اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2021
14:43 شنبه، 20ام آذرماه 1400
کد خبر: 131251

نائب رئیس اول کمیسیون طرح صیانت: هم‌اکنون اختیار فضای مجازی دست دشمن است و باید دست ما باشد

 
نایب رئیس اول کمیسیون بررسی طرح صیانت طی سخنانی در نماز جمعه روز گذشته، با بیان اینکه اگر شبکه‌های مجازی خارجی تحت ضوابط و قانون نباشند،‌ بالاترین ضربه را به امنیت ملی کشور وارد می‌کنند، بر اهمیت کنترل فضای مجازی تاکید کرد.
 
«سید علی یزدی‌ خواه»‌ با تاکید بر اهمیت نظارت بر فضای مجازی، گفت: «باید اداره فضای مجازی در اختیار ما باشد زیرا امروزه اختیار این فضا در دستان دشمنان است و اجازه نمی‌دهند حق بیان شود. به عنوان نمونه امروز روز جهانی حقوق بشر است و اگر در فیسبوک حرفی از شهید سلیمانی بزنید، فیسبوک شما را حذف می‌کند.بنابراین باید به سمت فضای داخلی و شبکه ملی اطلاعات رفت تا بتوان حرف حق را به جهان مخابره کرد.»
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامیبا اشاره به اینکه بیش از  ۲۵ سال است که اینترنت وارد کشور شده است اما هیچ قانونی برای نحوه استفاده صحیح از آن به ویژه فضای مجازی در کشور تهیه نشده، گفت: «اگر شبکه‌های خارجی تحت ضوابط و قانون نباشند،‌ بالاترین ضربه را به امنیت ملی کشور وارد می‌کنند.»
 
طرح صیانت حاصل هزاران ساعت کار است
 عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی با اشاره به تذکرات رهبر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی گفت: «ایشان در نخسین سال فعالیت مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در خصوص مسائل اقتصاد، معیشت، عدالت اجتماعی، جمعیت و فضای مجازی تذکر دادند و تاکید داشتند باید در کوتاه مدت و میان مدت به آنها پرداخته شود.»
 
او همچنین با تاکید بر لزوم قانونمند شدن فضای مجازی گفت: «در جریان بررسی این طرح از نظرات کارشناسان و متخصصان ، صاحبان حرفه، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط هزاران ساعت کار کردند و محتوایی به کمیسیون فرهنگی و کمیسیون مشترک ارائه کردند که این محتوا اکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است.»
 
عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی در ادامه شبکه جهانی اطلاعات را تیغ دو دم عنوان کرد و گفت: «در موضوع علم و دانش و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در فضای جهانی، فضای مجازی یک فرصت است. اما تهدید هم هست و اگر خوب به آن پرداخت نشود می‌تواند به ما آسیب بزند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.