اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 12, 2021
15:13 یکشنبه، 21ام آذرماه 1400
کد خبر: 131295

ساخت نسل جدید باتری به کمک هوش مصنوعی

 
کشف مواد جدید برای تولید باتری ‌هایی با قابلیت بهتر، نیازمند انجام مطالعاتی گسترده است. تحقیقات جدید تکنیک های یادگیری ماشینی نشان می‌ دهد که استفاده از این روش می ‌تواند بسیار سریع ‌تر و مقرون به صرفه تر باشد.
 
 مطالعات جدید در حوزه یادگیری ماشینی می‌تواند طراحی باتری ‌های جامد را تسریع کرده و منجر به دستیابی به فناوری نسل جدید باتری هایی شود که پتانسیل ذخیره انرژی بیشتری نسبت به باتری‌ های لیتیوم یونی داشته و خطر اشتعال در آن ها مرتفع می شود.
با این حال، باتری‌ های جامد زمانی با مشکلاتی مواجه می ‌شوند که مواد درون آنها نسبت به یکدیگر واکنش نشان داده و در نتیجه عملکرد باتری را کاهش می‌ دهند.
تیمی مشترک از محققان آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر آمریکا (NREL) و دانشگاه ایلینویز روشی برای یادگیری ماشینی ابداع کردند که می تواند به طور دقیق خواص ترکیبات معدنی را پیش بینی کند. 
بر اساس یافته های محققین، ترکیبات مورد نظر جامدات کریستالی با اتم های مرتب شده در الگوهای تکراری و سه بعدی هستند. یکی از راه ‌های اندازه‌ گیری پایداری این ساختارهای کریستالی، محاسبه انرژی کل آنها است. 
 
 اگر فازهای واکنشی در سطوح مشترک بین الکترود و الکترولیت در باتری های جامد تشکیل شوند منجر به کاهش ظرفیت و ولتاژ باتری می شود. یافتن مواد سازگار، نیازمند تجزیه نشدن این مواد است اما حوزه گزینه های انتخابی بسیار گسترده است به طوری که برآوردها نشان می دهد که میلیون ها یا حتی میلیاردها ترکیب قابل قبول جامد در انتظار کشف شدن هستند.
 
پیتر سنت جان (Peter St. John)، محقق و پژوهشگر ارشد این پروژه می گوید: شما نمی توانید این شبیه سازی های بسیار دقیق را روی یک بخش عظیم از این فضای ساختار کریستالی بالقوه انجام دهید چراکه هر کدام نیازمند یک محاسبه بسیار فشرده است که در یک ابر کامپیوتر می تواند تا ساعت ها به طول بیانجامد. بعد از این مرحله، پژوهشگران باید داده های به دست آمده را بررسی تا بتوانند به صورت فیزیکی مواد احتمالی جدید را شناسایی کنند.
 
در همین راستا و برای تسریع این فرآیند، محققان از نوعی یادگیری ماشینی به نام شبکه عصبی گراف استفاده کردند. شبکه عصبی گراف الگوریتمی است که می تواند برای شناسایی و برجسته کردن الگوها آموزش ببیند. 
 
باید در نظر داشت که موفقیت هر شبکه عصبی به داده هایی که برای یادگیری استفاده می کند بستگی دارد. به گزارش سیناپرس،محققان برای آموزش شبکه عصبی گراف خود، نمونه های نظری را نه بر اساس طبیعت، بلکه بر اساس محاسبات مکانیکی کوانتومی ایجاد کردند. این رویکرد می‌تواند سرعت کشف مواد جدید با خواص ارزشمند را متحول کرده و به آن‌ها اجازه دهد تا به سرعت، امیدوارکننده ‌ترین ساختارهای کریستالی را نمایان کنند. 
نتایج کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Patterns منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.