اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 13, 2021
16:31 دوشنبه، 22ام آذرماه 1400
کد خبر: 131333

در دومین نشست نخبگان و مجلس مطرح شد: منع انحصار در خدمات فضای مجازی در طرح صیانت شکل بگیرد

 
جمعی از اساتید و فعالان فضای مجازی با حضور در مرکز پژوهش‌های فضای مجازی، به بررسی جزئیات طرح صیانت پرداختند و تاکید کردند، این طرح باید ضامن تامین حقوق عمومی و تقویت کننده دیپلماسی عمومی کشور شود.
 
دومین نشست از سلسله نشست‌های استماع نخبگانی در مورد طرح صیانت (طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی) با حضور جمعی از اساتید و فعالان فضای مجازی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.
 
رهاشدگی فضای مجازی، ضرورت پیش بینی ضوابط قانونی برای این حوزه، تاخیر و تاخر قانونی ما نسبت به نیازها و مسائل موجود و در مقایسه با کشورهای جهان از جمله محورهایی بود که در این نشست از طرف شرکت‌کنندگان مورد توجه قرار گرفت.
 
همچنین فعالان حوزه فضای مجازی با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کردند: «این طرح باید ضامن تامین حقوق عمومی و تقویت کننده دیپلماسی عمومی کشور شود. ضمن اینکه این فضا نباید بستری برای فعالیت‌های مجرمانه باشد.»
 
اعلام نظر نهایی بعد از پایان جلسات استماع نخبگانی
مدیرکل دفتر فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با بیان اینکه در نشست استماع نخبگانی روز دوشنبه نظرات الحاقی و اصلاحی در مورد طرح صیانت (طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی) مورد بررسی قرار گرفت، از اعلام نهایی نتایج بعد از پایان این جلسات خبر داد.
 
«صادق ستاری‌فر» با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها در جلسات داخلی خود به‌صورت روزانه نظرات را مورد ارزیابی قرار خواهد داد، گفت: «پس از پایان برگزاری جلسات استماع نخبگانی، نسبت به بررسی نهایی و اعمال این نظرات تصمیم‌گیری خواهد شد.»
 
او همچنین درباره گزارش این جلسات گفت: «گزارش کامل این جلسات شامل موارد مورد توافق و موارد اختلافی و پیشنهادات ابداعی و الحاقی به کمیسیون مشترک منعکس خواهد شد.»
 
رهاشدگی فضای مجازی، ضرورت پیش بینی ضوابط قانونی برای این حوزه، تاخیر و تاخر قانونی ما نسبت به نیازها و مسائل موجود و در مقایسه با کشورهای جهان از جمله محورهایی بود که در این نشست از طرف شرکت‌کنندگان مورد تاکید قرار گرفت.
 
در نشست نخست استماع نخبگانی نیز، نخبگان رشته‌های حقوق، ارتباطات و جامعه‌شناسی با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس، انتقادات خود نسبت به طرح صیانت را مطرح کردند. در جلسه نخست این انتقادات در چهار محور «ساختار تنظیم‌گری»، «شرایط فعالیت خدمات پایه کاربردی»، «نظام حمایت از خدمات پایه کاربردی و حمایت از حقوق کاربران» و «مسئولیت‌ها و ضمانت‌های اجرایی» بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.