اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2021
11:08 شنبه، 20ام آذرماه 1400
کد خبر: 131230

ناسا ماهواره اشعه ایکس به مدار فرستاد

 
ساعاتی پیش کاوشگر ویژه مطالعات و تصویربرداری ناسا که مجهز به دوربین پرتو ایکس (IXPE) است با موفقیت توسط موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد.
 
این ماموریت دو ساله، ماحصل تلاش مشترک آژانس فضایی ایتالیا و ناسا است که به مطالعه و اندازه گیری شرایط امواج نوری به کمک  اشعه ایکس اختصاص یافته است.
این ماموریت پیشگام به ناسا اجازه می دهد تا به منشا نور پرتو ایکس، نوعی نور پرانرژی که در طی برخی از شدید ترین رویدادهای آسمانی مانند انفجارهای ابرنواخترها و برخوردهای شدید تولید می شود، نگاه کند.
 
گفتنی است این مأموریت بر اساس فعالیت های انجام شده توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا، مأموریت نجوم اشعه ایکس ناسا، که در سال ۱۹۹۹ پرتاب شده و از بقایای ستارگان منفجر شده، کشف سیاهچاله ها و موارد دیگر تصویربرداری کرده است، انجام خواهد شد. به گفته متخصصان، اطلاعات به دست آمده از کاوشگر IXPE بینش وسیعی در مورد پدیده های اخترفیزیکی که چاندرا در گذشته مطالعه کرده است، ارائه می دهد.
 
بر اساس اعلام رسمی ناسا، کاوشگر IXPE فعالیت خود را در ژانویه سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. این کاوشگر در سال اولحدود ۴۰ جرم آسمانی را به طور دقیق مطالعه خواهد کرد. به گزارش سیناپرس، دوربین IXPE از سه تلسکوپ یکسان شامل آینه ‌هایی تشکیل شده است که پرتو های ایکس را که از اجرام آسمانی مانند سیاه‌ چاله ‌های کلان پرجرم ساطع می ‌شوند، جمع‌ آوری کرده و آنها را روی آشکار سازهایی متمرکز می سازد که می‌توان امواج پولاریز و قطبی آن ها را اندازه ‌گیری کرد.
 
نور پولورایز یا قطبی شده، نوری است که ارتعاشات آن همه در یک جهت قرار دارند، بر خلاف نور مرئی یک لامپ که در تمامی جهات پراکنده می شود. با مطالعه خواص این نورها، اخترشناسان می توانند مطالبی به مراتب بیشتر از سایر روش ها در مورد نوع محیطی که این امواج در سفر خود در سراسر کیهان از آن عبور کرده است، بیاموزند.
به گفته ناسا، این ماموریت پاسخ‌هایی را که مدت‌ ها در انتظار آن بودیم به سوالاتی مانند چگونگی چرخش سیاه‌ چاله‌ها و اینکه آیا سیاه‌ چاله های موجود در مرکز کهکشان ما در گذشته فعالانه از مواد اطراف خود  تغذیه می‌ کرده و اینکه چرا برخی ‌اخترها نور پرتو ایکس زیادی ساطع می ‌کنند، ارائه خواهد کرد. 
به گزارش سیناپرس، رصدخانه IXPE حدود ۳۳ دقیقه پس از پرتاب از موشک جدا شده و سپس سلول های خورشیدی خود را باز کرده و وارد مداری به دور استوای زمین شد. چهل دقیقه پس از پرتاب، اپراتورهای ناسا، اولین مجموعه داده های تله متری را از این کاوشگر دریافت کردند.
در خاتمه گفتنی است پرتاب IXPE یک پیروزی بزرگ برای ناسا است زیرا این آژانس برای پرتاب تلسکوپ جیمز وب در 22 دسامبر (۱۲ روز دیگر)، آماده می شود. ستاره شناسان از تلسکوپ جیمز وب به عنوان چشمان اصلی ناسا در آسمان یاد می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.