بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 12, 2021
16:35 یکشنبه، 21ام آذرماه 1400
کد خبر: 131298

رئیس بانک مرکزی خبر داد: رمزارز ملی در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود

 
رئیس بانک مرکزی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با بیان اینکه موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است از تدوین زیرساخت و دستورالعمل های مربوط به رمزپول ملی در آینده نزدیک خبر داد. این برای بار چندم طی چند سال اخیر است که بانک‌مرکزی درباره این موضوع اطلاع رسانی می‌کند.
 
«علی صالح آبادی»، با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن پروژه رمز پول ملی، گفت: «موضوع رمزپول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد. نکته مهم در این مورد تدوین زیرساخت و دستورالعمل‌های اجرایی است که در حال انجام است.»
 
گسترش تعاملات با کشورهای همسایه
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان این که گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی است، گفت: «این نشست سرآغازی برای همکاری‌های بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در راستای گسترش تعاملات اقتصادی خواهد بود.»
 
رئیس شورای پول و اعتبار، همچنین در ادامه به تشریح جزئیات چرخه امور در سامانه نیما پرداخت و افزود: «بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادر کننده و وارد کننده تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است.»
 
تکرار یک وعده درباره رمز دارایی
صالح آبادی همچنین در مهر ماه امسال هم با اعلام خبری درباره رمزارز ملی اعلام کرده بود: «در آینده رمز پول ملی را به صورت آزمایشی راه اندازی خواهیم کرد که در حال حاضر بانک مرکزی بررسی های خود را روی آن انجام می‌دهد. امیدواریم ضوابط آن در شورای پول و اعتبار نهایی شود و این اتفاق که به صورت محدود در کشورهای دنبال شده، در ایران نیز راه اندازی شود.»
 
شهریور امسال هم مدیر یکی از بانک‌های نیمه خصوص اعلام کرده بود، باید بتوانیم ریال را در قالب رمز ارز منتشر کنیم و در قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از این ابزار استفاده کنیم.
 
اهمیت این موضوع از آنجایی است که CBDC ها نیازی به سوئیفت ندارند و حتی به بلاکچین جهانی نیز نیاز نیست. بانک مرکزی ایران در حال راه اندازی CBDC است و از آنجایی که بلاکچین یک بستر و شبکه جهانی است، که مانند سوئیفت و مخابرات می‌توان از آن استفاده کرد، می‌توانیم به سمت استفاده از CBDC ها در بستر بلاکچین داخلی حرکت کنیم.
 
به هر روی استفاده از رمز ارز ملی یا به عبارتی دیگر دارایی دیجیتال ملی، ماه‌است از سوی بانک مرکزی طرح شده و همچنان در جلسات متفاوت، مورد توجه قرار می‌گیرد. حالا باید منتطر باشیم تا زمانی که بانک مرکزی به طور رسمی از رمزدارایی‌های ملی رونمایی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.