روند توسعه این شرکت قطعا متوقف خواهد شد و مخابرات ایران عملا نخواهد توانست که سرویس های مناسبی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد و این مساله باعث می شود تمام سهامداران شرکت مخابرات و همه نهادهایی که از این شرکت خدمات می گیرند، با مشکلات زیادی مواجه شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.