امنیت

اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 15, 2021
15:42 چهارشنبه، 24ام آذرماه 1400
کد خبر: 131409

مسابقات ملی مهارت امنیت سایبری به پایان رسید؛ نفرات برتر برای ورود به اردوی آماده‌سازی معرفی می‌شوند

 
معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت با بیان اینکه نفرات برتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت به زودی اعلام خواهد شد، از برگزاری اردوی آماده‌سازی مراحل بعدی برای این افراد خبر داد.
 
در آخرین روز از مسابقات ملی مهارت امنیت سایبری که در دانشگاه خاتم برگزار شد، «رضا راز»، معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت و نماینده فنی ایران در سازمان جهانی مهارت، درباره نحوه تعیین نفرات برتر مسابقات امنیت سایبری گفت: «بعد از پایان مسابقات کشوری، امتیاز شرکت‌کنندگان در سیستم ارزش‌یابی CIS و بر اساس استانداردهای بین‌المللی، رتبه‌بندی می‌شوند و افراد مدال‌آور به اردوی آماده‌سازی راه پیدا می‌کنند.»
 
برگزاری مسابقات امنیت سایبری در دو سطح استانی و کشوری
امسال اولین باری است که این رشته نیز به دیگر رشته‌های موجود در مسابقات ملی مهارت اضافه شده است و شرکت‌کنندگان از سراسر ایران در دو سطح استانی و کشوری با یکدیگر رقابت کردند.
 
در این اردوی تقریبا ۹ ماهه، منتخبین توسط متخصصان و کارشناسان اسپارا، آموزش‌های لازم جهت حضور در مسابقات بین‌المللی مهارت در شانگهای چین را دریافت می‌کنند و درنهایت یک تیم دونفره راهی مسابقات مهارت جهانی می‌شود.
 
شرکت اسپارا میزبان برگزاری مسابقات ملی مهارت در این رشته بود. اسپارا از شرکت‌های هلدینگ فناپ محسوب می‌شود که به‌صورت تخصصی در حوزه امنیت فعالیت و با هدف شناسایی حملات و نفوذ سایبری در کمترین زمان و ارتقای سطح امنیتی سازمان‌ها، سرویس‌ها و محصولاتش را ارائه می‌کند.
 
 
به دلیل اهمیت امنیت سایبری، چه در دنیا و چه در ایران و همچنین با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص، این شرکت بر آن شد تا در راستای هدف و ماموریت خود، در کنار «سازمان فنی و حرفه‌ای» کشور، اقدام به برگزاری مسابقات ملی مهارت امنیت سایبری کند. دکتر مجید قاسمی مدیرعامل محترم بانک پاسارگاد و مدیرانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، بانک‌های تجارت و ملت، سازمان پدافند غیرعامل و مرکز افتای ریاست جمهوری، جزو افرادی بودند که در روزهای مسابقه، از جریان برگزاری و همین‌طور رقابت شرکت‌کنندگان بازدید کردند و دکتر قاسمی نیز بر برگزاری چنین رویدادهایی در این صنعت و در ابعاد بزرگ‌تر، تاکید کرد.
 
حضور ۲۸ شرکت‌کننده از ۱۳ استان مختلف
 
 
روند برگزاری مسابقات در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول (تیرماه سال جاری) ۱۷۶ شرکت‌کننده در سطح استانی و به‌صورت آنلاین با یکدیگر به رقابت پرداختند و درنهایت، ۲۸ نفر که همگی آنها کمتر از ۲۴ سال سن داشتند، از ۱۳ استان مختلف ازجمله آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، فارس، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی به مسابقات سطح کشوری راه پیدا کردند.
 
ایران در ۳۳ رشته مسابقات جهانی، نماینده دارد
 
راز، در بخش دیگری از مراسم اختتامیه این مراسم گفت: «یکی از تفاوت‌های رشته امنیت سایبری با دیگر رشته‌های مسابقات مهارت جهانی، این است که افراد به‌صورت تیمی (یک تیم دو نفره) در مسابقات حاضر می‌شوند. تفاوت دیگر در خصوص رنج سنی افراد است. کسانی که می‌خواهند در مسابقات مهارت جهانی شرکت کنند باید زیر ۲۲ سال باشند؛ اما این رنج سنی در رشته امنیت سایبری، زیر ۲۶ سال است.»
 
او با تاکید بر اینکه، شاید بتوان یکی از چالش‌های برگزاری مسابقات ملی مهارت در رشته امنیت سایبری را، ناشناخته بودن آن در جامعه دانست، گفت: «ناشناخته بودن این رشته در جامعه یکی از چالش‌های مسابقه به شمار می‌آید و شاید به تمام آن جامعه هدفی که به‌دنبالش بودیم، دسترسی نداشتیم. البته امیدواریم این چالش در دوره‌های بعدی برطرف شود.»
 
به گفته معاون دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت، قرار است که ایران در ۳۳ رشته در مسابقات مهارت جهانی چین، شرکت‌کننده داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.