اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 13, 2021
10:45 دوشنبه، 22ام آذرماه 1400
کد خبر: 131310

مایکروسافت از هوش مصنوعی جدیدی برای تشخیص باگ در کد نرم‌افزارها پرده برداشت

 
محققان شرکت مایکروسافت سیستم هوش مصنوعی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند باگ های درون کد برنامه‌ها را تشخیص دهد. این سیستم به توسعه‌دهندگان کمک خواهد کرد تا سریع‌تر، دقیق‌تر و آسان‌تر مشکلات موجود در اپلیکیشن‌هایشان را بیابند.
 
سیستم هوش مصنوعی BugLabs تا حد زیادی شبیه «شبکه‌های مولد رقابتی» (GAN) است. این سیستم توسط «میلتوس الامانیس» محقق ارشد مایکروسافت و «مارک براک‌اشمیت» مدیر ارشد تحقیقات این شرکت توسعه داده شده است.
 
مایکروسافت در این سیستم دو شبکه را در مقابل یکدیگر قرار داده و آن‌ها را با هم مقایسه کرده است. یکی از این شبکه‌ها باگ‌های نمونه را دریافت و دیگری در کد برنامه به دنبال باگ‌ها می‌گردد. عملکرد شبکه‌ها رفته رفته بهتر می‌شود و سیستم هوش مصنوعی مایکروسافت می‌تواند باگ‌های مخفی درون کد برنامه‌ها را تشخیص دهد.
 
 
سیستم تشخیص باگ مایکروسافت هنوز نیاز به توسعه دارد
توسعه‌دهندگان این هوش مصنوعی می‌گویند: «به لحاظ نظری می‌توان با استفاده از روش بازی قایم باشک دستگاه را آموزش داد تا به دنبال باگ‌های اتفاقی پیچیده بگردد. اما این باگ‌ها هنوز از دسترس سازوکارهای مدرن هوش مصنوعی خارج‌اند. به همین دلیل، ما تمرکز خود را روی مجموعه‌ای از باگ‌های مرسوم گذاشتیم…[و] برای آزمایش سیستم‌مان از کدهای پایتون استفاده کردیم.»
 
پژوهشگران مایکروسافت می‌گویند زمانی که هوش مصنوعی تعلیم داده شد، سیستم آن‌ها در یافتن باگ‌ها ۳۰ درصد بهتر از سیستم‌های مشابه عمل کرد. نتایج تحقیقات نشان داده که این سیستم می‌تواند حدود ۲۶ درصد از باگ‌ها را به‌صورت خودکار شناسایی و برطرف کند. محققان می‌گویند: «سیستم ما ۱۹ باگ ناشناخته را در کدهای متن باز گیت‌هاب پیدا کرد. اما نتایج حاصله نشان می‌دهد که شمار زیادی هشدار نادرست هم وجود داشته. بنابراین بهینه‌سازی‌های بیشتری باید صورت بگیرد تا بتوانیم از این سیستم در عمل استفاده کنیم.»
 
محققان در انتها نتیجه گرفته‌اند که هوش مصنوعی آن‌ها نویدبخش است اما هنوز باید روی آن کار کرد. با توجه به فعالیت‌های مایکروسافت برای GPT-3 روی گیت‌هاب، این احتمال وجود دارد که سیستم تشخیص باگ فعلی در نهایت به عنوان یک محصول تجاری عرضه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.